خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حج و زیارت مطرح کرد:

احتمال از سرگیری سفر زائران به سوریه/جزییات حج تمتع ۹۵

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۶۶۲

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه آماده خیزِ جدی برای اعزام زائران به عتبات هستیم، از برخورد با مجموعه‌ها و دفا‌تر غیرمجاز در زمینه اعزام زائران به عتبات خبر داد و عنوان کرد: عمل نکردن به قانون را تجاوز به حقوق مردم و تجاوز به حقوق مردم را حق الناس می‌دانیم و از قوه قضاییه و نیروی انتظامی درخواست داریم که با مجموعه‌های غیرمجاز برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت) در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال ۱۲۰۰ نفر در سامانه سماح حج و زیارت برای سفر به عتبات ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: برای تمامی این افراد ویزا صادر شد که البته هماهنگی‌هایی برای سال آینده در زمینه صدور ویزای زودهنگام با دولت عراق باید انجام شود تا حداقل ۲ ماه قبل از اربعین کار آغاز شود.

وی با اشاره به تاسیس ۱۱ دفتر در ۱۱ شهر کشور برای صدور ویزای عراق، گفت: از میزبانی مردم عراق تشکر می‌کنیم، چرا که امسال کمترین میزان تلفات و مشکل امنیتی را شاهد بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه اربعین با بودجه دولتی قابل مدیریت نیست، بلکه با توان مردمی مدیریت می‌شود، از نرخ ویزای امسال عراق انتقاد کرد و گفت: امسال نرخ این ویزا ۴۰ دلار بوده که برای عشاق امام حسین هزینه مناسبی نیست و این هزینه باید برای سال آینده به حداقل برسد.

اوحدی با اشاره به اینکه امسال در سازمان حج و زیارت سال شکوفایی اعزام زائران و همچنین احترام به اعتاب مقدسه اعلام شد، اظهار داشت: کار کار‌شناسی خوبی برای استانداردسازی در عتبات صورت گرفت و در حال حاضر هتل‌ها درجه‌بندی شده است. اگرچه به دلیل شرایط اقتصادی و شرایط فیزیکی ساختمان‌ها، صنعت هتل‌داری به کندی پیش می‌رود و باعث می‌شود که ما مسیر طولانی را داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه آماده‌ خیز جدی برای اعزام زائران به عتبات هستیم، از برخورد با مجموعه‌ها و دفا‌تر غیرمجاز در زمینه اعزام زائران به عتبات خبر داد و عنوان کرد: عمل نکردن به قانون را تجاوز به حقوق مردم و تجاوز به حقوق مردم را حق الناس می‌دانیم و از قوه قضاییه و نیروی انتظامی درخواست داریم که با مجموعه‌های غیرمجاز برخورد کنند، چرا که ما در سفر اخیر شاهد صدور صد‌ها ویزای غیرمجاز بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه برای عتبات بسته‌های سفر ۷ روزه، ۵ روزه، ۴ روزه و ۳ روزه در سایت شمسا در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت هزینه هوایی سفر به عتبات را یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سفر زمینی را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.

اوحدی به انصرافی‌های حج تمتع و عمره اشاره کرد و افزود: تا به این لحظه از مجموع ۶ و نیم میلیون نفر که برای حج عمره ثبت‌نام کرده بودند؛ حدود ۱۸ هزار نفر انصراف دادند، اما از مجموع ۱ و نیم میلیون نفری که برای حج تمتع ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون ۱ نفر هم انصراف نداده‌ است.

اوحدی از احتمال از سرگیری سفر زائران به سوریه خبر داد و گفت: برای از سرگیری این سفر تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و قرار است؛ ۶ ماه بررسی‌های لازم انجام شود و هیات سوری به ایران بیاید و خوشبختانه هم امنیت در سوریه به سمت قابل قبولی پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: سفیر سوریه در تهران با حکم تام‌الاختیار از نخست‌وزیر سوریه مهمان ما بودند و پیام نخست‌وزیر سوریه را برای ما به همراه آورد و قرار شد؛ تا ۲ هفته آینده پیوست امنیتی تفاهم‌نامه تنظیم شود و با کمک دستگاه‌های نظارتی به زودی شاهد از سرگیری سفر‌ها به سوریه باشیم و قرار است؛ ۲ هفته آینده هیات ما به سوریه اعزام شود.

وی همچنین درخصوص افزایش سهمیه حج تمتع توضیح داد و گفت: سهمیه حج برای کشور‌ها را سازمان همکاری‌های اسلامی تعیین می‌کند و ۳ سال است که حج عربستان ۲۰ درصد سهمیه‌ها را به دلیل پروژه مسجدالحرام و فضای محدود آن کم می‌کند و امیدواریم در جلسه اسفندماه با عربستان این ۲۰ درصد بازگردد.

رئیس سازمان حج و زیارت به حج تمتع سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: برای سال آینده ۴۵۰ کاروان خواهیم داشت و سهمیه این حج تا به این لحظه همانند سال گذشته است که البته در اسفندماه جلسه‌ای با وزیر حج عربستان خواهیم داشت که اگر در آن جلسه درخصوص افزایش سهمیه تصمیم جدیدی گرفته شد، اعلام خواهیم کرد.

اوحدی با بیان این مطلب که سال گذشته ۱۹ ایستگاه پروازی داشتیم که امسال به ۲۰ الی ۲۱ ایستگاه پروازی افزایش خواهد یافت، خاطر نشان کرد: ۱۷ ربیع الاول فراخوان حج و زیارت اعلام می‌شود. زمان ثبت‌نام ۱۷ و ۱۸ بهمن‌ماه در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه امسال ثبت‌نام حج تمتع اینترنتی است و متقاضیان از این طریق می‌توانند؛ زمان پرواز و گروه قیمتی خود را انتخاب کنند، افزود: هنوز درخصوص قیمت‌ها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و منتظر اعلام نرخ ارز هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ۲۳ بهمن ماه سال جاری را روز ثبت‌نام حج تمتع برای استان‌های البرز، قم و قزوین اعلام کرد و گفت: ۲۴ و ۲۵ بهمن اطلاعیه‌های استانی اعلام می‌شود.

وی به بخشنامه سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: برای سال آینده بخشنامه جدیدی را خواهیم داشت و در آن تاکید شده که هیچ کدام از مدیران و معاونان حق محرم شدن ندارند و همچنین از عوامل ستادی که محرم می‌شوند باید کاسته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت به بحث بهداشتی و درمانی در حج و اربعین اشاره و عنوان داشت: یکی از نکات قوت مجموعه حج و زیارت، هیات پزشکی این مجموعه است که در آن افرادی باتجربه و متخصص حضور دارند بطوری که این هیات پزشکی در لحظات اولیه فاجعه منا به تنهایی ۵۰۰ نفر را نجات دادند. سال گذشته در حوزه هیات پزشکی ۳۰ درصد محرم شدند که آمار این عزیزان باید برای سال بعد به حداقل برسد.

اوحدی با بیان این مطلب که در حوزه بیماری‌های واگیر و عفونی ۲ سال است که کارشناسانی از وزارت بهداشت را با خود به همراه می‌بریم، ادامه داد: خوشبختانه در سفر گذشته یک مورد از زائران مبتلا به کرونا و یا ابولا نشده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز