خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد:

ثبت ملی ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۲۴۲

معاون میراث فرهنگی کشور از ثبت ملی ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری خود به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی اظهار کرد: در سال 94 یکی از تفاوت‌هایی که حوزه میراث فرهنگی نسبت به دیگر سال‌ها داشت حساس شدن جامعه و تغییر رویکردها نسبت به میراث فرهنگی بود.

وی ادامه داد: وضع اعتبارات سازمان میراث فرهنگی در سالی که گذشته اصلا راضی کننده نبود و به سختی توانستیم حقوق کارکنان و هزینه برخی پروژه‌های آغاز شده را تهیه کنیم اما خوشحالیم نسبت به سال گذشته توانستیم توجه دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنایع و معادن، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و... به تاریخ و میراثشان جلب کنیم و در این زمینه با تحول بی‌نظیری روبرو بودیم.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به ارزش‌های راه‌های ریلی کشور اشاره کرد و سبب شد که همکاری با این وزارتخانه در حوزه راه‌آهن داشته باشیم و متوجه جذابیت پنهان راه‌آهن در زمینه میراث ناملموس، ملموس و میراث طبیعی موجود در مسیرها بشویم. همچنین در زمینه فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز اقداماتی را انجام دادیم.

طالبیان با اعلام این خبر که ترمینال 1 فرودگاه مهرآباد در روز 12 فروردین به ثبت ملی رسید گفت: تصمیم داشتیم که این اقدام را در روز 12 فروردین اعلام کنیم اما به دلیل برخی مشکلات امکان این مسئله پیش نیامد.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: سال گذشته در کارگروهی مشترک با محیط‌زیست و منابع طبیعی توانستیم در حوزه میراث طبیعی و ثبت پرونده در این زمینه اقداماتی را  انجام دهیم و پرونده بیابان لوت و ارسباران را ارسال کنیم. سال گذشته بیش از 700 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف امضا کردیم که در حال بررسی تعدادی تفاهم‌نامه‌های عملی شده هستیم.

وی گفت: توجه به رویکرد میراث جهانی و حوزه فرهنگی جهان ایران نیز با مطرح شدن حوزه فرهنگی نوروز و پرونده آن که 12 کشور به آن پیوسته‌اند آغاز شد و در اواخر سال نیز با سفیر آذربایجان در یونسکو در زمینه پرونده هیرکان صحبت‌هایی داشتیم که این پرونده از بن‌بست خارج شود. تابوها و مسائل بین کشورها نباید موجب مشکلات در این زمینه شود و تلاش ما این است که بتوانیم در زمینه میراث فرهنگی به وفاق برسیم. شروطی که در زمینه این پرونده داشتیم مطرح کردیم و فکر می‌کنیم که شروط ما در حال پذیرش از سوی طرف مقابل است از جمله اینکه محوریت این پرونده باید با ایران باشد.

طالبیان ادامه داد: نمایشگاهی از آثار موزه ملی با محوریت موضوع پارسیان هند و همکاری‌ دیگر موزه‌ها در هند برگزار شد علاوه بر آن بحث جاده ابریشم و 23 قطب تاریخی، فرهنگی و طبیعی که در آن وجود دارد مطرح است که امیدواریم در این زمینه هم اتفاقات خوبی بیافتد.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه توسعه و تقویت مرکز میراث ناملموس سال گذشته در دستور کار قرار داشت گفت: شورای حکام در اردیبهشت ماه در این مرکز تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف و برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در سال 95 افزود: این مسئله فرصت مناسبی است که در استان‌ها بحث تاریخ، معماری و شهرسازی مطرح شود.

طالبیان همچنین از افزوده شدن 30 اثر به فهرست موقت آثار ایرانی در یونسکو خبر داد و گفت: ما بحث پشتیبانی از پالمیرا را مطرح کردیم و قطعنامه‌ای در این زمینه در یونسکو امضا شده است و منتظر نتیجه شورای اداری آن هستیم تا کمک‌های خود را از این شهر تاریخ انجام دهیم همچنین در مورد مسجد کبود ایروان نیز همکاری‌های لازم را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه 790 کارگاه  مرمت در 31 استان کشور در حال فعالیت هستند گفت: سال 94 در زمینه موزه نیز سال موفقی بوده است و رویکرد ما در این مورد توسعه موزه‌هاست. همچنین 170 موزه غیروابسته نیز سال گذشته ایجاد شدند و توانستیم موزه دوران اسلامی را نیز مجددا احیا کنیم.

طالبیان گفت: معاون اول رئیس‌جمهور سال گذشته به شناسنامه‌دار کردن و نظام‌مند کردن اموال منقول فرهنگی اشاره کردند بنابراین ما درخواست گرفتن اطلاعات از دستگاه‌های مختلف در این حوزه را کردیم که آمارهای زیادی تاکنون دریافت شده است. یکی از دستگاه‌هایی که اموال منقول زیادی دارد وزارت امور خارجه است که این اموال باید ثبت شوند.

وی با اشاره به گسترش بوم‌گردی در کشور گفت: تنها در یزد بیش از 130 تقاضا در این زمینه داشتیم که 2 تا از آنها به نتیجه رسیده است. تبدیل برخی فضاها به محل اقامت یا محلی برای خدمات و صنایع دستی در بحث بیابان لوت نیز مطرح بود و در این زمینه با مشارکت مردم مواجه شدیم.

معاون میراث فرهنگی از ثبت حریم بیش از 600 محوطه خبر داد و گفت: امسال شعار ایکوموس و میراث ورزش است که نشان می‌دهد میراث فرهنگی تنها به مسائل باستانی مطرح نمی‌شود و مجموعه‌های معاصر نیز بسیار مهم است بنابراین سال گذشته 11 زورخانه باستانی، 2 مجموعه سوارکاری ثبت ملی شدند. 1 زورخانه در بیرجند بازسازی شد و یخدان تاریخی کرمان به موزه ورزش‌های باستانی تبدیل شد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز