خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از کتاب تاریشا مطرح شد؛

تجلی جایگاه زن در نگارکندهای ۲۸۰۰ ساله ایذه

asdasd
کد خبر : ۳۲۶۳۹۷

حضور زنان در نگارکندهای ایذه که از اهمیت، نقش و منزلت زنان در امور اجتماعی و مذهبی در ایران باستان حکایت دارد از امتیازات ویژه عیلامیان است.

به گزارش ایلنا، اردشیر صالح‌پور نویسنده و پژوهشگرکتاب «تاریشا» با بیان این مطلب تصریح کرد که غار معبد تاریشا یکی از غارهای باستانی مربوط به عیلام نو است که سابقه حکاکی نگارکند‌های آن به ۲۸۰۰سال پیش باز می‌گردد.

او با اشاره به سابقه باستانی و نشانه‌های زیست چند هزار ساله اقلیمی دراین منطقه تصریح کرد که ۴نگار کند با تصاویر زیبا و جذاب از هانی پادشاه محلی آیاپیر (ایذه)، شوترو وزیر وی و آمانتا زن هانی در ۲نگارکند جداگانه دیده می‌شود که گویای سکونت و احترام و نیایش خانواده حکمران محلی نسبت به این معبد مقدس است.

وی اظهار داشت: در ۲کتیبه دیگر در دل همین غار، نگاره‌ای با خط میخی به صورت مبسوط درباره احترام به این معبد و خدایان عیلامی حکاکی شده است که همه افراد در آن به حالتی ایستاده و دست برسینه و موقعیت دعا قرار دارند که پاهای آنان نیز به نشانه حرمت برهنه است.

صالح‌پور با اشاره به ویژگی‌های جذاب و منحصر به فرد این نگارکند‌ها به ویژه تصاویر زن و کودکان (دختر و پسر) تأکید کرد که حضور زنان در این مکان نشانگر حرمت، اهمیت و منزلت زن در ایران باستان است.

نویسنده و پژوهشگرکتاب «تاریشا» تصریح کرد که در هیچ جای ایران تصاویری با این ویژگی و به این زیبایی به زنان و کودکان پرداخته نشده است و از این حیث این نگارکند‌ها در نوع خود ممتاز و بی‌مانند است.

پژوهشگر کتاب تاریشا گفت: با توجه به تعداد زیاد سنگ نگاره‌ها، کتیبه‌ها و نقوش آیینی و مذهبی در ایذه (آیاپیر) می‌توان این شهر را به عنوان شهر نگارکند‌ها و شهر موزه نگاره‌ها معرفی کرد.

مراسم رونمایی کتاب «تاریشا» اشکفت سلمان، غار معبد باستان نوعیلامیان نوشته اردشیر صالح‌پور با حضور نویسنده، مسئولان محلی، علاقمندان و... با همکاری انجمن‌ها و نهادهای دوستار میراث فرهنگی در محل موضوع پژوهش (غار معبد باستان تاریشا) در غار اشکفت سلمان در شهر ایذه برگزار شد.

کتاب «تاریشا» یکی دیگر از مجلد‌های پژوهشی صالح‌پور است که پس از (الیما) که مهر ماه امسال در موزه ملی ایران رونمایی شده بود روانه بازار می‌شود.

این اثر پژوهشی با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در یکهزار نسخه و ۱۴۰صفحه با کاغذ گلاسه و تصاویر تحلیلی و توصیفی از آثار و نگاره‌ها به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز