خبرگزاری کار ایران

فرهادی در نشست خبری:

بازنگری کامل ۶۰۰ رشته تحصیلی تا دو ماه آینده

asdasd
کد خبر : ۳۵۴۳۴۴

وزیر علوم از بازنگری کامل ۶۰۰ رشته تحصیلی تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فرهادی در نشست خبری که در ظهر امروز در وزارت علوم برگزار شد به تشریح عملکرد سال ۹۴ این وزارتخانه پرداخت و اظهار داشت: در سالی که گذشت ۲۸ مورد تدوین و تصویب برنامه‌های درسی، ۲۲ مورد آماده‌سازی برنامه‌های درسی، بازنگری آیین‌نامه استعدادهای درخشان انجام شد. همچنین تدوین مجدد آیین‌نامه تحصیلی از کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد و دکترا در بعضی از رشته‌ها بخصوص علوم پایه انجام شد چرا که در بعضی از رشته‌ها بخصوص علوم پایه در مقطع کار‌شناسی با مشکل مواجه هستیم و اعلام نتایج کنکور نشان می‌دهد اقبال کمتری به رشته‌های علوم پایه وجود دارد.

سطح‌بندی مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی

فرهادی با اشاره به اینکه در سال جاری تصویب ۳۷۰۰ رشته مرکز آموزش عالی دولتی در تمامی مقاطع انجام شد گفت: همچنین ۹ هزار رشته محل دانشگاه آزاد بررسی و تعیین تکلیف شد و همچنین سطح بندی مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی را داشتیم.

وزیر علوم به بازنگری رشته‌هایی که عمرشان تمام شده و همچنین رشته‌های جایگزین اشاره کرد و گفت: در مجموع ۲ هزار و ۱۶۸ برنامه درسی در مقاطع مختلف داریم که از این تعداد ۶۰۰ برنامه درسی باید بازنگری می‌شد که عمرشان بیش از ۱۰ سال بود که در حال حاضر ۳۲۲ رشته ۱۰۰ درصد بازنگری و تصویب شده‌اند و بر روی سایت قرار می‌گیرند همچنین ۲۷۰ رشته بیش از ۷۰ درصد بازنگری شده و حداکثر تا دو ماه آینده کار بازنگری این تعداد رشته نیز پایان می‌یابد.

فرهادی یکی دیگر از برنامه‌های اساسی وزارت علوم را مسئله تقویت زیرساخت‌های علمی (آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها) عنوان کرد و گفت: امسال شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور تشکیل شد و پس از آن در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی آزمایشگاه‌های مرکزی تاسیس شد بطوری که در حال حاضر ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها افتتاح شده است و یا در دست تکمیل و تجهیز است.

وی ادامه داد: در شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور تاکنون اطلاعات ۱۴۴۶ آزمایشگاه و ۱۸ هزار و ۲۴۰ تجهیز آزمایشگاهی ثبت شده است و ۲۶۳ دانشگاه پژوهشگاه و موسسه و پارک‌های علم و فناوری عضو شبکه شده‌اند.

پرداخت ۳۷ میلیارد تومان وام به ۲۸۲هزار دانشجو

وزیر علوم با بیان این مطلب که در سال ۹۴ به ۲۸۲هزار دانشجو بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان وام داده شده است خاطرنشان کرد: دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی و درآمدزایی این وام را بازگردانند.

وی با بیان اینکه اعتبارات صندوق رفاه دانشجویی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۶۷درصد رشد داشته است اضافه کرد: در زمینه اشتغال و ازدواج‌های دانشجویی ۴۰ میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویی اختصاص داده شده است.

فرهادی بیان کرد: صندوق رفاه دانشجویی علاوه بر پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان، به مادران دانشجوی شیرده تا شش ماه اعتباری بالغ بر ۲ میلیون تومان می‌پردازد. همچنین پوشش بیمه‌ حوادث و بیمه مکمل دانشجویان توسط صندوق رفاه در سال جاری عملیاتی شده است. از سوی دیگر نیز در راستای حمایت از دانشجویان دکتری با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان، به ۶۸۸۰ دانشجوی دکتری در سال جاری وام ارائه شده است.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از برخی دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های چابهار اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان و دانشگاه پیامبر اعظم چابهار نیز ۵۰ میلیون تومان داده شده است. همچنین برای تعمیر و بازسازی خوابگاه دانشگاه سیستان و بلوچستان اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان و دانشگاه ایرانشهر چابهار اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

۹۵ پروژه تحقیقاتی مشترک با برخی کشور‌ها

وزیر علوم به فعالیت این وزارتخانه در حوزه بین‌الملل پس از برجام اشاره کرد و گفت: تاکنون ۹۵ پروژه تحقیقاتی مشترک با برخی کشور‌ها از جمله دانشگاه جندی‌شاپور با فرانسه و همچنین برخی پروژه‌ها با ایرانیان خارج از کشور به منظور بهره‌گیری از توان نخبگان ایرانی خارج از کشور انجام شده است.

فرهادی با بیان این مطلب که در سال ۹۴ میزبان ۲۴۵ میهمان خارجی بودیم، اظهار داشت: از سوی دیگر نیز حضور اساتید و پژوهشگران ما در کنفرانس‌های بین‌المللی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است به طوری که ۴۲۹ اساتید ما در کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت کردند و در طرف مقابل نیز ۱۱۳۲ استاد غیر ایرانی برای برگزاری کارگاه‌ها در سال ۹۴ به ایران آمدند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه دانشگاه‌های ایرانی با دانشگاه‌های اروپا، آسیا و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در مقطع دکتری گفت: در زمینه توجه به پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی در سال جاری بالغ بر ۵۰۰ هزار متر مربع پروژه آموزشی و پژوهشی انجام شده است.

وزیر علوم با بیان این مطلب که طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در راستای مدیریت سبز در دانشگاه‌ها اجرایی شده است گفت: در سال جاری ۱۲۵ هزار متر مربع فضای فرسوده دانشگاهی تعمیر و بازسازی شده است و خوشبختانه اعتبارات تعمیرات صددرصد اختصاص یافته است.

فرهادی با اشاره به اینکه زیربنای بیش از ۴۰ هزار متر مربع از ساختمان‌های باارزش دانشگاهی مقاوم‌سازی شده است گفت: در سال جاری آیین‌نامه مالی دانشگاه‌ها بازنگری شد و باید اعتبارات را به بخش نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص داد.

تهیه آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی

وی ادامه داد: آیین‌نامه استخدامی و تشکیلات دانشگاه‌ها در سال جاری بازنگری شد و همچنین آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی تهیه شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی آن است.

وزیر علوم بابیان این مطلب که طرح آمایش آموزش عالی سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید گفت: رتبه‌بندی‌دانشگاه‌های کشور یکی از موضوعات آمایش آموزش عالی است که براساس آن دانشگاه‌ها در پنج سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین محورهای طرح آمایش آموزش عالی شامل مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی، ایجاد ۱۰ منطقه آموزش عالی در کشور، دادن اختیار به دانشگاه‌ها و ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها است.

فرهادی با اشاره به اینکه طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ایران از نظر تولید علم در جایگاه شانزدهم و از نظر رشد علمی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد افزود: این حالی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی دوازده کشور از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن رشد علمی منفی را تجربه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز