خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرد:

سال گذشته ۱۵۰ هزار کودک به مدرسه نیامدند/اختصاص شیف بعدازظهر برخی مدارس به کودکان کار و خیابان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اظهار کرد:سال گذشته در ۶ سال دوره ابتدایی حدود ۱۵۰ هزار نفر به مدرسه نیامدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد دیمه‌ور در نشست خبری خود که امروز (25 آذرماه) برگزار شد از اخذ مجوز ۵۰۰ ردیف استخدامی برای برطرف شدن کمبود نیروی انسانی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: این ردیف استخدامی برای تمامی پایه‌ها درنظر گرفته شده و از نیروهای بومی استان استفاده خواهد شد.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال برای آموزش کودکان مناطق دو زبانه

وی با بیان این مطلب که در بودجه سال ۹۵یک ردیف اعتباری خاص برای تحقق عدالت آموزشی در مناطق کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده است، گفت: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه با پیشنهادی که قبلا تقدیم رئیس‌جمهور شده بود مصوب شد ۴۰۰ میلیارد ریال برای آموزش حدود ۳۵۰ هزار کودکی که در مناطق دو زبانه حضور دارند؛ اختصاص یابد.

احتمال رایگان شدن دوره پیش‌دبستانی در کشور

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به برنامه جهانی سال ۲۰۱۵ و تکلیفی که برای جمهوری اسلامی درنظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: در این برنامه ما موظف شده‌ایم که دوره یکساله رایگان پیش‌ دبستانی را ارائه کنیم و ما هم‌اکنون در برنامه ششم توسعه پیگیر این موضوع هستیم و امیدوارم با همراهی دولت و نمایندگان مجلس این تکلیف عقلانی و شرعی در کشور اجرایی شود.

افزایش نرخ پوشش پیش‌دبستانی در کشور

دیمه‌ور با بیان اینکه نرخ پوشش دوره پیش‌دبستانی جهشی افزایشی داشته است، گفت: به طوری که در سال ۹۳-۹۲ این نرخ 38.2 درصد بود و در حال حاضر به 53.6 درصد افزایش یافته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اجرای مدیریت یکپارچه دوره پیش‌دبستانی گفت: حدود سی سال است که بین آموزش و پرورش و بهزیستی در زمینه متولی‌گری پیش‌دبستانی اختلاف وجود دارد که البته با پیگیری آموزش و پرورش در یکی، دو سال اخیر و البته ورود معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و همکاری وزارت رفاه مدیریت دوره دو ساله پیش‌دبستانی تحت هر عنوانی (کودکستان، مهدکودک و...) به آموزش و پرورش واگذار شد و تمامی مراکز پیش‌دبستانی باید مجوز خود را از آموزش و پرورش دریافت کنند.

تنها ۵۰ درصد از مراکز پیش دبستانی بهزیستی درخواست مجوز کردند

دیمه‌ور ادامه داد: از وجود ۱۲ هزار مرکز پیش‌دبستانی که بهزیستی دارد تنها حدود ۵۰ درصد در سایت مدارس غیردولتی درخواست مجوز کرده‌اند و در حال حاضر مشغول بررسی شرایط آن‌ها هستیم، بنابراین مراکزی که تاکنون درخواست مجوز نکرده‌اند فعالیتشان غیرقانونی است.

سال گذشته ۱۵۰ هزار کودک به مدرسه نیامدند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون آمار تازه‌ای از کودکان بازمانده از تحصیل نداریم گفت: سال گذشته در ۶ سال دوره ابتدایی حدود ۱۵۰ هزار نفر به مدرسه نیامدند. گروه دیگری نیز وجود دارند که  به مدرسه آمده‌اند اما به هر دلیلی مدرسه را ترک کرده‌اند.

دیمه‌ور با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون ۳۵ هزار نفر جذب محیط‌های آموزشی شدند، افزود: امسال نیز ۱۱ هزار نفر جذب شدند و آموزش و پرورش خانه به خانه شناسایی‌های خود را انجام داده است.

دیمه‌ور با بیان این مطلب که با همکاری وزارت رفاه در ۵ استان کشور از جمله البرز، خوزستان و سیستان و بلوچستان برای کودکان بازمانده از تحصیل برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؛ گفت: با امضای وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور استانداران مسئول پروژه انسداد مبادی بی‌سوادی هستند و آن‌ها باید گزارش ارائه دهند.

آخرین وضعیت استخدامی مربیان پیش‌دبستانی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره وضعیت استخدام مربیان پیش دبستانی گفت: در قانون قید شده است که در مدارس از معلمان مرتبط استفاده شود اما ما به هر صورت نمی‌توانیم افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای را به کلاس‌های دوره‌ ابتدایی بفرستیم چراکه این افراد نه انگیزه کافی دارند و نه صلاحیت و خود این افراد هم دچار فشارهای روحی و روانی می‌شوند. آموزش و پرورش با ورود نیروی بی‌کیفیت به دوره ابتدایی مخالف است و ما تنها نیروهای پیش‌دبستانی را جذب می‌کنیم که مرتبط باشند.

دیمه‌ور ادامه داد: در شهریور ماه به جز دو، سه استان که در زمینه جذب نیروی غیرمرتبط خوب عمل نکردند، سایر استان‌ها مشکلی نداشتند دوره ابتدایی به دلیل توزیع نامتوازن نیروی انسانی، کمبود معلم دارد به طور مثال نسبت دانش‌آموز به معلم در استان ایلام ۱۳ به یک است و در استان‌های تهران و البرز این نسبت ۲۶ به یک است.

ورود ۱۲ هزار و ۵۰۰ معلم در مهر ۹۵ به آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مهر ۹۵، ۱۲ هزار و ۵۰۰ معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند، به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ما در برنامه ششم توسعه پیشنهادات‌مان را برای ارتقا جایگاه آموزش ابتدایی ارائه کردیم و خبرهای خوشی از دولت در بحث پیش‌دبستانی شنیده می‌شود مانند جدی‌تر شدن دوره پیش‌دبستانی در نظام آموزشی کشور، اختصاص ردیف‌های خاص بودجه‌ای برای دوره پیش‌دبستانی و رایگان شدن این دوره.

اختصاص شیف بعدازظهر مدارس به کودکان کار و خیابان

وی به آموزش کودکان کار و خیابان اشاره کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش شهر تهران یک دبیرخانه‌ای در این زمینه داریم و حدود ۱۸ نهاد غیردولتی با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند کاری که آموزش و پرورش توانسته برای کودکان کار و خیابان انجام دهد این بوده که شیفت بعدازظهر برخی مدارس را به آموزش کودکان کار و خیابان اختصاص دهد اما کماکان مشکلات این قشر نیازمند توجه جدی‌تری از سوی سایر وزارتخانه‌ها دارد.

کد خبر : ۳۳۰۳۶۸