خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی تنها عامل بازدارنده از جرایم نیست

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری با اشاره به ابطال مصوبه هیأت دولت درباره افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی به میزان بیش از تورم گفت: اگر از ابتدا مصوبه دولت با اشکال قانونی مواجه باشد؛ نمی‌توان توقع رعایت قانون را در جامعه داشت.

علی اکبر بختیاری (مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: در جلسه روز گذشته هیات عمومی دیوان عدالت اداری این موضوع رسیدگی شد، چرا که در واقع هیات مصوبه را بر خلاف قانون دیده و در نهایت نیز ابطال کرده است.

وی ادامه داد: اصل قضیه از اختیارات هیات دولت است و می‌تواند؛ متناسب با تورم هر ۳ سال یک بار این تغییر را داشته باشد، اما به نظر رسید؛ این مصوبه مقررات قانونی را رعایت نکرده و خلاف ماده ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است و در ‌‌نهایت ابطال شد.

مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در خصوص تاثیرگذاری افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی بر کاهش تخلفات تصریح کرد: اینکه جریمه می‌تواند؛ در کاهش تخلفات تاثیرگذار باشد، نظریه‌ای است که همه حقوقدانان به این اعتقاد دارند، اما به تنهایی تاثیرگذار نیست و مسائل مختلف دیگری را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از این موضوعات جریمه‌ است و موضوعاتی نظیر آموزش، راهنمایی و... نیز در کاهش تخلفات رانندگی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اگر از ابتدا خود مصوبه دولت با اشکال قانونی مواجه باشد؛ نمی‌توان توقع رعایت قانون را در جامعه داشت، اظهار کرد: ما نیز اعتقاد داریم که مجازات یکی از عوامل بازدارنده است، ولی همه عوامل نیست.

وی افزود: اینکه آقایان اصرار داشته باشند، که همین یک راهکار برای  جلوگیری از وقوع تخلفات رانندگی وجود دارد؛ درست نیست و همه کار‌شناسان فن نیز اذعان دارند که مجازات تنها عامل بازدارنده نیست و عوامل دیگر نیز وجود دارد که می‌توان از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

کد خبر : ۳۵۱۹۶۹