خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس تاکید کرد:

لزوم ارائه تسهیلات کم‌بهره به جوانان جهت پیشگیری از اعتیاد

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۰۱۸

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات کم بهره توسط بانک‌ها به جوانان جهت پیشگیری از اعتیاد، گفت: مبارزه همه جانبه تنها با همکاری تمام دستگاه‌های کشور انجام شدنی است.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، علی نعمت چهاردولی در رابطه با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: طرح این رویکرد از جانب وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر جای تقدیر و تشکر دارد چراکه در صورت توجه جدی به این رویکرد می‌توانیم شاهد اثرات مطلوب آن در جهت کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر باشیم.

وی با بیان اینکه اعتیاد عاملی تک وجهی نیست و عناصر متعددی در بروز آن دخالت دارند، افزود: بیکاری، مشکلات خانوادگی، طلاق، افسردگی، در دسترس بودن مواد مخدر از جمله علل اعتیاد  به شمار رفته که برای مبارزه همه جانبه با آن باید ریشه‌ها بررسی و جهت رفع آن گام برداشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: نبود فرهنگ و آموزش مناسب و عدم برخورد بازدارنده از جانب قوه قهریه و قضائیه نیز از دیگر دلایل مهم و با اهمیت افزایش اعتیاد به شمار رفته و در نتیجه برای ریشه کنی اعتیاد همه نهادهای اجتماعی باید پای‌کار آیند تا بتوانیم در عرصه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر فائق آییم. آموزش و پرورش و سایر نهادهای آموزشی میان سایر دستگاه‌ها نقش بی بدلیل داشته چراکه از ابتدای دوران مدرسه دانش آموزان با روش‌های غیر مستقیم باید از عوارض اعتیاد و مضرات این بلای خانمان سوز آگاهی یابند.

چهاردولی بیان داشت : ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی و نحوه صحیح برخورد با مشکلات، توانایی نه گفتن به پیشنهاد دوستان، روش صحیح دوستیابی و چگونگی مواجه درست با ناملایمات از مسائل مهمی به شمار رفته که در کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر بسیار حائز اهمیت است. اینکه به دلیل نبود آگاهی و دانش افراد به دامن اعتیاد گرفتار شوند نوعی غفلت اجتماعی است و باید جهت ارتقاء آموزش جوانان و نوجوانان گام‌های موثری را برداشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نفش اولیاء و مربیان در پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: والدین باید روش‌های صحیح فرزند پروری را فراگیرند و بدانند چگونه باید با فرزندن خود رفتار کنند تا در جامعه با کمترین ناهنجاری و آسیب همراه شوند و یا به نوعی مصون سازی فرزندانشان را از آسیب‌های اجتماعی فراگیرند.

وی گفت: علاوه بر آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی، شهرداری، وزارت ارشاد ، نیروی انتظامی و سایر نهادها نیز باید به نقش مهم خود در پیشگیری از اعتیاد واقف باشند و در جهت همکاری‌های های هرچه پررنگ‌تر گام بردارند.

این نماینده مجلس اظهارکرد: بانک‌ها نیز با ارئه تسهیلات کم بهره و می‌توانند سبب ایجاد اشتغال و استخدام شوند و به جای اینکه پول مردم را پس انداز کنند مقداری از آن را در جهت کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بکار گیرند.

چهاردولی به موضوع همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: نباید به دلیل اینکه زندانها ظرفیت بیشتر زندانیان مربوط به مواد مخدر را ندارند از دستگیری آنان امتناع ورزند و یا به راحتی امکان آزادی آنها از زندان فراهم شود. بنابراین باید توجه داشت که مبارزه همه جانبه تنها با همکاری تمام دستگاه‌های کشور انجام شدنی است.

وی با بیان اینکه برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد محلی برای در آمدزایی شده است، نظارت بر این کمپ‌ها ضرورت دارد و در کنار توجه به این مسئله باید اجازه فعالیت هرچه بیشتر به گروه‌های« ان ای» داده شود. این گروه‌ها در حال حاضر ضعیف شده‌اند و انگ سیاسی کاری به آنها زده می‌شود باید بررسی شود و اگر واقعا این گروه‌ها بهانه‌ای برای فعالیت سیاسی نهادهای خارجی و تهاجم فرهنگی شده است را اصلاح کنیم ولی نه اینکه در کل در جهت حذف آن باشیم. توجه به اصلاح و گسترش فعالیت این گروه‌ها در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد اهمیت ویژه ای دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش مجلس در جهت پیشگیری از اعتیاد گفت: وزیر کشور در برنامه ششم باید به مسئله مواد مخدر توجه داشته باشد و در این رابطه جلساتی را با کمیسیون‌های مختلف همچون کمیسیون قضایی، بهداشت و درمان و امنیت ملی بگذارد.

این نماینده مجلس در رابطه با نقش شادی در پیشگیری از اعتیاد گفت: معتقدم در هر کشوری هر چیزی باید سرجای خودش باشد. اصول باید رعایت شود و شادی و سایر مناسبات عزاداری لازم بوده همه به اندازه خود وجود داشته باشد. جوانان نیز باید بدانند که شادی ناشی از مواد مخدر توهمی بیش نیست و ماندگاری ندارد همچنین عوارض زیادی بر سلامتی آنها دارد. البته دشمن از این مسئله درصدد سوء استفاده بوده که فرهنگ سازی و ورود ائمه جماعت و فعالیت مساجد در این فرهنگ سازی جهت شناساندن شادی معقول و سالم بسیار موثر است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز