خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم خبر داد:

افزایش 3 درصدی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در سال 95

وزیر علوم با اشاره به تغییرات ساختاری اقتصاد و تاکید مسئولان مبنی بر اینکه توسعه کشور تنها در مسیر اقتصاد دانش بنیان محقق می‌شود، گفت: گسترش اقتصاد دانش بنیان از مسیر تقویت محیط‌های علمی و فعالیت های پژوهشی محقق می شود.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی در شانزدهمین مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری کرد که این حرکت بتواند تحرک علمی ایران را بیشتر کند.

وزیر علوم اظهار داشت: امیدوارم با توجه به اعتبارات مناسبی که در پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی شده، علاوه بر ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و جامع، که تاکنون 52  نوع آن تکمیل شده، برای نوسازی و بازسازی تجهیزات آزمایشگاهی قدم‌های موثری را برداریم.

فرهادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 4 هزار و 500 آزمایشگاه در محیط‌های علمی ایجاد شده، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و مرکزی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

 وی با تاکید بر اینکه انجام هر دو نوع پژوهش‌های کاربردی و بنیادی ضرورت دارد، تاکید کرد: لازم است میان این دو نوع پژوهش تناسب خوبی ایجاد شود؛ به گونه‌ای که 20 درصد پژوهش‌ها از نوع تحقیقات بنیادی و 80 درصد تحقیقات از نوع تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی باشد.

 وزیر علوم، همچنین تقویت و توسعه‌ پارک‌ها و مراکز رشد را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم نام برد و گفت: در حال حاضر 38 پارک علم و فناوری در کشور ایجاد شده و بنا داریم تا پارک‌های تخصصی و خصوصی را در کشور ایجاد کنیم.

فرهادی با اشاره به راه‌اندازی 158 مرکز رشد در کشور افزود: این مراکز در حوزه‌های مختلف از جمله علوم انسانی و هنر مشغول به فعالیت هستند و با ایجاد شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر، امیدواریم شاهد کاربردی شدن این علوم باشیم.

 وی با اشاره به اینکه تنها 47 صدم درصد از تولید ناخالص ملی به بخش تحقیقات اختصاص دارد، اظهار داشت: بنا داریم سال 95، به عنوان سال اول برنامه‌ششم توسعه، سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را به یک درصد برسانیم که این میزان در پایان برنامه ششم توسعه به 3 درصد افزایش می‌یابد.

فرهادی گفت: وجود 4 میلیون و 800 هزار دانشجو یکی از فرصت‌های بی‌نظیر برای کشور است که باید با برنامه‌ریزی، پایان‌نامه‌ها و تحقیقات آنها را به سمت هدفمند شدن و مسئله محور بودن و به سمت حل مشکلات جامعه هدایت کنیم.

کد خبر : ۳۳۰۴۳۱