خبرگزاری کار ایران

رستم‌زهی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد:

نقش صددرصدی بیکاری بر افزایش اعتیاد در استان سیستان و بلوچستان

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: بسترسازی برای ایجاد اشتغال تنها راهکار جهت پیشگیی از اعتیاد در سیستان و بلوچستان است.

ایرج رستم‌زهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات استان سیستان وبلوچستان به خشکسالی‌های اخیر در این منطقه اشاره کرد و گفت: روستای دهک که در کنار سراوان قرار دارد با کمبود آب مواجه بوده و از طریق تانکر به این روستا آب شرب منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۴ تانکر آب به این روستا برده می‌شود، ادامه داد: از آنجا که منابع آبی استان کم است، قناتی در ۱۲ کیلومتری این روستا جهت آبرسانی به روستای دهک حفر شده که به دلیل عدم تامین اعتبار، کار ناتمام باقی مانده است.

رستم زهی با یادآوری اینکه دولت برای این چاه حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است، افزود: اگر تامین اعتبار لازم برای این چاه صورت گیرد، آب روستای دهک تامین خواهد شد.

طرح انتقال آب ناتمام مانده است

نماینده سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح انتقال آب از سد پیشین به چابهار اظهار کرد: دولت به این منظور برای تاسیس تصفیه خانه‌ای در این منطقه سرمایه گذاری کرده که متاسفانه این کار نیز ناتمام باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم استان با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئولان باید برای رفع این مشکلات دقت نظر داشته باشند.

رستم زهی با تاکید براینکه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات استان‌های جنوبی کشور مشکل کم آبی است، گفت: استان سیستان و بلوچستان تنها استانی است که ۵۱ درصد جمعیت آن در روستا‌ها زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر بیشترین آمار جمعیت روستانشین کشور در این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: وقتی که ۵۱ درصد مردم ساکن روستا هستند؛ قطعاً عمده کارشان نیز کشاورزی بوده و نداشتن منابع آب زیرزمینی برای فعالیت و شغل مردم استان ایجاد مشکل کرده است.

مردم توان پرداخت آورد ۱۵ درصدی تسهیلات اشتغال را ندارند

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در حال حاضر موضوع آبیاری‌های نوین و آبیاری‌های تحت فشار در سیستان و بلوچستان مطرح است که باید پیگیری شود، بیان کرد: همچنین دولت برای ایجاد اشتغال ۸۵ درصد تسهیلات به مردم اعطا کنند و متقاضیان باید ۱۵ درصد آورده داشته باشند، این در حالی است که مردم استان به لحاظ مالی توان پرداخت این مقدار آورد را ندارند.

سیستان و بلوچستان بالا‌ترین رقم بیکاری کشور را دارند

رستم زهی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان بالا‌ترین رقم بیکاری کشور را دارند، گفت: ما استانی مرزی هستیم و حدود ۳۷۱ کیلومتر مرز خاکی با پاکستان، بیش از ۱۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان و همچنین مرز دریایی با کشور عمان داریم.

رستم زهی با تاکید بر اینکه افغانستان و پاکستان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر در جهان هستند، گفت: این موضوع به ویژه برای شهرستان‌های مرزی استان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

آمار اعتیاد در شهرستان‌های مرزی نگران‌کننده است

نماینده سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آمار اعتیاد در شهرستان‌های مرزی این استان نگران کننده است، خاطرنشان کرد: ضروری است؛ در استان کمپ‌های ترک اعتیاد راه اندازی شود تا بتوانیم معتادان را به جامعه بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمپ‌های ترک اعتیاد برای زنان و مردان معتاد این استان به تعداد کافی وجود ندارد، اظهار کرد: یک کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد و مصوب شده در شهرستان سراوان نیز کمپی برای مردم راه اندازی شود. همچنین قرار است؛ برای زنان معتاد نیز در این استان کمپی برپا شود.

رستم زهی تاکید کرد: اگر معتادان در کمپ‌ها مورد درمان و بازتوانی قرار گرفته و به جامعه بازگردند و همچنان با مشکل بیکاری روبرو شوند، دوباره به سمت اعتیاد سوق داده می‌شوند.

عضو شورای عالی استان‌ها با تصریح بر اینکه بیکاری نقشی صددرصدی بر اعتیاد مردم این استان داشته است، گفت: اگر آمار معتادان ما بالا‌تر رود، برای دولت نیز هزینه زیادی در پی خواهد داشت، لذا باید از ابتلا به اعتیاد پیشگیری کرده و در این راستا بستر لازم را برای ایجاد اشتغال در استان فراهم کنیم.

از ظرفیت‌های استان برای ایجاد اشتغال استفاده شود

وی با بیان اینکه منظور از اشتغال کار دولتی نیست، ادامه داد: در حال حاضر تنها ۲ یا ۳ کارخانه تولیدی در این استان وجود دارد، این در حالی است که ظرفیت‌های زیادی در سیستان و بلوچستان برای ایجاد اشتغال وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

رستم زهی با بیان اینکه وجود ۸۰۰ کیلومتر مرز در این استان نوعی ظرفیت برای ایجاد اشتغال است، تاکید کرد: همچنین ما از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در کشور هستیم که این موضوع نیز از دیگر ظرفیت‌های این استان است.

نماینده شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: وجود دریا و منطقه آزاد نیز ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در استان فراهم کرده است.

کد خبر : ۳۳۶۵۳۴