خبرگزاری کار ایران

انتقاد نماینده مجلس از وزارت بهداشت؛

با وجود هزینه‌‌های بالا، مردم از طرح تحول سلامت ناراضی‌اند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد به مدیریت مالی طرح تحول سلامت اظهار کرد: در این طرح به نسبت هزینه‌هایی که انجام شده، رضایتمندی مردم حاصل نشده است.

شهلا میرگلو بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با انتقادات وزیر بهداشت نسبت به بیمه همگانی گفت: بیمه همگانی جزو قانون اساسی ماست، در قانون آمده است که درمان و آموزش باید رایگان باشد، حال که ما این دو مساله رارایگان نکردیم، همه تلاش ما در مجلس و کمیسیون بهداشت این بود که همه بیمه شوند و بیمه شامل حال همه افراد قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۴ بیمار بدون دفترچه بیمه، بسته به نوع بیماری‌اش ممکن است؛ مجبور به پرداخت هزینه زیادی شود که اگر بیمه باشد؛ مسلما کمک چشمگیری به او خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: حتی ممکن است؛ در برخی موارد بیمار به دلیل نداشتن دفترچه بیمه اصلا به پزشک مراجعه نکند و درمان نشود و بعد از آن با عوارض بیماری درگیر شده و ناچار به پرداخت هزینه‌های بیشتری شود و به این ترتیب هزینه‌های بیشتری به منابع مالی کشور وارد شود.

وی با بیان اینکه مشکلات مختلفی در مدیریت مالی طرح تحول سلامت دیده می‌شود، اظهار کرد: باید بر اساس اقتصاد مقاومتی هزینه‌ها را به گونه‌ای مدیریت می‌کردند که کمترین هزینه به بدنه وزارت بهداشت تحمیل شود اما در این مساله ضعیف عمل شده است.

عضو کمیسیون بهداشت درمان مجلس در ارتباط با مشکلات موجود در طرح تحول سلامت گفت: در طرح تحول سلامت همه نیرو در بحث درمانی متمرکز شده است، هرچند که مسائل درمانی، مسائل مهمی هستند؛ اما این اتفاق سبب شد که خلایی در مسائل بهداشتی ایجاد شود، این درحالی است که پیشگیری مقدم بر درمان است و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های درمان را به کمترین میزان کاهش دهد.

میرگلوی بیات ادامه داد: علاوه بر آن در حوزه دارو نیز می‌توانستند با مدیریت بهتری کمبودهای دارویی را برطرف کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مدیریت طرح تحول سلامت باید به گونه‌ای باشد که کمترین هزینه به مردم وارد شود و از طرفی مردم بیشترین رضایت را نیز داشته باشند؛ این در حالی است که ما شاهدیم؛ تعداد کثیری از پرسنل به دلیل اختلاف دریافتی‌هایشان ناراضی هستند که این اختلافات در ‌‌نهایت به ضرر مریض تمام می‌شود و از طرف دیگر هم شاهدیم به نسبت بودجه‌ای که ما در مجلس با دشواری بسیار توانستیم؛ برای طرح تحول نظام سلامت فراهم کنیم؛ مردم رضایت ندارند. تمان تلاش ما این بود که رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند هرچند که این اتفاق افتاده است، اما من معتقدم که می‌توانست بهتر از این‌ها باشد.

کد خبر : ۳۲۷۰۴۲