خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ستاد دیه کشور اعلام کرد:

آزادی بیش از ۵ هزار زندانی غیرعمد

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۹۰۰

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به آزادی 5468 زندانی نیازمند در 9 ماهه سال جاری گفت: مبلغ بدهی این زندانیان 4 هزار و 300 میلیارد ریال بود که بخشی قابل توجهی از این مبلغ از سوی شکات گذشت شده است.

به گزارش ایلنا از ستاد دیه کشور، سیداسدالله جولایی روز چهارشنبه با حضور در جلسه شورای معاونان مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست علی اکبر ولایتی در محل این مرکز تحقیقاتی برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد این نهاد مردمی گفت: در اولین همایشی که بمنظور آزادی زندانیان آبرومند جرائم غیرعمد در سال 69 برگزار شد، آن زمان با پرداخت مبلغی معادل 200 تا 250 هزار تومان نسبت به استخلاص افراد اقدام می شد، اما این روزها و در شرایطی که نظام مقدس اسلامی بیش از هر موعدی بر موضوع توسعه همه جانبه تکیه و تمرکز دارد، تلاش جدی در پیشگیری از ورود ناخواسته این زندانیان با مبالغ تغلیظ شده در مورد دیه، یک تکلیف عمومی بر همه ما است.

وی با بیان اینکه طبق جدول ابلاغی در سال 74 مبلغ ریالی یک دیه معادل 36 میلیون تومان بود، تصریح کرد: این روزها به جهت عدم احساس تعهد از سوی نهادهای ذیربط فرهنگی و آموزشی، محکومان بسیاری با دیات سنگین و البته غیرقابل جبران روانه زندان می شوند که بیشتر این محکومیت ها را هم می توان جهل اشخاص نسبت به قانون و نبود یک اهرم بازدارنده فرهنگی اعلام کرد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: این مجموعه حمایتی در کنار موضوع آزادی، هر چند با برپایی کمیته های راهبردی و پژوهشی و جلب نظرات کارشناسان ارشد قضایی و انتظامی با ماهیتی مردمی در کاهش حداکثری مددجویان خود گام های خوبی برداشته و برای مثال در زمینه اصلاح قوانین مهریه و محکومت های دیه از حبس بسیاری از هموطنان پیشگیری کرده است، اما نباید غافل بود که فعالیت در حوزه آموزش و پیشگیری فراسازمانی بوده و نیازمند یک مشارکت عمومی است.

وی تصریح کرد: ستاد در آغاز فعالیت خود با جمع آوری کمک های مردمی تنها به فکر آزادی زندانیان نیازمند بود، گرچه این فعالیت تا به امروز زمینه آزادی بیش از 91 هزار زندانی را نیز فراهم ساخته است اما این مؤسسه با مشاهده نسبت آینه وار خروجی از زندان و ورودی به زندان ها در کنار رسالت اصلی خود علل این ورودی ها را نیز مورد بررسی و آسیب شناسی قرار داده و این پیگیری را در سال های اخیر از قضاء جزو برنامه های راهبردی و اصلی خود ترسیم کرده است.

وی با تقدیر از بخشنامه های حبس زدای صادره از سوی رییس دستگاه قضا گفت: در کاهش جمعیت کیفری هرچند اقدامات قانونی خوبی انجام شده اما موضوع آگاهی بخشی همچنان باید اولویت اصلی باشد تا این نسبت موازی ورودی و خروجی به زندان شکسته شود. البته در این راستا باید از تمامی دلسوزان نظام بویژه مراجع عظام تقلید کمال تشکر را داشت که همسو با جریانات روز به بیان استفتائات راهگشایی در این زمینه پرداخته اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: نظر صریح اکثر مراجع بزرگوار تقلید بر این است که زندانی کردن بدهکار غیربزهکار هرگز وجه شرعی نداشته و حبس هر کس فقط به دلیل عدم استطاعت مالی در پرداخت بدهی یا دیه، خلاف نص صریح متون اسلامی است.

جولایی مردم نهاد بودن ستاد دیه را بزرگترین مشخصه این مجموعه عنوان کرد و گفت: با تاکید موسسان همواره ستاد دیه بر اصل مردمی بودن خود تکیه می کند و با وجود برخی کمبودها برای ابقای این موقعیت خود تلاش کرده و طی ربع قرن فعالیت همواره در تمامی حوزه ها از معتمدین حاضر در گروه های تحقیق گرفته تا اعضای کمیته های صلح و سازش همواره این افراد با نیت خالصانه و حتی بدون منافع مالی و شخصی در این حوزه به فعالیت می پردازند.

وی با اشاره به نحوه تامین منابع مالی مود نیاز برای آزادی محکومان واجد شرایط، افزود: با اتکای به همین اعتماد عمومی فقط در شش سال اخیر یعنی از سال 89 تا رمضان سال جاری نیکوکاران کشور با حضور در 1074 جشن گلریزان با اختصاص مبلغی معادل یکهزار و 634 میلیارد ریال، ستاد دیه را در امر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد همیاری کرده اند که این رشد کمی و کیفی در جلب مشارکت های انساندوستانه بیشتر به سبب همان ماهیت مردمی این نهاد است.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به آزادی 5468 زندانی نیازمند در نه ماهه سال 94 گفت: مبلغ بدهی این زندانیان چهار هزار و 300 میلیارد ریال بود که بخشی از این اعتبار با مشارکت مردم نوعدوست ایران اسلامی در 222 جشن گلریزان برگزار شد در سالجاری جمع آوری شده و بقیه بدهی نیز از محل کمک های مردمی پرداخت شده از طریق خودپردازها، سامانه هفت هشتاد، شماره حساب های بانکی اعلام شده از سوی ستاد و یا پرداخت آنلاین تامین شده است.

جولایی تصریح کرد: همیشه تلاش برای رهایی یک زندانی تنها معطوف به کمک های خیرین خداجو نبوده و جالب است که در همین 9 ماهه سال 94 اولیاء دم، شکات و طلبکاران با چشم ‍ پوشی از 41 درصد حقوق حقه خود در جهت آزادی این جمعیت تقریبا 5500 نفری زندانیان، از مبلغی معادل 174 میلیارد تومان گذشت رضایتمندانه کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز