خبرگزاری کار ایران

نوبخت اعلام کرد:

۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۷۴۸

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم به سمت عدالت آموزشی برویم باید به مسائل اقتصادی جامعه هم پرداخته شود، گفت: باید معلمی را سر کلاس بفرستیم که احساس نکند که خودش محصول ظلم و بی‌عدالتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که هم‌اکنون در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت؛ یک ردیف ویژه‌ای برای عدالت آموزشی در بودجهٔ ۹۵ پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه بودجهٔ ۹۵ از فردا در هیات وزیران بررسی خواهد شد گفت: روز گذشته با وزیر اقتصاد صحبت می‌کردم تا اطمینان حاصل کنم؛ با رقم مالیاتی که در نظر گرفته‌ایم موافقت شود، چرا که از سوی دیگر فروش نفت کم شده و وابستگی ما به درآمدهای نفتی باید بتدریج قطع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه حتی اگر یک کپر در کشور وجود داشته باشد، برای من به عنوان مسئول بودجه‌ریزی کشور واقعا جای شرمندگی دارد، افزود: نظام برای حل معضلات و رفع محرومیت‌ها و مظلومیت‌ها شکل گرفته است و بنده به عنوان مسئول سازمان مدیریت باید سرافکنده و شرمسار باشم که نتوانسته‌ایم آن چیزی که باید فراهم کنیم را ایجاد کنیم.

نوبخت با بیان اینکه البته بسیاری از کپر‌ها به مدرسه تبدیل شده است، گفت: عنوان خوبی برای کنفرانس تحت عنوان توسعه و عدالت آموزشی در نظر گرفته شده که این دو واژه باید همراه یکدیگر باشد. از زمانی که مدرنیزم در حال شکل‌گیری بود، گفته می‌شد اگر رشد اقتصادی ایجاد شود، همهٔ خوشبختی‌ها و خواسته‌ها در جامعه محقق می‌شود و در سایه رشد اقتصادی است که جامعه به سعادت می‌رسد.

وی اضافه کرد: در جنگ جهانی دوم به بعد و در زمان نسل اول نظریه‌پردازان یک واژهٔ جدیدی تحت عنوان توسعه جایگزین رشد شد و گفت می‌شد اگر جامعه به رشد ۵ و ۷ درصدی برسد آن جامعه به خوشبختی رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه تصریح کرد: نسل دوم نظریه‌پردازان بر این باور بودند که هم تولید، ثروت و هم بازتوزیع عادلانه باید صورت گیرید و نسل سوم نظریه‌پردازان فرا‌تر از بحث توسعه، رشد و باز توزیع بر این باور بودند که انسان محور توسعه است.

نوبخت ادامه داد: به همین جهت است که شهر‌ها از روستا‌ها پیشرفته‌تر هستند؛ چرا که در شهر‌ها افراد می‌توانند در مقاطع راهنمایی و متوسطه درس بخوانند و رشته‌ها متنوع است به همین علت مسئله توسعه به مثابه آزادی و آزادی به مثابه بستر توسعه مطرح شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نسل سوم توسعه سه شاخص برای توسعه یافتگی مطرح شد که شامل اقتصاد، آموزش و سلامت می‌شد و این آن توسعه‌ای است که انسان محورش است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این مطلب که اعتبارات آموزش و پرورش طی سالهای ۹۲ تا ۹۴ دو برابر شد اظهار داشت: باید برای تمامی مناطق فرصت آموزشی ایجاد کنیم؛ البته در بسیاری از مناطق این امکانات وجود دارد، اما آمادگی وجود ندارد و نشان می‌دهد که خانواده‌ها آمادگی لازم را ندارند.

نوبخت با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم به سمت عدالت آموزشی برویم باید به مسائل اقتصادی جامعه هم پرداخته شود، گفت: یکی از مولفه‌ها برای برقراری آموزشی ابزار آموزشی و انگیزهٔ کافی از سوی معلم برای تدریس است چرا که اگر معلم احساس کند یک نابرابری در نظام پرداختی وجود دارد این احساس مخرب و بازدارنده است باید معلمی را سر کلاس بفرستیم که احساس نکند که خودش محصول ظلم و بی‌عدالتی است.

وی به بودجهٔ نظام رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: امسال برای اجرای نظام رتبه بندی ۱۳۵۰ میلیارد تومان و قرار است، سال آینده ۳۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از خیرین مدرسه ساز قدردانی کرد و گفت: از خیرین قدردانم، به این خاطر که کمک حال نه دولت بلکه ملت هستند. ما در حال حاضر مدارسی داریم که تعدادی از دانش آموزان روی نیمکت و تعدادی دیگر بر روی موکت می‌نشینند. ما به نظام آموزشی که بتواند نوآور باشد، نیازمندیم.

نوبخت با اشاره به اینکه زمانی که وزرا به پیش من می‌آیند و به حق طلب بودجه می‌کنند، نمی‌دانم با محدودیت‌های فعلی چه پاسخی به آن‌ها بدهم، گفت: مثلا وزیر بهداشت می‌آیند و بودجه سلامت می‌خواهد؛ او نرفته وزیر راه و شهرسازی می‌آید و از راه‌های نصفه و نیمه و ساختمان‌های تکمیل نشده می‌گوید و از سوی دیگر وزیر علوم می‌آید و از دانشگاه‌ها می‌گوید.

وی با بیان اینکه فروش نفت ما در حد یک میلیون بشکه است، اظهار داشت: اگر واقعا سربازان دیپلماسی ما نمی‌رفتند و تلاش نمی‌کردند و تحریم را نمی‌شکستند، واقعا نمی‌دانیم چه شرایطی انتظارمان را می‌کشید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته داریم که زیر یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند و این جای تاسف دارد. دولت با همه تنگنا‌ها بنا دارد برای عدالت آموزشی، سلامت، عمران و رفاه بودجه‌های خوبی را در نظر بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز