خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

بدون شک چالش‌هایی در نظام سلامت وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۰۲۷

معاون آموزشی وزارت بهداشت در اولین جلسه کمیته راهبری راهنماهای بالینی گفت: بدون شک چالش‌هایی درنظام سلامت وجود دارد به مدد تدوین راهنماهای بالینی و برنامه‌ریزی حل خواهد شد.

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی ضمن اشاره به اهمیت تدوین و پیاده سازی راهنماهای بالینی در نظام سلامت گفت: این موضوع از سالها قبل در دست پیگیری است و باتوجه به لزوم  همکاری کلیه دست اندرکاران نظام سلامت در تدوین و اجرای این راهنماها، معاونت آموزشی با همکاری معاونت درمان به این امر پرداخته و سعی بر این است که انجمنهای علمی، بوردهای تخصصی و اساتید دانشگاه را در این حوزه فعال تر کنیم.

وی بر لزوم نهادینه کردن اقدامات بالینی بهینه در ارائه خدمات سلامت تاکید کرد و گفت: بدون شک چالش هایی در این زمینه وجود دارد که به مدد تدوین راهنماهای بالینی و برنامه ریزی برای اجرای این راهنماها حل خواهد شد.

لاریجانی  اجرای راهنماهای بالینی را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: این فرایند نیاز به زمان و منابع زیادی دارد و لازم است تلاش جمعی در این زمینه صورت پذیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصمیم گیری مبتنی برشواهد و نیازهای جامعه را یکی از زمینه های اعتلای نظام سلامت برشمرد و افزود: باید با استفاده از آمارهای موجود، نتایج پژوهش های حوزه بالینی و نیازهای مردم وخدمات کلینیکال و بالینی را به سمت و سویی منطقی هدایت کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: وجود افقی روشن در حوزه خدمات بالینی بسیار مهم است و علاوه بر ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات، به صرفه جویی در منابع، معقول تر شدن کسورات بیمه ای و پرهیز از محوریت فردی پزشک در اجرای خدمات بالینی منجر می شود.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت به تجربیات کشورهای موفق جهان در حوزه تدوین راهنماهای بالینی اشاره کرد و گفت: اسناد بالادستی نظام سلامت از جمله قانون برنامه پنجم، نقشه تحول نظام سلامت، نقشه علمی سلامت، نقشه جامع علمی کشور نیز وزارت بهداشت را موظف به تدوین راهنماهای بالینی نموده و در همین راستا تدوین و به کارگیری نظام مند راهنماهای بالینی، تجویز دارو مبتنی بر راهنماهای بالینی، استفاده از پتانسیل های دانشگاه ها و انجمن های علمی در راستای تدوین راهنماهای بالینی و استاندارهای خدمات از مواردی است که باید درخصوص آن برنامه ریزی جامعی صورت گیرد.

گفتنی است، اولین جلسه کمیته راهبری راهنماهای بالینی سه شنبه گذشته با حضور وزیر بهداشت، معاونین آموزشی و درمان وزارت بهداشت تشکیل شد. اعضای این کمیته را جمعی از اساتید و صاحبنظران حوزه علوم پزشکی کشور تشکیل می دهند که با حکم وزیر بهداشت منصوب شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز