خبرگزاری کار ایران

ضعف اعتماد به نفس و تزلزل شخصیت درونی منشاء اعتیاد

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۷۴۲

مدیر سابق سلامت خانواده مرکز امور زنان و خانواده با بیان اینکه ضعف اعتماد به نفس و تزلزل شخصیت درونی منشاء اعتیاد است، تاکید کرد: آموزش و پرورش، وزارت علوم و رسانه‌ها باید جهت پشگیری از اعتیاد به مباحث روانشناسی خودباوری بپردازند.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر شکیبا محبی تبار، در رابطه با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: علت اصلی اعتیاد در زنان و مردان یک مشکل شایع روانی است و این مسئله سبب سوق یافتن آنها به سمت مصرف مواد مخدر می‌شود.

وی این مشکل شایع روانی را ضعف اعتماد به نفس و تزلزل شخصیت درونی برشمرد و عنوان کرد: همه کسانی که به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند دارای عدم خودباوری بوده و این موضوع سبب پناه آنها به مواد مخدر می‌شود حتی موضوع تاثیر دوستان ناباب و اعتیاد هم با این مشکل ارتباط مستقیم دارد چراکه همه می‌دانند که اعتیاد مسئله خوبی نیست ولی به دلیل ضعف خودباوری توان "نه گفتن" مقابل دوستان نااهل را نداشته و به راحتی گرفتار معضل مواد مخدر می‌شوند.

مدیر سابق سلامت و امنیت خانواده مرکز امور زنان و خانواده ادامه داد: مصونیت مقابل اعتیاد بستگی به قدرت و توانایی شخصیت درونی افراد دارد و با وجود اینکه اعتیاد علل مختلفی دارد ولی منشاء آن نقص درونی و شکست شخصیتی است که فرد به دلیل اینکه مهارت زندگی را فرانگرفته برای فرار از مشکلات به این پدیده شوم خواسته و ناخواسته روی می‌آورد.

محبی تبار گفت: والدین باید قبل از فرزندآوری در کلاس‌های اموزشی شرکت کرده و مواردی که برای تربیت فرزندانشان لازم است را به درستی فراگیرند متاسفانه در رسانه ملی برنامه‌های زیادی در رابطه با حفظ سلامت جسمانی به نمایش گذاشته می‌شود ولی برای سلامت روان و روح برنامه‌ها بسیار اندک است. این مسئله در حالی بوده که با سلامت روان می‌توان بسیاری از نقص‌های جسمانی را پوشاند؛ لذا آموزش و پرورش، وزارت علوم، سایر دستگاه‌های آموزشی و رسانه‌ها باید به مباحث روانشناسی خودباوری بپردازند و از این طریق در جهت پیشگیری از اعتیاد گام بردارند.

وی تاکید کرد: رویکرد حل مسئله باید آموزش داده شود تا فرد در زندگی به چرخه نادرست روی نیاورند. با پرورش، تمرین و کارورزی در جهت ارتقاء اعتماد به نفس و رویکرد حل مسئله باید برنامه‌ها را انجام داد.

مدیر سابق سلامت خانواده مرکز امور زنان و خانواده ادامه داد: فرهنگ تجمل گرایی و رقابت کاذب به ویژه میان جوانان و نوجوانان سبب افزایش توقع‌های بی‌جا در میان آنها شده و دست نیافتن به آن افسردگی و اعتیاد را برایشان به همراه دارد. متاسفانه رفاه سطح بالا در حال حاضر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و خانواده‌ها تبدیل به معیار شخصیت و ارزش شده است و این موضوع با آموزه‌های دینی و تربیتی ما مغایرت دارد و سبب بروز مشکلات بسیار زیادی همچون اعتیاد می‌شود.

محبی تبار با اشاره به اینکه همه نوجوانان و جوانان از دو کانال آموزش و پرورش همچنین دانشگاه عبور می‌کنند، خاطر نشان کرد: دولت با برنامه‌ریزی جهت آموزش به افراد از طریق این دو نهاد می‌تواند گام‌های موثری جهت مبارزه با مواد مخدر و نهادینه شدن فرهنگ پیشگیری از اعتیاد بردارد و با برپایی کارگاه‌های عملی و مدون مهارت‌های خودرباوری را میان افراد جامعه ارتقاء بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز