خبرگزاری کار ایران

میرزاده مطرح کرد:

انتقاد از سیاست دو دولت گذشته در کاهش اثربخشی دانشگاه آزاد

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۹۳۲

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از سیاست دو دولت گذشته در کاهش اثربخشی دانشگاه آزاد انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید میرزاده (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد که هم اکنون در این دانشگاه در حال برگزاری است؛ ضمن تاکید بر توسعه کیفی دانشگاه آزاد اظهار داشت: دانشگاه آزاد باید راه دکتر جاسبی (رئیس اسبق دانشگاه آزاد) را ادامه دهد، چرا که وی معتقد است؛ در دهه چهارم دانشگاه آزاد باید توسعه کیفی دانشگاه را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مجموع ۲ هزار و ۸۵۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد تعداد مراکز و دانشکده‌های دانشگاه آزاد را ۵۰۵ مورد عنوان کرد و گفت: در ده سال گذشته در کنار افزایش رقبا شاهد کاهش اثربخشی دانشگاه آزاد به دلیل سیاست دو دولت گذشته بودیم و با اینکه به طور مثال رشد دانشجویان دانشگاه علمی‌کاربردی بیش از ۳۱ درصد بوده، اما رشد دانشجویان دانشگاه آزاد به دلیل سیاست‌های محدود کننده به کمتر از ۴ درصد رسیده است.

میرزاده با اعلام اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد را در سال ۹۳-۹۴ یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۴۶۸ نفر است؛ سهم دانشگاه آزاد در تعداد دانشجویان کشور را ۱. ۳۵ درصد عنوان کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تجمیع ساختاری سازمان مرکزی دانشگاه در پونک، تشکیل ۲۰ شورای راهبردی برای استفاده از نظرات نخبگان، اجرای اسناد بالادستی نظام در بخش آموزش عالی از جمله سند نقشه جامع علمی کشور، توسعه تحصیلات تکمیلی، ممیزی کیفی رشته‌ها، کسب سهم ۵۶ درصدی تحصیلات تکمیلی در کشور، جذب اعضای هیات علمی تمام وقت و ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی را از جمله دستاوردهای این دانشگاه اعلام کرد.

به گفته وی تاسیس دفا‌تر جدید در اروپای مرکزی و تبادل استاد و جذب دانشجوی خارجی، کاهش وابستگی بودجه دانشگاه به شهریه، تکمیل بیمارستان‌های دانشگاه، تکمیل طرح‌های عمرانی ناتمام، توسعه زبان و ادبیات فارسی، افزایش تسهیلات و وام پرداختی به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان از دیگر دستاوردهای دانشگاه است.

میرزاده توسعه سازمان سما، تدوین مقررات دانشگاه، تنظیم سند توسعه دانشگاه مبتنی بر طرح آمایش، افزایش نظارت‌های درون سازمانی، اعتباربخشی به انتشارات و مجلات علمی دانشگاه و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه دانست.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان این مطلب که رشته‌محل‌های گروه علوم پزشکی از ۱۷۴ در مهر ۹۲ به ۲۸۷ رشته محل در بهمن ۹۴ افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیات علمی از هزار و ۵۲۶ در مهر ۹۲ به هزار و ۷۴۲ در بهمن ۹۴، تعداد تخت‌های بیمارستانی از هزار و ۱۲۵ در مهر ۹۲ به هزار و ۷۶۹ در بهمن۹۴ افزایش یافته است و همچنین تعداد دانشجویان دانشگاه ازاد از یک میلیون و ۶۳۶ هزار و ۸۱۸ دانشجو در مهر ۹۲ به یک میلیون و ۶۲۱ هزار و ۸۰۹ دانشجو در بهمن ۹۴ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت دانشجویان دانشگاه به کل دانشجویان کشور از ۵ . ۳۵ درصد در مهر ۹۲ به ۵ .۳۴

درصد در بهمن ۹۴ رسیده است، افزود: نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان دانشگاه آزاد از ۶ .۲۱ درصد در مهر ۹۲ به ۴. ۳۰ درصد در بهمن ۹۴ رسیده که هدف برنامه در سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد است.

میرزاده ادامه داد: رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد در مقطع کار‌شناسی ارشد از ۳هزار و ۷۴۴ در مهر ۹۲ به ۸ هزار و ۷۳۲، مقطع دکترای تخصصی از ۳۹۲ به ۲ هزار و ۷۲۵ در بهمن ۹۴ رسید و جمع کل رشته‌محل‌‌ها از ۱۸ هزار و ۲۶۳ به ۲۷ هزار و ۸۵۴ در بهمن ۹۴ رسیده است.

رئیس دانشگاه آزاد تعداد اعضای هیات علمی جذب شده جدید از نیمه دوم سال ۹۲ تا ۳۰ دیماه ۹۴ را ۲هزار و ۹۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: نسبت استاد (ناهمگن) به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی در مهر ۹۲، ۱ به ۵۱ و در بهمن ۹۴، ۱ به ۴۷، نسبت استاد (همگن) به دانشجو در دانشگاه در مهر ۹۲، ۱ به ۴۱ و در بهمن ۹۴، ۱ به ۳۷ رسیده است این در حالی است که نسبت استاد به دانشجو در کل دانشگاه‌های کشور در مهر ۹۲، ۱ به ۶۵ و در بهمن ۹۴،  ۱ به ۶۴ بوده است.

میرزاده با اعلام اینکه تعداد کل فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد حدود ۵ میلیون ۵۰۰ هزار نفر است، ادامه داد: در نظام رتبه‌بندی اسکوپوس دانشگاه آزاد در سال ۹۴ رتبه اول را دارا بوده است و در نظام رتبه‌بندی ای‌اس‌آی در مهر ۹۲ رتبه ۷۰۴ جهان و در بهمن ۹۴، ۱۸۷‌ام جهان شده است.

میرزاده آمار ثبت اختراع ملی از هزار و ۹۴۶ مورد در مهر ۹۲ به دو هزار و ۱۱۱ مورد در بهمن ۹۴ رسیده است گفت: ما توانستیم ده هزار و ۱۱۷ آزمایشگاه و کارگاه سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد (سا‌ها) ایجاد کنیم همچنین مستندات علمی دانشگاه در پایگاه اسکوپوس از ۴۰هزار و ۷۸۲ مورد در مهر ۹۲ به ۶۱ هزار و ۲۴۵ در بهمن ۹۴ افزایش یافته است و فرصت‌های مطالعاتی از ۹۸ مورد به ۱۷۱ مورد در سال ۹۴ رسیده است.

وی تعداد طرح‌های عمرانی نیمه تمام را در سال ۹۲، ۴۴۵ مورد عنوان کرد و گفت: این طرح‌های نیمه تمام در بهمن ۹۴ به ۱۶۲ مورد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد استراتژی‌های توسعه دانشگاه آزاد را گسترش نقد‌پذیری، گسترش تحصیلات تکمیلی، بهبود هرم اعضای هیات علمی، افزایش سهم در تولید ناخالص داخلی کشور، بهبود امور رفاهی کارکنان و دانشجویان همکاری پژوهشی با مجامع علمی، جذب دانشجوی خارجی و مشارکت با مجامع بین‌المللی در اجرای برنامه‌های آموزشی عنوان کرد.

میرزاده همچنین در ادامه چالش‌ها و نقاط ضعف دانشگاه آزاد را تشریح کرد وگفت: کاهش چشم‌گیر متقاضیان ورود به دانشگاه، ‌بالارفتن هزینه‌های جاری دانشگاه، باقی ماندن زیان‌دهی برخی از واحد‌ها، کمبود اعضای هیات‌علمی استادیار و بالا‌تر، کمبود منابع مالی برای ارتقای کیفیت، وابستگی منابع درآمدی دانشگاه به شهریه، بروکراسی اداری، موازی کاری مراکز نظارتی، از جمله چالش‌ها و نقاط ضعف دانشگاه به شمار می‌رود.

وی سیاست‌های اصلی دانشگاه را در برنامه ششم گسترش آموزش عالی براساس نیاز‌ها، روز‌آمدسازی محتوا، تنوع‌بخشی منابع مالی دانشگاه، تاسیس مراکز پژوهشی و فناوری، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه از طریق افزایش سهم تولید علم در عرصه‌های بین‌المللی، گسترش تحصیلات تکمیلی همراه با ممیزی کیفی و اصلاح هرم و ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی عنوان کرد.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: توسعه حوزه علوم پزشکی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه برای واحدهایی که این قابلیت را دارند، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، مشارکت در تحقق اهداف سند علم و فناوری و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، توسعه بیشتر ورزش همگانی، استقرار نظام انضباط مالی، همکاری در حفاظت از محیط‌زیست با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، توسعه رشته‌ها و پذیرش دانشجو در راستای علم و فناوری، اجرای نظام کشاورزی گلخانه‌ای، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی با تاسیس دفا‌تر جدید دراروپای مرکزی، توسعه فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان، بازنگری در سرفصل رشته‌ها و دروس دانشگاهی را از دیگر سیاست‌های اصلی دانشگاه در برنامه ششم عنوان کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز