خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

منابع پروژه‌های عمرانی در خدمت بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی قرار گیرد/ مینی‌بوس جایگزین تاکسی شود

عضو شورای شهر تهران گفت: مینی‌بوس‌های شهر تهران عموما از رده خارج و غیراستاندارد هستند و چند دهه از عمر آن گذشته است.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ضرورت توسعه ناوگان مینی‌بوس شهر تهران با بیان اینکه حمل و نقل شهری باید بر سه رکن شبکه اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی، مترو و خودروهای با ظرفیت ۱۵ تا ۲۰ نفر استوار باشد، گفت: بنابراین بار اصلی حمل و نقل مسافر در شهر‌ها و به خصوص کلان‌شهر‌ها باید بر عهده این سه رکن باشد.

وی ادامه داد: معمولا در همه جای دنیا تاکسی، نقش وسیله‌ای تشریفاتی دارد که مورد استفاده طبقات برخوردار جامعه است.

انصاری با ابراز تاسف از اینکه در چند دهه گذشته جای تاکسی و اتوبوس و مینی‌بوس عوض شده و بار اصلی حمل و نقل مسافر بر دوش تاکسی‌ها افتاده است، اظهار کرد: امروز تاکسی به عنوان وسیله حمل ونقل همگانی مورد توجه قرارگرفته و از طرف دیگر تعداد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در شهر تهران در حد کافی نبوده و از استانداردهای لازم نیز برخوردار نیست.

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه امروز ۷۰ درصد آلاینده‌های تهران مربوط به خودروهای غیراستاندارد و از کارافتاده‌ای است که در سطح شهر تهران در حال تردد هستند، افزود: امروز بخش قابل توجهی از این خودروها در سیستم حمل و نقل عمومی به صورت تاکسی یا مسافربرهای شخصی در حال تردد و فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه باید اراده‌ای جدی در دولت، شهرداری و شورای شهر در این خصوص ایجاد شود، عنوان کرد: امروز آلودگی‌هوا، مرگ خاموش شهروندان را به دنبال دارد، لذا فکر می‌کنم؛ باید  تا حدی از ساخت پروژه‌های اساسی و عمرانی جلوگیری شود و منابع آن را در خدمت بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بویژه اتوبوس، مینی‌بوس قرار دهیم که این اقدام می‌تواند؛ موجب کاهش میزان ترافیک شود.

انصاری با بیان اینکه دولت باید طی برنامه‌ای درازمدت یارانه بخش حمل و نقل را به این موضوع تخصیص دهد اضافه کرد: باید شرایطی فراهم شود که برای شهروندان امکان دسترسی آسان به حمل و نقل عمومی آماده بوده و قیمت آن نیز مناسب باشد و از طرف دیگر ضروری است؛ هزینه استفاده از سوخت و خدمات را برای خودروهای شخصی در سطح کلانشهر‌ها افزایش دهیم.

وی افزود: زمانی که شهروند مشاهده کند؛ بلافاصله و با کمترین اتلاف وقت می‌تواند به کار خود دسترسی پیدا کند، طبیعتا از شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کرده و ازخودروی شخصی خود در ساعاتی غیر از زمان پیک ترافیک استفاده می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با یادآوری اینکه در گذشته سوخت را با قیمت نازل در اختیار مردم قرار می‌دادیم، گفت: نتیجه آن است که امروز مشاهده می‌کنیم؛ ۸۰ درصد تراکم خودروهای سطح شهر متعلق به خودروهای تک سرنشین یا نهایتا دو سرنشین است که این برای کلانشهر تهران یک فاجعه است.

وی تصریح کرد: اگر ۵۰ درصد یارانه سوختی را که در این حوزه پرداخت می‌کنیم؛ در بودجه سنواتی به یارانه حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم چهره شهر عوض می‌شود و میزان آلودگی در شهر تهران کاهش خواهد یافت.

انصاری با تاکید براینکه امروز حجم آلاینده شرایط تاسف‌باری را برای شهروندان رقم زده‌است، اظهار کرد: این موضوع افزایش میزان بیماری‌های صعب‌العلاج و بیماری‌های پرهزینه را برای مردم به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه مینی‌بوس‌های شهر تهران عموما از رده خارج و غیراستاندارد هستند و چند دهه از عمر آن‌ها گذشته است، ادامه داد: این مینی‌بوس‌ها مطلقا مستهلک هستند و از طرف دیگر با کمبود اتوبوس در شبکه شهری روبرو هستیم که حدود ۵۰ درصد آن‌ها نیز عمرشان به پایان رسیده است.

این عضو شورای شهر با تصریح بر اینکه باید مینی‌بوس را جایگزین شبکه تاکسی‌رانی کنیم، خاطرنشان کرد: مینی‌بوس می‌تواند سه برابر یک تاکسی مسافر جابجا کند و اگر در برنامه پنج‌ساله این عزم جدی در دولت و مدیریت شهری وجود داشته باشد، می‌توان این جایگزینی را انجام داد.

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: تعداد تاکسی‌ها کافی است، اما باید استاندارد بالاتری برای آن‌ها در نظر گرفته شود و به عنوان وسیله‌ای لوکس در اختیار شهروندان قرار گیرد.

کد خبر : ۳۳۱۷۷۶