خبرگزاری کار ایران

سلطانی فر:

ایران خاستگاه صلح ادیان الهی است

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۰۳۷

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر به شهرستان جوین در استان خراسان رضوی از برخی بناهای تاریخی و اماکن فرهنگی و گردشگری این شهرستان از جمله مسجد تاریخی آق قلعه بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، مسعود سلطانی فر در حاشیه بازدید از مسجد تاریخی آق قلعه جوین گفت: با توجه به آثار متعدد فرهنگی و تاریخی در نقاط مختلف کشور از شهرهای بزرگ گرفته تا شهرهای کوچک و حتی دور دست می‌توان اینگونه گفت که ایران «کشور – موزه» است.

 وی گفت: نتایج کاوش‌ها نشان می‌دهد که ایران خاستگاه و جایگاه صلح ادیان الهی بوده است و افراد با ادیان و شریعت‌های گوناگون به صورت صلح آمیز در ایران زندگی می‌کردند.

 سلطانی فر ادامه داد: در همین ارتباط ۱۷۲ کلیسا و ۱۶۲ آتشکده در شهرهای مختلف کشور، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۲ هزار اثر فرهنگی و تاریخی در کشور شناسایی و ثبت ملی شده‌اند و ۱۹ اثر نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده که بیانگر جایگاه فرهنگی، تاریخی وتمدنی ایران بزرگ است.

 معاون رئیس جمهور به کاوش‌ها و تحقیقات انجام شده در محوطه‌های تاریخی و بناهای فرهنگی و تاریخی کشور اشاره کرد و افزود: این تحقیقات و کاوش‌ها نتایج بسیار خوبی را ارائه کرده‌اند که این نتایج ارزشمند در اختیار پژوهشگران و گردشگران قرار خواهد گرفت.

 معاون رئیس جمهور ادامه داد: این آثار تاریخی نشان دهنده غنای فرهنگی و جایگاه تاریخی و تمدنی ایران زمین است که مورد توجه گردشگران خارجی نیز واقع شده و بر همین اساس شاهد افزایش ۱۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران هستیم به گونه‌ای که در حال حاضر و علی رغم رکود اقتصادی در بخش‌های مختلف شاهد رونق بخش گردشگری هستیم و به طور میانگین ورود گردشگران خارجی به ایران نسبت به دیگر کشورهای آسایی ۳ برابر رشد داشته است.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آثار فرهنگی و تاریخی و بنا‌ها و محوطه‌های باستانی در شهرستان جوین استان خراسان رضوی از برنامه ریزی برای کاوش‌های باستان‌شناسی در این شهرسان خبر داد.

 گفتنی است، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم چنین از دیگر اماکن فرهنگی و تاریخی شهرستان جوین در استان خراسان رضوی از جمله مزار امامزاده شیخ سعی الدین واقع روستای بحرآباد جوین بازدید و ساعتی دیگر به سبزوار خواهد رفت و از تپه دامغانی در این شهر بازدید می‌کند.

مسجد تاریخی آق قلعه جوین یکی از مساجد کهن خراسان رضوی است که قدمت ساخت این مسجد به عصر ایلخانی باز می‌گردد و این بنا تاریخی سبک ایلخانی و تا حدودی شبیه به سلطانیه زنجان احداث شده است. مساحت شهر تاریخی آق قلعه ۵۵ هکتار و مسجد تاریخی آق قلعه در مرکزیت این شهر واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز