خبرگزاری کار ایران

کشف عود سوزی بی‌نظیر در شهر سوخته

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۶۳۰

پانزدهمین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته درنیمه راه به کشف نوع بی‌نظیری از عود سوز گلی -فلزی، ظروف مرمری، آثار مهر، خمره پلی کروم، سنجاق‌های سر، می‌له سرمه کشی، آویز، گردنبد با مهره‌های بسیار ریز، بقایای یک کارگاه صنعتی، ۵۷تدفین و... انجامید.

به گزارش ایلنا، سید منصور سید سجادی سرپرست هیأت کاوش در شهر سوخته با اعلام این خبر تصریح کردکه طی این کاوش ۳گمانه بزرگ در بخش گورستان حفاری شد که تا به امروز منجر به یافتن ۵۷تدفین از سه گونه ساختارقبری مربوط به نیمه هزاره سوم پیش از میلاد شده است.

وی با اشاره به کشف اشیای گوناگون در این فصل از کاوش در گورستان شهر سوخته افزود: جالب‌ترین این اشیا عود سوزی از جنس گل و فلز است که تا کنون نمونه آن در شهر سوخته پیدا نشده بود.

او با بیان اینکه در کاوش‌های گذشته عود سوزهای گلی، سفالی و فلزی زیادی در این محوطه پیدا شده بودند تصریح کرد که این عود سوز به شکل آیینه از جنس فلز ساخته شده که در بین قسمت پایه و آتشخانه آن عود قرار می‌گیرد.

این باستان‌شناس گفت: وجود این عود سوز در گورهای سردآبه‌ای نشان از آن دارد که این گور‌ها به افرادی با جایگاه خاص متعلق بوده است.

سید سجادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt. ir) تصریح کرد: در این فصل از کاوش ظروف مرمری در اندازه‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون کشف شد که از میان آن‌ها می‌توان به ظرفی با ارتفاع ۲سانتی متر اشاره کرد که از آن برای موارد آرایشی استفاده می‌شده است.

او یکی دیگر از ظروف مرمری کشف شده را کاسه‌ای اعلام کرد که در زمان خود کاربرد مصرفی داشته است.

سید سجادی با اشاره به اینکه شواهد به دست آمده در کاوش‌ها نشان از رواج فلز‌گری در شهر سوخته دارد گفت: در این فصل از کاوش تعداد قابل توجهی می‌له سرمه کشی و سنجاق‌های سر از جنس فلزات کشف شد.

وی با بیان اینکه در یکی از قبور سردابه‌ای متعلق به یک زن یک خمره پلی کروم (رنگارنگ) متعلق به ۲۶۰۰سال پیش از میلاد کشف شد گفت: ظروف پلی کروم در تمامی موارد در قبور زنان کشف شده و تا کنون سابقه کشف آن‌ها را در قبور متعلق به مردان نداشته‌ایم.

این باستان‌شناس گفت: مهره سازی برای ساخت گردنبند، آویز، گوشواره، النگو، دستنبد و... از صنایع رایج در شهر سوخته بوده است که در این فصل به نمونه‌های زیادی از آن‌ها در اندازه‌های مختلف دست یافتیم.

او با اشاره به کشف زیور آلاتی که با نوعی از مهره‌های بسیار کوچک با قطر یک میلیم‌تر ساخته شده‌اند تصریح کرد که ساخت مهره‌های تزیینی در این اندازه نشان از پیشرفت تکنولوژی دراین شهر در هزاره سوم پیش ازمیلاد دارد.

سرپرست هیأت کاوش در شهر سوخته افزود: پانزدهمین فصل از کاوش در این محوطه تاریخی با ارزش همچنین به کشف آثار مهر در درب اتاق‌ها و درب خمره‌های حاوی روغن و غلات منجر شد.

به گفته او، در زمان مهر و موم خمره‌های حاوی مواد غذایی افرادی درب این ظروف را با گل می‌پوشاندند و بعد روی آن را مهر می‌زدند که آثار این مهر‌ها به باستان‌شناسان کمک می‌کند تا در ارتباط با نحوه اداره جامعه در زمان رونق شهر سوخته اطلاعاتی را بدست آورید.

سید سجادی گفت: در ادامه حفاری‌ها در کارگاه شماره ۲۸بقایای یک کارگاه صنعتی کشف شدو کار برای پیدا کردن سایر آثار معماری در این کارگاه هنوز ادامه دارد.

سرپرست هیأت کاوش در شهر سوخته اظهار امیدواری کرد که باستان‌شناسان با یافتن آثار جدید به کاربری ساختمان‌های حفاری شده در سال گذشته پی ببرند.

او گفت: در کنار کاوش‌های باستان‌شناسی هم اکنون مطالعات انسان‌شناسی و بررسی اسکلت‌های بدست آمده نیز ادامه دارد تا بتوانیم در پایان فصل اطلاعات دقیقی را در خصوص شهر سوخته در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

پانزدهمین فصل کاوش در شهرسوخته که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که از چهارم آبان آغاز شده تا ۲۵آذر ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز