خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

جلوگیری برخی خانواده‌ها از ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس/ تعدادی از دانش‌آموزان منبع درآمدند

وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه برخی خانواده‌ها به دلایل فرهنگی و اقتصادی نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان‌شان در مدارس اقدام نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی (وزیر آموزش و پرورش) در نشست خبری که امروز در ساختمان شهید رجایی آموزش و پرورش برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر اظهار امیدواری کرد که شاهد حضور حداکثری مردم در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات هفتم اسفندماه باشیم.

وی با اشاره به حضور بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در 750 منطقه آموزشی گفت: آموزش و پرورش متولی تقویت نسل آینده کشور و بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است.

افزایش پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی به 55 درصد

فانی اقدامات دو سال و نیم اخیر وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد و افزود: پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی در سال 92، 38.2 درصد بود، این در حالی است که نرخ پوشش تحصیلی در این دوره به 55.3 درصد افزایش یافته است. تلاش ما بر این بوده که در مناطق محروم و دوزبانه پوشش تحصیلی بیشتری  داشته باشیم و مطالعات ما نشان می‌دهد؛ هرچه دوره پیش‌دبستانی گسترده‌تر باشد، میزان افت تحصیلی کاهش می‌یابد.

وی با بیان این مطلب که در دوره ابتدایی پوشش تحصیلی شرایط بهتری دارد، گفت: نرخ پوشش در روزی که کار را در دولت یازدهم تحویل گرفتیم؛ 98.3 درصد بود و اکنون به 98.45 درصد افزایش یافته است.

فانی با اشاره به اینکه سال گذشته ما در کل کشور 110 مدرسه تک دانش‌آموزه داشتیم، خاطرنشان کرد: همچنین 4800 مدرسه داشتیم که با کمتر از 5 دانش‌آموز اداره شده است، اما اینکه چرا هنوز به نرخ پوشش تحصیلی 100درصد نرسیده‌ایم، دلیل این است که علی‌رغم اینکه مدرسه وجود دارد؛ بعضاً خانواده‌ها نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزانشان اقدام نمی‌کنند. یکی به علت فرهنگی و دوم به دلایل اقتصادی که فرزند خانواده باید منبع درآمدی برای آنها باشد.

25 هزار تارک‌التحصیل را به کلاس درس بازگرداندیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست انسداد مبادی بی‌سوادی گفت: ما در این مدت تلاش کردیم که بی‌سواد جدید تولید نشود و سال گذشته با مراجعه به خانه‌ها موفق شدیم؛ 46 هزار کودک در پایه اول ثبت نام کنند و همچنین 25 هزار تارک‌التحصیل را به کلاس درس بازگرداندیم.

فانی با بیان اینکه پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول 94 درصد و در مقطع متوسطه دوم 82 درصد است، گفت: در حال حاضر 400 هزار مدرسه شبانه‌روزی در کشور داریم و تلاش می‌کنیم که این مدارس را با کیفیت بالاتری اداره کنیم، از همین رو از دو سال گذشته طرحی را تحت عنوان طرح خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی اجرا کردیم به این معنا که یک فرصت شغلی در کنار این مدارس برای‌ آنها ایجاد شد تا در وقت اضافه خود به فعالیت بپردازند و حقوق بگیرند؛ به طور مثال در خراسان در کنار یکی از مدارس شبانه‌روزی زمینی اجاره شده و کشت زعفران انجام می‌شود.

اجرای نظام (3-3) در 60 درصد مدارس ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که فاصله بین دانش‌آموزان اول ابتدایی و ششم ابتدایی زیاد است و مشکلات تربیتی و رفتاری ممکن است؛ ایجاد کند، اظهار داشت: ما در حال حاضر موفق شدیم؛ در 60 درصد مدارس ابتدایی که بیش از 200 دانش‌آموز دارد، دوره ابتدایی را به شکل سه سال اول و سه سال دوم تفکیک کنیم.

اجرای فاز دوم طرح رتبه‌بندی در سال 95

وی ضمن اشاره به اینکه در مهر امسال موفق شدیم؛ فاز اول طرح رتبه‌بندی را اجرایی کنیم، تصریح کرد: این طرح برای 830 هزار نفر از پرسنل آموزش و پرورش اجرا شده است و یک اقدام موثری برای افزایش انگیزه آنها بوده است. در سال 94 در شش ماه هزار و 350 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شد و در سال آینده نیز که فاز دوم طرح رتبه‌بندی که در سال 95 اجرا می‌شود؛ 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار اختصاص خواهد یافت.

فانی از امضای تفاهم‌نامه این وزارتخانه با 26 دستگاه و وزارتخانه دیگر در سطح ملی خبر داد و گفت: توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یکی از سیاست‌های جدی است که دنبال می‌شود. در حال حاضر 371 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده به ارائه خدمات مشاوره به خانواده‌های دانش‌آموزان می‌پردازد که اقدام موثری در جهت نزدیک‌تر کردن خانواده‌ها به مدارس است.

تحت پوشش قرار دادن 386 هزار دانش‌آموز در طرح شهاب

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح شهاب در سال 93 در 32 منطقه آموزشی کشور گفت: طرح شهاب طرحی است برای رسیدگی به دانش‌آموزان تیزهوش در مدارس عادی و مجموعا در سال 93، 128 هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت داده شده‌اند. همچنین در سال 94 در 64 منطقه آموزشی 386 هزار دانش‌آموز در پایه چهارم و پنجم تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتند.

کسب 12 مدال طلا و 14 نقره در المپیاد جهانی

وی همچنین درباره توسعه کتابخانه‌های کلاسی بخصوص در مدارس ابتدایی توضیح داد و گفت: با همکاری وزارت ارشاد توانستیم کتابخانه‌های کلاسی را تجهیز کنیم بطوری که در آبان‌ماه امسال 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه برگزار شد. همچنین در سال جاری نیز در 55 هزار مدرسه ما اقامه نماز جماعت داشتیم که از این 55 هزار مدرسه 25 هزار مدرسه توسط روحانیون و در 33 هزار مدرسه دیگر فرهنگیان به اقامه نماز جماعت پرداختند.

فانی همچنین درباره بودجه آموزش و پرورش توضیح داد و گفت:‌ امسال نسبت به سال 92 افزایش 4 درصدی بودجه را داشتیم و این نشان می‌دهد که دولت علی‌رغم همه مشکلات مالی نسبت به آموزش و پرورش عنایت داشته است. همچنین آموزش و پرورش موفق به کسب 12 مدال طلا، 14 نقره و 7 برنز‌ در المپیاد جهانی شدند و این در تاریخ المپیادها هم از نظر کیفیت و هم کمیت بی‌نظیر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه ابراز امیدواری کرد که پس از پایان تعطیلات مجلس لایحه مدارس دولتی که از مرحله تصویب در دولت عبور کرده و هم‌اکنون در مجلس است به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

فانی همچنین به تشریح آمار تحویل کلاس‌های درس در سال‌ها 92، 93 و 94 پرداخت و گفت: 7 هزار و 590 کلاس درس در سال 92، 9 هزار و 24 کلاس در سال 93 و 10 هزار و 417 کلاس درس در سال 94 به فضای آموزشی اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 95- 94 دانش‌آموزان وارد پایه دهم می‌شوند و نیاز به حمایت تحصیلی دارند، گفت: در مقطع متوسطه دوم جدول دروس به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده بطور مثال بحث مدیریت خانواده و سبک زندگی در کتاب‌ها گنجانده شده که متاثر از سند تحول بنیادین آموزشی است. همچنین تفکر و سواد رسانه‌ای درس جدیدی است که در دوره متوسطه دوم دیده شده و از سوی دیگر انسان و محیط زیست، سلامت و بهداشت درس مهمی است که در برنامه درسی جدید برای مقطع متوسطه در نظر گرفته شده است.

در نظر گرفتن 2 ساعت ورزش برای پایه‌های دهم، یازدهم و پیش‌دانشگاهی

وزیر آموزش و پروش اضافه کرد: در پایه دهم 2 ساعت ورزش و در پایه‌ یازدهم 1 ساعت ورزش در نظر گرفته شده بود و در پایه دوازدهم (پیش‌دانشگاهی) نیز ساعت ورزش نداشتیم اما در حال حاضر در جدول دروسی که به تصویب رساندیم در هر یک از پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم 2 ساعت ورزش پیش‌بینی شده است.

کد خبر : ۳۴۴۸۱۰