خبرگزاری کار ایران

در واکنش به تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت مطرح شد؛

فراموشی بیماران صعب‌العلاج در طرح تحول سلامت/ اعتبارات کلان طرح کجا هزینه شده؟

رئیس انجمن بیماران تالاسمی ایران با تاکید بر لزوم تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت گفت: ارائه خدمات متفاوت به بیماران تالاسمی در مراکز درمانی، مشکل این بیماران را چندبرابر کرده که این مسئله ناشی از عدم اجرای بسته حمایتی بیماران صعب‌العلاج در طرح تحول سلامت است.

مجید آراسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید براینکه طرح تحول نظام سلامت باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: نحوه اقدامات این طرح برای بیماران خاص باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که این طرح برای بخشی از بیماران خاص مفید بوده و برای بخشی دیگر مناسب نبوده است.

وی افزود: برخی از بیماران میزان پرداختی از جیب‌شان کاهش پیدا کرده، اما با مشکلات متعددی مواجه هستند.

آراسته تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که وزیر بهداشت وعده داده بود؛ بسته حمایتی بیماران صعب‌العلاج را اجرایی کند، اما متاسفانه این بسته اجرایی نشده در حالیکه باید بودجه مورد نظر آن تامین شود.

وی تاکید کرد: با این هزینه‌های انجام شده در طرح تحول سلامت، چرا بودجه‌ای برای بسته‌های خدماتی در نظر نمی‌گیرند و یا تامین بودجه آن به کندی صورت می‌گیرد.

مشکل بیماران تالاسمی چندبرابر شده است

رئیس انجمن بیماران تالاسمی ایران با اشاره به چندبرابر شدن مشکلات بیماران تالاسمی خاطرنشان کرد: به دلیل اعلام نشدن این بسته معاونت‌های درمان و بهداشت خدماتی ارائه می‌دهند، اما بیماران تالاسمی برای دریافت خدمات در بسیاری از مراکز با مشکل مواجه هستند.

وی گفت: به طور مثال سیستم پذیرش بیماران با مشکلاتی مواجه است و این مسئله بسیاری از بیماران را به خصوص در شهرستان‌ها با مشکل مواجه کرده است.

عمل جراحی بیماران با تاخیر انجام می‌شود

آراسته با بیان اینکه بیماران تالاسمی به خدمات خاصی چون تعویض مفصل نیاز دارند، افزود: پیش از این عمل جراحی در بیمارستان‌ها رایگان انجام می‌شد و اگر هزینه‌ای داشت؛ توسط معاونت درمان پرداخت می‌شد، اما بیماران امروز با بوروکراسی شدیدی مواجه هستند؛ بطوریکه بیمار باید از پزشک معالج نامه بگیرد و آن را به معاونت درمان ارائه دهد، پس از آن معاونت درمان عمل جراحی را با بیمارستان هماهنگ می‌کند و بیمارستان پس از رویت نامه به فکر تعویض مفصل می‌افتد. این پروسه بیماران را دچار سردرگمی کرده، ضمن اینکه عمل جراحی نیز با تاخیر مواجه شده و ممکن است؛ در این میان شرایط بیمار بد‌تر شود.

بیماران بین ۱ تا ۳ میلیون هزینه دارو پرداخت می‌کنند

رئیس انجمن بیماران تالاسمی ایران گفت: داروی بیماران تالاسمی نیز یکی دیگر از مشکلات این بیماران است چرا که قیمت داروهای وارداتی و تولید داخل متفاوت است و بیمار باید از جیب تفاوت قیمت را پرداخت کند. در برخی از مواقع بیمار بین ۱ تا ۳ میلیون تومان برای دارو هزینه پرداخت می‌کند.

آراسته تاکید کرد: مشکل دیگر این است که خدمات به بیماران در مراکز مختلف به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. این خدمات در مراکز استان‌ها که زیر نظر معاونت درمان است و بودجه مناسبی دارد، اجرای مناسب‌تری دارد، اما وقتی وارد شبکه‌های تحت معاونت بهداشت می‌شود، اجرای آن با مشکل مواجه شده و بیماران خدمات مناسب‌تری دریافت نمی‌کنند به این ترتیب خدمات مناسب تنها در مراکز استان‌ها ارائه می‌شود و شهرستان‌ها خدمات مناسبی ندارند.

هزینه‌کرد اعتبارات طرح تحول سلامت باید مشخص شود

وی درباره تحقیق و تفحص در طرح تحول سلامت نیز گفت: مجلس باید از حق قانونی خود دفاع کند و مشخص شود؛ هزینه‌های کلانی که در طرح تحول سلامت انجام شده در چه بخش‌هایی مطرح شده است.

آراسته خاطرنشان کرد: به طور مثال قرار بود؛ در طرح تحول سلامت به بحث پیشگیری نیز توجه شود، اما متاسفانه اقدامات چندانی در این حوزه نمی‌بینیم.

وی با تاکید براینکه درمان مانند یک چاه بی‌انتهاست که هرچقدر برای آن هزینه شود؛ پایانی ندارد، افزود: هزینه کردن برای پیشگیری در درازمدت سود زیادی خواهد داشت، با این وجود در بحث پیشگیری ما شاهد برنامه‌های کوتاه‌مدت بودیم.

کد خبر : ۳۲۴۶۸۲