خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مشمولان معتاد خدمت وظیفه تحت پوشش بیمه درمان قرار می‌گیرند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به سازمان بیمه سلامت ابلاغ شده که سربازان دارای اعتیاد را در سامانه هاما ثبت نام کرده و تحت پوشش بیمه درمان اعتیاد قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز افشار در نشست خبری صبح امروز (18 اسفند ماه) خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وضعیت اعتیاد سربازان وظیفه در پادگان‌ها با بیان اینکه سربازان معرف بخشی از جامعه عموم هستند و گروهی جداگانه را تشکیل نمی‌دهند؛ گفت: این افراد معمولاً فارغ‌التحصیلان مدارس بوده که اگر به دانشگاه نروند وارد خدمت سربازی می‌شوند. لذا نرخ شروع اعتیاد در آنها متاثر از نرخ شروع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی و عمومی جامعه است.

وی ادامه داد: براساس اسناد بالادستی و سند جامع فرهنگی و پیشگیری موظف هستیم برای محیط‌های خانه، محله، فضای مجازی، فضاهای آموزشی اعم از محیط مدارس و دانشگاهی و فضاهای کاری شامل محیط‌های اداری، صنعتی و نظامی است برنامه‌ریزی کنیم.

افشار با بیان اینکه در سند جامع فرهنگی و پیشگیری محیط‌های نظامی مورد تاکید قرار گرفته است؛ اظهار کرد: طی چند سال گذشته برای ورود به این محیط‌ها و انجام مداخلات ضروری حلقه مفقوده‌ای وجود داشته که در سال 94 از طریق مشارکت اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد و نیز با حضور نیروهای نظامی و انتظامی جلساتی در جهت رفع خلاءهای موجود برگزار شد که ماحصل آن طی دو ماه گذشته برگزاری 18 دوره آموزشی برای سربازان به ویژه در نیروی زمینی که بزرگترین بدنه نیروهای مسلح در کشور است بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: برای استان‌هایی همچون تهران و آذربایجان شرقی با توجه به شرایط موجود آموزش‌های بیشتری برگزار شد که در مجموع این آموزش‌ها برای نیروهای کار و خانواده آنان نیز برگزار شد.

وی با تاکید بر استقبال خوب از این آموزش‌های پیشگیرانه اظهار امیدواری کرد که در سال آینده این برنامه‌ها تسری و تامین یابد.

افشار با اشاره به اینکه در سال 94 با نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به تفاهم رسیدیم که مشاوران و مددکاران این نیرو را از طریق آموزش tot یعنی آموزش برای آموزشگران تربیت کنیم؛ ادامه داد: این نیروها پس از گذراندن دوران آموزشی به صورت خوشه‌ای نیروهای دیگری را آموزش خواهند داد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در خصوص وضعیت مشمولین خدمت وظیفه مصرف‌کننده مواد مخدر برای ورود به پادگان‌ها گفت: در این زمینه نوعی اقدام غربالگری مدنظر است به این صورت که اداره وظیفه ناجا فرم‌های سلامتی در اختیار دارد که باید توسط پزشک معتمد پر شود. لذا افراد معتاد در بدو ورود به خدمت شناسایی می‌شوند.

وی با تصریح بر اینکه درمان این افراد مهم‌ترین دغدغه ما بود؛ اضافه کرد: براساس مقررات در آیین‌نامه اداره وظیفه عمومی ناجا هیچ فرد معتادی نباید وارد خدمت شود بلکه باید به آنها فرصت درمان داده شود که این مدت، غیبت از سربازی محسوب نمی‌شود.

افشار با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده در این حوزه آن بود که افراد بالای 18 سال که وارد خدمت نمی شوند از یک طرف از پوشش بیمه‌ای خانواده خود خارج شده و از طرفی تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح قرار نمی‌گیرند؛ ادامه داد: با تحت پوشش قرار دادن معتادان در برنامه بیمه درمان اعتیاد و تامین آن به تمام گروه‌های بیمه‌ای مشمولینی که عازم خدمت می شوند و سوءمصرف دارند می‌توانند از این امکان استفاده کنند. همچنین به سازمان بیمه سلامت ابلاغ شده که این افراد در سامانه هاما ثبت‌نام کرده و تحت پوشش بیمه درمان اعتیاد قرار دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه اعتیاد بیماری اوت شونده است که با فشارهای روانی – اجتماعی دوران سربازی احتمال بروز آن وجود دارد؛ افزود: با برنامه‌های آموزشی که داشتیم شانس ابتلا به اعتیاد اولیه را در پادگان‌ها کنترل کردیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آمار افراد معتاد در پادگان‌ها تاکید کرد: در حال حاضر آماری در این خصوص نداریم اما بنا داریم در سنوات آتی با رعایت حریم‌ها و حساسیت‌های موجود نسبت به این امر اقدام کنیم.

کد خبر : ۳۵۳۸۶۸