خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد بیشتر برای زنان متمرکز شود

asdasd
کد خبر : ۳۵۴۳۶۰

گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد؛ حدود 10 درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و متاسفانه زنان بیشتر از مردان گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی و داروهای روان گردان دارند، وقتی نسبت و میزان استفاده زنان از مواد محرک جدید بررسی می شود ، به نظر می‌رسد نسبت زنان معتاد به نسبت مردان معتاد در چند سال اخیر افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، فاطمه فاتحیان کارشناس امور آسیب های اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید بیشتر بر زنان متمرکز باشد و ضرورت دارد برنامه‌های پیشگیری و آگاه‌سازی مردم از سوی همه نهادهای کشور ارائه و اجرا شود.

وی افزود: این برنامه‌ها باید از همه مهم‌تر در کانون‌های پر خطر مانند آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و خوابگاه‌های دانشجویی سرمایه گذاری و اجرایی شود، زیرا هم اکنون هیچ نظارتی بر باشگاه‌های بدنسازی صورت نمی‌گیرد و بسیاری از مواد مخدر در این مراکز تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاتحیان، با بیان اینکه ، نهادهای تربیتی و آموزشی باید بیش از سایر دستگاه‌ها در امر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر پیش قدم و فعال تر باشند، ادامه داد: گزارش‌های تحقیقاتی و میدانی نشان می‌دهد که در میان دختران دانشجو اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌ها بیش از گذشته شده و ما اقدامات اساسی در راه پیشگیری و کنترل از این معضل را کمتر شاهد هستیم و هشدارها بیشتر در حد ارایه گزارش و حرف است .

این کارشناس امور زنان تاکید کرد: باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه، میهمانی‌های دوستانه و محل‌هایی که به نحوی مراکزی است برای تجمع و درکنار هم بودن زنان ، می‌تواند به مکان‌هایی برای دادن راهنمایی‌‌های غلط و ویرانگر تبدیل شود و با تجویز انواع داروها و مکمل‌هایی برای لاغر یا چاق شدن، شفافیت پوست و حتی شادابی و انرژی مضاعف، زنان و دختران را به سمت و سوی اعتیاد بکشانند.

وی گفت: داروهای روان‌گردان نیز بعد از مدتی بی‌آنکه مصرف‌کنندگان بدانند آنان را گرفتار اعتیاد می‌کنند. ‏

فاتحیان خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد اساسی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد و حمایت از صیانت اجتماعی، باید سایر نهادها نیز این ستاد را در جلوگیری از فرو رفتن جوانان بویژه زنان در گرداب مصرف مواد مخدر همراهی کنند.

وی با اشاره به ضرورت آموزش زنان در مدارس و مراکز فرهنگی ، گفت: نهادهای مهم از جمله آموزش و پرورش و وزارت علوم باید در راه آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد گام‌های مناسبی بردارند.‏

این کارشناس امور آسیب های اجتماعی زنان می افزاید: مواد مخدر شیمیایی و داروهای روان گردان فرد مصرف کننده را از         واقعیت‌های زندگی دور نگه می دارد و کامیابی خیالی و تسکین خاطر موقتی برای کسانی که در صحنه های واقعی زندگی موفقیتی به دست نیاورده‌اند ، می‌دهد.

فاتحیان ، سابقه اعتیاد در خانواده، کنجکاوی و حساسیت دوران بلوغ محرومیت در خانه وخانواده، آزادی بیش از حد،کمرنگ بودن ایمان و درک فضائل انسانی و خانواده از هم پاشیده و متزلزل را از عوامل مستعد کننده برای مصرف مواد مخدر دانست و ادامه داد: ضروری است کسانی را که با ارزش ها و ساختارهای اجتماعی خانواده ، مدرسه ، مذهب پیوندی ندارند شناسایی و مورد توجه قرار داد.

این کارشناس امور زنان تاکید می کند: همه ما وظیفه داریم و مسوول هستیم تا جوانان بویژه دختران را از وجود مواد مخدری که ویرانگر مادران آینده است ، آگاه و نباید هیچ کدام از این مسوولیت شانه خالی کنیم .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز