خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیات بررسی حوضه آبریز اترک خبر داد:

شناسایی آثاری ازدوره‌های مفرغ درمسیر حوضه آبریز رودخانه اترک

asdasd
کد خبر : ۳۳۰۹۱۶

درحوضه آبریزرودخانه اترک یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی شمال شرق ایران آثار و محوطه‌هایی از دوره‌های مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی شناسایی شد.

به گزارش ایلنا، آزیتا میرزایی سرپرست هیات بررسی وشناسایی حوضه آبریز رودخانه اترک با اعلام این خبر گفت: در مسیر طولانی این حوضۀ آبریز، تپه و محوطه‌های باستانی زیاد و مهمی شکل گرفته که برنامه‌ریزی برای مطالعه عمیق‌تر آن‌ها در شناخت فرهنگ گذشتۀ ایران زمین بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: در بررسی و شناسایی حوضۀ آبگیر سد قردانلو، فرصتی پیش آمد تا بخشی از این محوطه مورد مطالعۀ باستان‌شناختی قرار گیرد.

این باستان‌شناس تصریح کرد: در این فعالیت پژوهشی ۲۱ نقطه بعنوان آثار فرهنگی ثبت و ضبط شد. از این تعداد، نقطه اول یک بند در نزدیکی تنگه بود که با وجودتعلق آن به دهه‌های اخیر شواهدی دال بر وجود آثار قدیمی‌تر نیز در آن وجود دارد.

میرزایی افزود: نقطه شماره ۱۲ نیز متعلق به روستای متروک قردانلو بود که به دلیل زلزله در دهه ۷۰ تخریب و متروک شده بود. ۱۹ نقطۀ دیگر متعلق به آثار و محوطه‌های فرهنگی هستند که دوره‌هایی از مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی را دربردارند که از لحاظ کارکرد احتمالا محوطه‌ها ی مسکونی، قلعه‌های نظامی و دفاعی و قبرستان بوده‌اند.

به گفته این باستان شناس یکی از نکات جالب‌توجه در این منطقه ساخت روستا‌ها در دامنۀ کوه‌ها بوده واز دشت میان‌کوهی فقط برای کشاورزی استفاده می‌شده است.

میرزایی افزود: با توجه به شناسایی موقعیت آثار و محوطه‌های باستانی در این منطقه احتمالا این امر در گذشته نیز مصداق داشته زیرا قالب محوطه‌ها در دامنه کوه‌ها و ارتفاعات طرفین این دشت میان کوهی واقع هستند.

گفتنی است حوضه آبریز رودخانه اترک یکی از مهم‌ترین حوزه های فرهنگی شمال شرق ایران محسوب می‌شود، این رودخانه به طول ۶۶۹ کیلومتر، از بلندیهای رشته کوه هزار مسجد در جنوب قوچان سرچشمه گرفته و پس از آبیاری دشتهای قوچان، فاروج و شیروان وارد شهرستان بجنورد می‌شود.

بررسی و شناسایی نجات بخشی آثار باستانی و فرهنگی حوضه آبریز قردانلو با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

گفتنی است، براساس بندج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ هاوموسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی ودرمرحله امکان سنجی ومکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان یابی پروژه های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز