خبرگزاری کار ایران

نگرانی معاون میراث فرهنگی برای بافت تاریخی شیراز

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۲۷۰

معاون میراث فرهنگی کشور نسبت به وضعیت بافت تارخی شیراز در اطراف حرم شاهچراغ(ع) ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن طالبیان در نشست خبری روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: سال گذشته برخی اتفاقات در حوزه میراث فرهنگی ما را نگران کرد و همچنان هم نگران می‌کند از جمله اتفاقاتی که در شیراز در اطراف حرم شاه‌چراغ(ع) افتاد.

وی با اشاره به برخی مشکلات حفاظتی در بناهای تاریخی گفت: نگرانی کابل‌های برق و کانال‌  زیر کاخ گلستان سبب شد که به فکر حفاظت و رفع مشکلات آن باشیم و به بحث دستورالعمل حفاظت و نگهداری بپردازیم. پس از وارد شدن به این کانال‌ها، متوجه شدیم حدود 15 سال است که به این بخش از کاخ هیچ توجهی نشده؛ خوشبختانه موفق شدیم این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به تغییر ریاست کاخ‌های نیاوران و سعدآباد اظهار کرد: در زمینه انتصابات حوزه‌های مختلفی نظر می‌دهند. در مورد کاخ نیاوران کاخ صاحبقرانیه وضعیت خوبی نداشت و سعدآباد هم با این مشکل روبرو بود که هر ماه چند بار تعطیل می‌شد پس از برجام و ورود هیاتهای خارجی تعطیلی کاخ سعدآباد به دلیل تشریفات نگرانی‌هایی را بوجود آورد به همین دلیل این مسئله مدنظر قرار گرفت که کسی ریاست آن را به عهده بگیرد که بتواند در این زمینه وارد مذاکره شود و معاون فرهنگی قوی برای آن در نظر گرفته شد.

محمدحسین طالبیان در ارتباط با حفاظت کاخ گلستان گفت: این کاخ قرار است به سیستم حفاظت الکتریکی متصل شود موزه ملی نیز به 300 دوربین وصل شده در حالی که بیش از این 4 دوربین تنها قادر به عکس گرفتن از محوطه بودند.

طالبیان در پاسخ به شائبه اختلافات میان او و ریاست سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: برخی اقدامات به معنای اختلاف بین دو مسئول نیست، بلکه  همیشه رئیس سازمان موضوعات مختلف مربوط به میراث فرهنگی را به من ارجاع می‌دهد، چون همه آنها نیازمند بحث‌های کارشناسی هستند ما در مورد مسائلی مانند انتصابات طبیعی است که هرکس نظر خود را بدهد اما در این زمینه نظر رئیس سازمان شرط است.

وی  در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد دادن بودجه و اعتبار برای مشارکت در طرح پشتیبانی از پالمیرا را دارد یا خیر ؟توضیح داد: بحث دادن بودجه و اعتبار مطرح نیست  و مانند حضور کارشناسان ایرانی در مسجد کبود ایروان برای مرمت این بنا و آسیب شناسی آن است.در ایروان حتی هزینه اقامت کارشناسان را نیز سفارت ایران در ارمنستان می دهد. بنابراین ایران هیچ بودجه‌ای را برای پشتیبانی از محوطه تاریخی پالمیرا هزینه نمی‌کند.

معاون میراث فرهنگی در ادامه درباره اقدامات شهرداری در نوروز برای خیابان 30 تیر  گفت: با توجه به اینکه این اتفاق در نوروز رخ داد و مانع حضور بیشتر گردشگران به محوطه‌های تاریخی مانند موزه آبگینه و موزه ملی ایران شده بود، به شهرداری اعتراض کردیم. و از اداره کل استان تهران نیز خواستیم که به این مساله اعتراض کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز