خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با رئیس اداره حیات وحش تهران مطرح شد:

احتمال سرایت طاعون در سرخه حصار/ تعداد تلفات بسیار زیاد خواهد شد

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان تهران نسبت به شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در میان حیات وحش زیستگاههای شمالی استان تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: در این صورت تعداد تلفات بسیار بیشتر از تلفات کنونی خواهد بود.

محمد کرمی در گفت وگو با ایلنا در مورد تلف شدن 10 راس قوچ و میش در استان تهران گفت: تلفات جدیدی در منطقه سرخه حصار دیده شده که مشخص نیست؛ عامل آن چه بوده است و وجود بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک هنوز تایید نشده است، سازمان دامپزشکی از لاشه یک قوچ نمونه برداری کردند، اما هنوز نتیجه ای به ما اعلام نشده است.

وی در ارتباط با آخرین تعداد تلفات ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) افزود: ما در منطقه خجیر در دو مرحله به دلیل این بیماری تلفات دادیم که در مرحله اول 56 راس کل و بز و 4  راس قوچ و میش تلف شدند. در  اسفند ماه نیز با تلف شدن 28 راس کل و بز مواجه شدیم.

وی درپاسخ به این سوال که چه میزان احتمال سرایت این بیماری از خجیر به سرخه حصار وجود دارد، توضیح داد: احتمال انتقال بیماری از خجیر به سرخه حصار با توجه به عوامل انسانی در منطقه، همچون جاده ها سکونتگاه ها و طرح های عمرانی که موجب قطع شدن ارتباط بین حیات وحش این دو منطقه شده وجود ندارد، اما بیشترین ظن ما این است که اگر بیماری ppr  در سرخه حصار تایید شود،  احتمالا از طریق دامهای اهلی حاشیه این منطقه  سرایت کرده است.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در صورت تایید این بیماری سرخه حصار دومین منطقه در تهران خواهد بود که حیات وحش آن درگیر بیماری طاعون شده اند، اظهار کرد: البته سال گذشته این بیماری در میان دام های اهلی  2 منطقه استان تهران یعنی یکی از روستاهای ورامین و فیروز کوه مشاهده و تایید شد که با توجه به اطلاع رسانی سریع به ما، اقدامات لازم انجام شد و توانستیم بیماری را کنترل کنیم، اما متاسفانه در خجیر  این اتفاق نیفتاد.

کرمی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی ما بحث کنترل دام هایی است که مازاد بر پروانه چرا، وارد زیستگاه های حیات وحش می شوند، زیرا از آنجا که این دام ها غیرمجاز هستند؛ در مورد آنها پنهان کاری  می شود و ممکن است در واکسیناسیون آنها مشکل پیش بیاید و کنترل این گونه دام ها برای ما سخت است.

وی ادامه داد : همچنین نگرانی دیگر ما این است که اگر اکنون دامی آلوده  باشد و بخواهد به سمت زیستگاه های شمال تهران که مناطق ییلاقی هستند؛ حرکت کند، ممکن است؛ سرایت این بیماری به حیات وحش مناطق لار، ورجین، البرز مرکزی، فیروزکوه و دماوند را داشته باشیم  که در این صورت تعداد تلفات حادتر از منطقه خورجین و سرخه حصار خواهد بود، زیرا حیات وحش ما در این مناطق غنی تر است؛ برای نمونه در لار بیش از 1000 راس کل و بز وجود دارد.

کد خبر : ۳۵۹۶۱۵