خبرگزاری کار ایران

راه اندازی مرکز رسیدگی به امور مفقودشدگان/ افزایش ۵ درصدی پرونده‌های افراد مفقودی

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۵۵۶

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با اشاره به افزایش ۵ درصدی تعداد پرونده‌های فقدان افراد، از «راه اندازی آزمایشی مرکز رسیدگی به امور مفقودشدگان» خبر داد و گفت: پلیس آگاهی با تعامل و همکاری سایر ارگان‌های ذیربط از جمله سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و.... در صدد راه اندازی این مرکز است.

به گزارش ایلنا، سرهنگ «مصطفایی» گفت: فقدان اشخاص و بی‌اطلاعی از سرنوشت آن‌ها یکی از تلخ‌ترین وقایعی است که احتمال وقوع آن برای افراد جامعه متصور است و خانواده‌های بی‌خبر از عزیز گمشده به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا نشانه‌ای از مفقودی خود بیابند.

وی افزود: بخشی از پرونده‌هایی که به پلیس آگاهی ارجاع و در حوزه جرایم جنایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، پرونده‌های فقدان افراد است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: در خصوص فقدان افراد «جرم انگاری» نشده است و ماده قانونی مشخصی که تعریف صریحی از این موضوع ارائه و نوع برخورد با آن را مشخص نماید، وجود ندارد.

وی بیان کرد: پلیس ضمن تعامل با مراجع قضائی نسبت به پرونده‌های فقدان افراد نگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به تجارب بدست آمده، لازم می‌داند این پرونده‌ها را با حساسیت، پیگیری و سرنوشت افراد را مشخص نماید.

سرهنگ مصطفایی با بیان اینکه از دیدگاه تخصصی پلیس، پرونده‌های فقدان افراد دارای دو جنبه است، گفت: یک دسته از مفقود شدگان افرادی هستند که با میل و اراده محل زندگی، اقامت، کار و... خود را ترک کرده و جهت دستیابی به موقعیت بهتر و زندگی مطلوب‌تر با «فرار» از شرایط سخت گذشته، حاضر به بازگشت نیستند و عنوان «فرار از منزل» به آن‌ها اطلاق می‌شود.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: دسته دیگر از مفقود شدگان، افرادی هستند که بدون میل و اراده از منزل و محل کار خارج و قادر به بازگشت نیستند.

 آموزش مستمر کارآگاهان، استفاده از تجهیزات نوین

بنا بر اعلام پایگاه خبری پلیس، این مقام مسئول اضافه کرد: در واقع دسته دوم؛ که کمتر از ۲۰ درصد کل پرونده‌های فقدان می‌باشد، مورد توجه پلیس بوده و مصداق واقعی پرونده‌های فقدان هستند.

 وی خاطر نشان کرد: در پروندهای دسته دوم فرد به دلیل صغر سن، کهولت سن و اختلالات روانی قادر به بازگشت نبوده و یا به دلیل وقوع حادثه یا وقوع جنایت (قتل و آدم ربایی) امکان بازگشت ندارد.

سرهنگ مصطفایی ادامه داد: پلیس آگاهی با آموزش مستمر کارآگاهان، استفاده از تجهیزات، امکانات نوین و به روز نمودن دانش خود سعی دارد کیفیت رسیدگی به این پرونده‌ها را بالا برده و پرونده‌های بلاتکلیف را به حداقل برساند.

وی افزود: در راستای رسیدگی به این پرونده‌ها، پلیس آگاهی با تعامل و همکاری سایر ارگان‌های ذیربط از جمله سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و.... در صدد «راه اندازی مرکز رسیدگی به امور مفقودشدگان» است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه سوابق موجود بیانگر افزایش حدود ۵ درصدی تعداد پرونده‌های فقدان افراد در سالهای اخیر است، اشاره کرد: در این میان ترک منزل افراد به دلیل اختلافات خانوادگی سهم بیشتری به خود اختصاص می‌دهد.

 پیامدهای فرار از خانه

این مقام مسئول در تشریح پیامدهای این معضل اجتماعی تاکید کرد: آسیب‌های خانوادگی و اجتماعی از اولین پیامدهای مخرب این معضل است، آسیبی که می‌تواند بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

سرهنگ مصطفایی با بیان اینکه در این می‌ان، پدیده خانه گریزی زنان و دختران نمود و تأثیر منفی بیشتری در جامعه خواهد داشت، گفت: این افراد به عنوان سوژه‌های سهل و آسان، طعمه افراد سودجو شده، در ابتدا قربانی جرم می‌شوند و در ادامه به عنوان «مجرم» در جامعه فعالیت خواهند کرد.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه کودکان به دلیل وضعیت جسمانی، نداشتن قوه تشخیص و تمییز کافی، ممکن است توسط افراد فرصت طلب، «طعمه» قرار گیرند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند، یادآور شد: لازم است به افراد مسن و دارای اختلال حواس نیز توجه بیشتری شود و در صورت امکان تجهیزاتی که قابل ردیابی می‌باشد، در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید به موضوع اغفال دختران و زنان نیز توجه بیشتری شود، گفت: این افراد گاهی فریب خورده و با وعده واهی کار، ازدواج و... خانواده خود را ترک می‌کنند و بدون داشتن هدف یا مکان مشخص در شهر‌ها‌‌ رها می‌شوند که متأسفانه در‌‌ همان ساعات اولیه طعمه افراد سودجو شده و پیامدهای جبران ناپذیری پیش روی آنهاست که لازم است در این زمینه «آگاهی بخشی» صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز