خبرگزاری کار ایران

فانی مطرح کرد:

تحصیل ۴۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی و عراقی در ایران

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۵۸۲

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت نام دانش آموزان افغانستان در مدارس کشور گفت: در سال جاری قریب به ۴۰۰ هزار دانش آموز عراقی و افغانستانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند.

به گزارش ایلنا، عصر دیروز علی اصغر فانی در دیدار با نماینده جدید یونیسف در ایران که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با قدردانی از زحمات یک ونیم ساله «جان مورتزی» نماینده پیشین یونیسف در ایران اظهار کرد: از دقت نظر «ویلیام پارکز» نماینده جدید یونیسف در ایران درخصوص تسلط به مباحث آموزشی بسیار خرسندم و امیدوارم در مدت حضور ایشان در ایران توفیقات خوبی را کسب کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش کشورمان، تصریح کرد: آموزش و پرورش پس از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی رشد کمی و کیفی خوبی داشته است به طوری که در سال جاری به بیش از ۱۳میلیون دانش آموز در ۱۰۵ هزار مدرسه با همکاری قریب به یک میلیون معلم و فرهنگی خدمات آموزشی ارائه می‌شود.

عضو کابینه تدبیرو امید با اشاره به تدوین و تصویب سند تحول بنیادین در مدت ۱۰ سال در کشور، خاطرنشان کرد: چکیده این سند «عدالت آموزشی» و «ارتقای کیفیت» است و آموزش و پرورش دولت یازدهم در راستای اجرایی کردن این دو پیام مهم، پنج سیاست «ارتقای مدیریت آموزشگاهی»، «سازمان دهی و بهسازی نیروی انسانی»، «بودجه ریزی عملیاتی»، «توسعه مشارکت‌ها» و «تمرکززدایی» را اتخاذ کرد به طوری که هر اقدامی در آموزش و پرورش باید مبتنی بر این سیاست‌ها باشد.

فانی با بیان اینکه مبنای اقدامات ‌آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه، عمل به سند تحول بنیادین است، افزود: دولت ایران نیز این جهت گیری‌ها را در این برنامه به تصویب رساند و آموزش و پرورش آمادگی دارد تا آن را اجرایی کند.

وی با اشاره به پراکندگی جمعیت در ایران، ادامه داد: خوب است بدانید در سال گذشته ۱۱۰ مدرسه با تک دانش آموز و ۴۸۰۰ مدرسه با جمعیتی کمتر از ۵ دانش آموز در کشور ایران فعالیت داشت به گونه‌ای که قریب به ۹۹ درصد کودکان لازم التعلیم در کشور در مدارس تحصیل می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در سال گذشته و امسال بیش از ۷۰ هزار دانش آموز لازم التعلیم را از طریق مراجعه خانه به خانه شناسایی و آن‌ها را به مدارس آوردیم و در مناطق محروم و صعب العبور و حتی برای عشایر کشور نیز شرایط تحصیل را فراهم کردیم که مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد آموزش و پرورش مصمم به اجرای عدالت ‌آموزشی است و تلاش می‌کند با اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی از تولید بی‌سواد در کشور جلوگیری کند.

فانی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمعیت با سواد زیر ۵۰ سال کشور رشد قابل توجهی داشته است به گونه‌ای که در تاریخ کشور ایران این موضوع بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه نسبت دانش آموزان دختر به کل کشور تقریبا ۴۹ درصد است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد کشور ایران در ارتقای پوشش تحصیلی دختران به نسبت سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز موفق بوده است.

عضو کابینه تدبیر و امید درخصوص فضاهای آموزشی کشور ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تکنولوژی ایمن سازی مدارس دست یافته و این درحالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته هنوز به دانش آن دسترسی ندارند.

فانی ادامه داد: در سال گذشته میلادی کنفرانس بین المللی مدارس ایمن را با حضور ۳۰ کشور اروپایی، آمریکایی و آسیا در ایران برگزار کردیم که در آن بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بودند.

وی افزود: در مدت ۸ سال دفاع مقدس و در جبهه‌های جنگ، به هیچ عنوان کلاس‌های آموزش رسمی تعطیل نشد.

فانی توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را یکی از برنامه‌های جدی وزارت آموزش وپرورش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد دانش آموز متوسطه در مدارس کاردانش و فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و هدف گذاری در طول برنامه ششم توسعه، رسیدن این عدد به ۴۵ درصد است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در گزارش‌هایی که به مجامع بین المللی مانند یونسکو و یونیسف ارائه داده است به معرفی دستاوردهای مؤثر خود درخصوص ارتقای کیفیت آموزشی، تأسیس مدارس دوستدار کودک، آموزش‌های لازم درخصوص کاهش خطرات و بلایای طبیعی پرداخته است و ما آمادگی داریم تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف به یونیسف برای توسعه آموزش در کشورهای مختلف ارائه کنیم.

عضو کابینه تدبیر وامید با اشاره به ثمربخش بودن بهره گیری از تجربیات کشور‌ها، گفت: برای تعامل بهتر در امور آموزشی بین ایران و یونیسف باید کمیته مشترک سه جانبه میان وزارت آموزش و پرورش، وزارت امورخارجه و یونیسف تشکیل شود تا برنامه‌ها در این کمیته پی گیری و اجرایی شود

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز