خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

مرگ هزار و ۷۲۹ معتاد طی هفت ماه/ پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان تنها ۸ تا ۱۰ درصد محقق شده‌است

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۴۶۶

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۲۱ درصدی کشف مواد مخدر و محرک در ۸ ماهه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز افشار در نشست امروز خود در خصوص آمار مبارزه با عرضه مواد مخدر طی هشت‌ماهه سال ۱۳۹۴ گفت: طی این مدت در مجموع ۴۲۲ هزار و ۳۴۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر و محرک کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با ۲۱ درصد افزایش کشفیات مواجه هستیم.

وی در ادامه در خصوص این کشفیات افزود: در خصوص کشف مخدر هروئین با میزان ده هزار و ۸۹۰ کیلوگرم شاهد افزایش کشف  این ماده، درخصوص ماده مرفین، با ۴هزار و ۹۶۱ کیلوگرم شاهد کاهش حجم کشفیات، درباره مخدر تریاک با ۳۲۵ هزار و ۴۰۳کیلوگرم شاهد افزایش کشف، درباره مخدر حشیش با ۶۱ هزار و ۷۴۶ کیلوگرم با افزایش میزان کشفیات، در خصوص ماده محرک شیشه و آمفتامین‌ها با هزار و ۳۷۵ کیلوگرم  شاهد کاهش میزان کشفیات و در خصوص سایر مواد مخدر و محرک با ۱۷ هزار و ۹۴۷ کیلوگرم کشف روبرو بوده‌ایم.

افشار همچنین با اشاره به فعالیت‌ دستگاه‌های مختلف ذیربط در امر مقابله با مواد مخدر ازجمله نیروی انتظامی، بسیج، وزارت اطلاعات، سازمان‌زندان‌ها و... اظهار کرد: در هشت‌ماهه سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد ۱۹ درصد افزایش عملیات و ۶ درصد رشد در خصوص تلاش گروه‌ها و باندهای قاچاق مواد مخدر و نیز کاهش ۲۲ درصدی انهدام‌ کارگاه‌های ساخت و تولید شیشه بوده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد شهدای مبارزه با مواد مخدر ۸۳ درصد کاهش داشته است خاطرنشان کرد: همچنین میزان کشته‌شدگان اشرار و عاملین مواد مخدر نیز شاهد ۳۶ درصد کاهش بوده‌ایم همچنین درحوزه توقیف اموال و املاک با افزایش ده درصدی توقیف خوردوهای قاچاق‌چیان مواجه بوده‌ایم.

افشار  گفت: با کاهش ۱۱ درصدی تعداد قاچاقچیان دستگیر شده مواجه بوده‌ایم و همچنین موفق به افزایش سی درصدی سامان‌دهی و ارائه خدمات به معتادان شده‌ایم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص قیمت مواد مخدر در سال‌های ۹۳ و ۹۴ گفت: در آبان‌ماه سال ۱۳۹۳ قیمت خرده‌فروشی تریاک هر مثقال ۲۰ هزار و ۹۷۵ تومان بوده که این مقدار در آبان‌ماه سال جاری با ۳۳ درصد کاهش مواجه شده‌است. همچنین قیمت عمده‌فروشی این مخدر با کاهش ۸ درصدی قیمت روبرو بوده است همچنین در خصوص ماده مخدر هروئین با افزایش قیمت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی این ماده روبرو بوده‌ایم که خرده‌فروشی ۵ سانتی این ماده از ۶ هزار و ۷۷۶ تومان به ۹هزار و ۴۱۸ تومان و قیمت عمده فروشی آن نیز ۳۷ درصد افزایش داشته‌است.

وی همچنین درباره قیمت سایر مواد مخدر و محرک عنوان کرد: در خصوص قیمت حشیش با افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرده‌فروشی و افزایش قیمت دو درصدی در عمده‌فروشی مواجه بوده‌ایم. درباره ماده محرک شیشه نیز که بالا‌ترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است، شاهد افزایش قیمت ۱۵۴ درصدی در خرده فروشی و ۱۸۵درصدی در عمده‌فروشی هستیم. همچنین در آبان‌ماه سال ۹۳ هر گرم شیشه ۲۹ هزار و ۸۶۳ تومان مبادله می‌شد که این رقم در آبان‌ماه سال ۹۴ به ۷۶ هزار تومان خرده‌فروشی رسید، اما در بخش عمده‌فروشی شیشه در سال ۹۳ هر کیلوگرم این ماده ۱۸ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان توزیع شد که این رقم در آبان‌ماه سال ۹۴ به ۵۲ میلیون تومان رسید.

افشار با اشاره به اینکه در ۸ ماهه نخست سال جاری هیچ شهیدی نداشتیم و میزان کشته‌شدگان نیز کاهش یافته است، گفت:  علت این موضوع را انجام رصد اطلاعاتی مناسب و استفاده از شیوه غافلگیری در مبارزه با مواد مخدر است.

وی همچنین کنترل پیش‌سازهای شیشه و داروهایی که کاربرد دوگانه داشته و ممکن است؛ تبدیل به شیشه شوند را از دیگر دلایل نوسان قیمت شیشه و انواع مخدر برشمرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه از دیگر عوامل نوسان قیمت مواد مخدر انسداد و کنترل مرز‌ها است، اظهار کرد: تنها بخشی از حاشیه جنوب‌شرقی کشور انسدادمرز‌ها صورت نگرفته است و به علت انسداد مناسب مرز‌ها قاچاقچیان بیشتر به سمت راه‌های دریایی کشیده‌ شده‌اند که تمام این موارد به افزایش قیمت مواد مخدر و محرک منجر شده‌است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طراحی مکانیزیمی که طی آن مواد و محلول‌های دارای کاربرد دوگانه دارویی- مخدر از گمرک به آزمایشگاه‌های استاندارد فرستاده می‌شوند، گفت: این موضوع باعث کنترل پیش‌سازهای مواد مخدر شده که نوسان قیمت این مواد را در پی داشته‌است.

وی با تاکید براینکه بخش قابل توجهی از هروئین مصرفی کشور از پاکستان و افغانستان وارد می‌شود بیان کرد: تولید داخلی بسیار کم است اما این توان وجود داردکه تریاک را به مرفین و مرفین را به هروئین تبدیل کنند که کنترل محلول‌ها و پیش‌ساز‌ها سبب شد این امکان به حداقل برسد.

افشار با یادآوری اینکه زمانی جمهوری اسلامی ایران متهم بود که شیشه و مواد محرک از ایران به خارج از کشور می‌رود که البته ما این موضوع را قبول نداشتیم خاطرنشان کرد: امروز مشخص شده که مواد آمفتامین، ترامادول و هروئین از خارج از کشور به سمت ایران می‌آید و امروز شواهد محکمی وجود دارد که قاچاقچیان این مواد را از خارج از کشور وارد می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: تعداد عملیات‌های انجام شده در مبارزه با مواد مخدر طی ۸ ماهه سال ۹۳ هزار و ۴۷۶ مورد بود که این میزان در سال ۹۴ به هزار و ۷۵۸ مورد رسید و با رشد ۱۹ درصدی حادث شد. همچنین تعداد دستگیری‌شدگان در ۸ ماهه نخست سال ۹۳، ۱۸۴ هزار و ۳۰۲ مورد بود که این میزان در ۸ ماهه نخست سال ۹۴ به ۱۶۴هزار و ۲۶۳ مورد رسیده و در این زمینه با کاهش ۱۱ درصدی مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در خصوص تعداد معتادان متجاهر نیز با افزایش ۳۰ درصدی مواجه بوده‌ایم به این معنی که در هشت‌ماهه سال ۹۳ تعداد معتادان متجاهر ۵۲ هزار و ۳۰ نفر بوده که این تعداد در مدت مشابه سال جاری به هزار و ۷۰ مورد رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر حوزه پیشگیری اولیه است گفت: براساس سند جامع فرهنگی و پیشگیری، دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر مکلف بودند براساس برنامه پنجم توسعه پوشش ۴۰درصدی جمعیت را در جهت پیشگیری از اعتیاد داشته‌باشند.

وی ادامه داد: ما به لحاظ پوشش با مشکل مواجه هستیم و به همین دلیل ۴۰ درصد در نظرگرفته‌شده محقق نشد و این پوشش دربرخی دستگاه‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد و درمیان دانش‌آموزان تنها ۸ تا ۱۰ درصد محقق شده‌است که یکی از دلایل این موضوع آن است که بودجه‌ای که برای این موضوع اختصاص داده شد تنها ۲۰ درصد از آن چیزی است که مد نظر بوده، همچنین برخی دستگاه‌ها اجازه مداخله به NGO‌ها در امر پیشگیری نمی‌دهند.

افشار همچنین از همکاری میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی زمینی خبر داد وگفت: نیروی زمینی بیشترین تعداد نیروهای وظیفه را در اختیار دارد لذا موفق شدیم بیشترین برنامه‌های آموزشی را برای این نیرو برگزار کنیم. لذا جلسات آموزش پیشگیری از اعتیاد را برای نیروهای وظیفه برگزار کردیم و کادر متخصصی را از میان افسران نیروی انتظامی تربیت کردیم و همچنین همایش آموزشی برای تعداد قابل توجهی از فرماندهان داشتیم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین عنوان کرد: سند راهبردی پیشگیری اولیه از اعتیاد را با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای مناطق آزاد تجاری کیش، قشم و سکوهای نفتی تدوین کردیم.

افشار با بیان اینکه در مجموع هزار و ۴۲۸ نفر در قالب دوره‌های آموزش کادر تخصصی پیشگیری از اعتیاد آموزش دیده‌اند گفت: این افراد در آینده می‌توانند افراد دیگری را تحت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد درآورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش آمار مرگ و میر معتادان در شش‌ماهه نخست سال جاری گفت: این درحالی است که طی دو ماهه اخیر شاهد کاهش مرگ و میر معتادان و در مجموع هشت‌ماهه سال ۹۴ با کاهش ۹ .۱ درصدی مرگ و میر معتادان نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ مواجه بوده‌ایم.

وی در توضیح این مطلب افزود: در ۷ ماهه نخست سال ۹۳ در مجموع هزار و ۷۶۴ نفر از معتادان جان خود را از دست داده‌اند که در این میان ۱۸۲ نفر زن و هزار و ۵۸۲ نفر مرد بودند همچنین از مجموع معتادان جان‌باخته در ۷ ماهه نخست سال ۱۳۹۴، ۱۸۹ نفر زن و هزار و ۵۴۰ نفر مرد بوده‌اند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه در گذشته در استان تهران به لحاظ افزایش تعداد معتادان وضعیتی حاکم بود که دبیر خانه ستاد و دستگاه‌های دخیل در امر مبارزه با مواد مخدر مورد اعتراض قرار می‌گرفتند، ادامه داد: تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد صنعتی باعث می‌شود که مصرف کنندگان زود‌تر خیابانی شده و به آخر خط برسند زیرا از شروع مصرف مواد سنتی تا خیابانی‌شدن افراد ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشد در حالی که این دوره برای مصرف‌کنندگان مواد صنعتی تنها ۲ تا ۴ سال است.

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف و زنانه‌شدن مصرف مواد مخدر تاکید کرد: زنان در برابر اعتیاد شکننده‌تر بوده و زود‌تر به آخر خط می‌رسند همچنین در آن زمان شاهد کاهش بودجه تخصیص‌یافته به حوزه کاهش آسیب معتادان خیابانی بودیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: با نگاه به این واقعیات مسئولان به این نتیجه رسیدند که توسعه خدمات کاهش آسیب انجام شود که برای این کار ستاد مبارزه با مواد مخدر بودجه خوبی در نظر گرفت و سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت نیز جمعا دو برابر بودجه ستاد را به این امر اختصاص داده‌اند و قرار شد این بودجه در راستای توسعه خدمات کاهش آسیب در استان‌های ثبت‌ شود.

افشار با اشاره به کمبود مراکز کاهش آسیب و اعتبارات در نظر گرفته شده برای این امر در استان‌های پرخطر اظهار کرد: در جمع‌بندی نهایی به این نتیجه رسیدیم که تعداد مراکز و بودجه آن‌ها را افزایش دهیم که این اقدام در تهران بزرگ و چند کلانشهر دیگر کشور انجام شده و قرار شد بخشی از مراکز DIC در کنار گرم‌خانه‌ها و بخش دیگری در مناطق پرآسیب ایجاد شود.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: همچنین با توجه به آسیب‌پذیری زنان در برابر اعتیاد قرار شد به سامان‌دهی زنان معتاد متجاهر بپردازیم که کمپ شفق که پیش‌تر در حوزه ترک اعتیاد مورد استفاده قرار گرفته بود به ساماندهی این گروه از زنان اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته قریب به ۴ هزار نفر از معتادان متجاهر خیابانی که به مراکز اختیاری ترک اعتیاد رجوع‌نکرده بودند؛ جمع‌آوری شدند ادامه داد: حدود ۳ هزار نفر از این افراد، معتادان متجاهر خیابانی بودند، ۱۰۰نفر از آنان اتباع بیگانه بودند که در اختیار مراجع ذیربط قرار گرفتند اما تعدادی از این افراد را غیرمعتادان؛ افراد بی‌خانمان، کارگران فصلی و... تشکیل می‌دادند که در اختیار شهرداری تهران قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه جمع‌آوری معتادان به تنهایی کافی نیست  گفت: ضروری است افراد وارد شده به مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ مورد توانمندسازی و حرفه‌آموزی قرار گرفته تا اشتغال آنان مورد توجه واقع شود. زیرا مطالعات جهانی نشان می‌دهد که در صورت نبود برنامه‌ای برای پیشگیری از اعتیاد و صیانت اجتماعی از بهبود یافتگان ظرف مدت شش ماه ۹۰ درصد از افراد به سمت اعتیاد بازمی‌گردند.

افشار با بیان اینکه ما معتقدیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص توانمندسازی معتادان تکلیف قانونی دارد به تبصره ۵ ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این وزارت مکلف است زمینه درمان و اشتغال افراد مراکز ماده ۱۵ را فراهم کند. این در حالی است که از سال ۸۹ که این ماده تثبیت و اصلاح شده، قدم بزرگی در این خصوص برداشته نشده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تصریح بر اینکه حدود ۹۰ درصد درمان معتادان توسط بخش غیر دولتی انجام می‌شود و تنها افراد دارای تمکن می‌توانند از خدمات این مراکز بهره گیرند اظهار کرد: اگر افرادی که توانایی مالی ندارند می‌توانستند از این خدمات استفاده کنند، تبدیل به معتادان متجاهر نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ بودجه اندکی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان به موضوع بیمه درمان معتادان اختصاص داده شد گفت: یک ریال آن نیز جذب نشد و این بودجه در سال ۹۳ به سازمان بیمه سلامت داده شد که آن نیز در ردیف‌های دیگری هزینه شد. بودجه سال ۹۴ نیز تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد آن هزینه شده است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد خیابانی را کارگران فصلی، بیماران مزمن روانی، اتباع بیگانه و افراد بی‌خانمان تشکیل می‌دهند گفت: این افراد ناچاراً در شرایط غیربهداشتی زندگی می‌کنند و اگر تمامی دستگاه‌های ذیربط پای کاربیایند تعداد متجاهران کاهش خواهد یافت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص اقدامات انجام شده در جهت مبارزه با توزیع مواد مخدر از طریق دریا با بیان اینکه چند ماه پیش تعدادی از مسئولین انتظامی، امنیتی و قضایی استان‌های مرزی و استان‌های مجاور دریا به تهران دعوت شدند تا در خصوص مقابله با توزیع مواد مخدر تمهیداتی اندیشیده شود گفت: مسئولین نقاط مرزی شرق کشور برای جلوگیری از ورود مواد مخدر از سوی کشورهای افغانستان و پاکستان و مسئولان استان‌های مرزی غرب کشور برای ممانعت از ورود پیش‌ساز‌ها و شیشه به کشور به این جلسه دعوت شدند.

وی در ادامه با اشاره به دعوت مسئولان استان‌های مجاور دریا شامل بوشهر، هرمزگان و خوزستان گفت: اطلاعات لازم در این خصوص رد و بدل شد و چشم‌انداز و کشفیات به دست آمده در استان هرمزگان نشانگر آن است که میزان کشفیات در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

افشار با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از کشفیات مواد مخدر در مبادی مرز‌ها اتفاق می‌افتد گفت: استان‌های مجاور دریا ضمن توسعه گشت‌های دریایی به نیروهای خود دستور دادند که باراندازهایی را که ممکن است برای قاچاق مواد مخدر استفاده شود شناسایی کنند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصوبات جدید در استان‌های مجاور دریا خاطرنشان کرد: وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی دست به دست هم دادند تا اگر در این استان‌ها نیاز به پاسگاه‌ها، گلوگاه‌ها و محل‌های بازرسی بیشتری باشد نسبت به ایجاد آن اقدام کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت از نوزادان زنان باردار معتادی که از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری شده‌اند اظهار کرد: ستاد تکلیفی برای حمایت یا نگهداری از نوزادان این زنان ندارد اما مکلف است که از وزارت بهداشت موضوع درمان اعتیاد نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به اعتیاد را مطالبه کند که در این زمینه پروتکل درمانی شفافی نیز وجود دارد.

افشارزاده همچنین با اشاره به موضوع عقیم‌سازی زنان معتاد متجاهر اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند فردی را دچار انقطاع نسل کند و حق نداریم جلوی کسی را برای داشتن فرزند بگیریم و این موضوع از نظر فنی و اخلاقی مورد پذیرش نیست.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص برنامه‌های صیانت از زنان بهبود یافته گفت: برای این گروه از زنان برنامه صیانت و اشتغال را داریم و تعدادی کارگاه در تهران وجود دارد که محوریت آن‌ها زنان بهبود یافته هستند و مبادرت به خیاطی و صنایع دستی می‌کنند. همچنین بزرگ‌ترین کارگاهی که با محوریت زنان بهبودیافته فعالیت می‌کنند به تولید البسه یک بار مصرف بیمارستانی می‌پردازند که کارفرما و کارکنان آن همگی زن هستند.

وی در خصوص اقدامات ضروری برای معتادان جمع‌آوری شده دارای بیماری‌های خاص با بیان اینکه مراکز ماده ۱۶ صرفا وظیفه درمان اعتیاد معتادان متجاهر را برعهده دارند، خاطر نشان کرد: افراد دارای بیماری‌هایی همچون هپاتیت، ایدز و... باید به وزارت بهداشت معرفی شوندو تحت پوشش درمانی قرار بگیرند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه براساس قانون افراد باید از بیمه درمانی برخوردار باشند اظهار کرد: چنانچه افرادی فاقد بیمه درمانی باشند سازمان بیمه سلامت مکلف است که دفترچه بیمه بهداشت ایرانیان را برای آنان صادر کرده و اقدام به درمان آن‌ها کنند. همچنین تمامی بیمارستان‌های دولتی در قالب طرح تحول سلامت بودجه کافی برای درمان بیماری‌های اورژانسی دارند که بیماری‌هایی همچون هپاتیت، ایدز و بیماری‌های عفونی معتادان متجاهر نیز از آن جمله است.

افشار خاطر نشان کرد: چنانچه در مراکز ماده ۱۶ معتادان متجاهر دارای بیماری‌هایی همچون هپاتیت و ایدز و... وجود داشته باشند که درمانگر معتقد باشد؛ درمان بیماری وی نسبت به درمان اعتیاد او اولویت دارد باید به اولین درمانگاه دولتی ارجاع داده شود.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی در باره هولوگرام‌دار شدن داروی متادون گفت: آخرین خبری که در این خصوص از سازمان غذا و دارو به دست ما رسیده، آن است که داروهای جدید دارای هولوگرام می‌شوند و به ما قول داده شد که تا پایان سال جاری داروهای انبار شده فاقد هولوگرام مصرف شده و از سال آینده تمامی محصولات دارای هولوگرام شوند که اگر چنین نشود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین درباره حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر با بیان اینکه حذف مجازات اعدام اصلا به صلاح نیست گفت: ما با تغییر قانون مشکل نداریم اما باید جامعیت قانون مورد نظر قرار بگیرد ما در این زمینه معتقد به کیفی سازی هستیم.

افشار با بیان اینکه ما در کنار بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر یعنی کشور افغانستان قرار داریم اظهار کرد: قاچاقچیان مواد مخدر در قالب باند و گروه مرتکب جرائم خشن می‌شوند با تروریسم همکاری می‌کنند و نیروهای ما را به شهادت می‌رسانند که اعدام این گروه از قاچاقچیان ضروری است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کمی بودن مجازات اعدام قاچاقچیان گفت: براساس قوانین به همراه داشتن میزان خاصی از مواد مخدر مستوجب اعدام است این درحالی است که قاچاقچیانی وجود دارند که حتی یک گرم ماده مخدر در دست ندارند، اما اطلاعات نشان می‌دهد که از سرشاخه‌های اصلی قاچاق موادمخدر هستند که این گروه نیز مستوجب مجازات اعدام هستند.

وی در پایان از کشف دو تن مخدر تریاک در قاسم‌آباد مشهد، ۲۵ کیلو مرفین در قم و ۴۱۵ کیلو تریاک در تهران خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز