خبرگزاری کار ایران

در آستانه برگزاری همایش "میراث فرهنگی ، توسعه پایدار " اعلام شد :

توسعه نباید منابع متعلق به نسل‌های آینده را پیش خور کند

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۶۵۱

توسعه یافتگی نباید به بهای لطمه زدن به محیط زیست ، طبیعت و پیش خورکردن منابع و منافع متعلق به نسل های آینده باشد .

به گزارش ایلنا، حسین آرامی رئیس پنل میراث فرهنگی توسعه پایدار و آمایش سرزمین این مطلب را در آستانه برگزاری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار مطرح ساخت و افزود:توسعه پایدار ارتقای نظام مند مجموعه شاخص های ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی یک کشور با رعایت منافع نسل های آینده است .

او خاطر نشان ساخت : در این مسیر ، میراث فرهنگی نیز که ماحصل تاریخ یک ملت و تحولات تمدنی آن در پهنه یک سرزمین به عنوان یک منبع قابل استناد است می تواند توسعه پایدار را شکل دهد .

آرامی با طرح این پرسش که اگر توسعه پایدار متکی بر آمایش سرزمین قابل تحقق باشد جایگاه میراث فرهنگی در این مسیر کجاست؟ تصریح کرد: اصولا یکی از مشخصه های جوهری میراث فرهنگی در اشکال مختلف پایداری آنهاست و به تعبیری اگر امری فاقد جنبه پایداری باشد دیگر در مقوله میراث نمی گنجد و به یک خاطره در حافظه یک ملت تبدیل می شود .

وی افزود: مولفه های میراث فرهنگی از آنجا که در ذات خودشان با پایداری عجین هستند می توانند به اجرایی شدن و پیاده سازی رویکرد توسعه پایدار در ایران بسیار کمک کنند .

رئیس پنل میراث فرهنگی، توسعه پایدار و آمایش سرزمین خاطر نشان ساخت حال اگر شناخت سرزمین با استفاده از میراث فرهنگی دقیقتر و عمیق تر اتفاق بیفتد ساماندهی فعالیت های در مسیر توسعه منصفانه تر و عالمانه تر صورت گرفته و پایدار تر خواهد بود .

او تأکید کرد : برنامه ریزی با مضمون توسعه پایدار الزاما باید توجه ویژه ای به مقوله آمایش سرزمین داشته باشد زیرا که آمایش سرزمین در ذات جوهره و تاریخ خودش بستر تحقق توسعه پایدار است .

آرامی افزود: می توان به نحوی ادعا کرد که تحقق توسعه پایدار به ویژه در کشوری با تنوع اقلیمی ، فرهنگی ، قومی مثل ایران بدون توجه به این مقوله غیر قابل تصور و بعید به نظر می رسد .

او در بخش دیگری از گفت و گوی خود با خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت:میراث فرهنگی باید از یک مقوله فانتزی ، تخصصی و مجرد به یک مولفه ای در خدمت توسعه تبدیل و در مسیر آن قرار گیرد .

وی اظهارداشت :اینکه چطور می شود نظام برنامه ریزی و محصول این نظام که برنامه های توسعه هستند را با مقوله میراث فرهنگی آشتی داد و چگونه می توان میراث فرهنگی را با برنامه های توسعه ممزوج و برنامه های توسعه را متکی بر یک نگاه جدید و استفاده موثر از مقوله میراث فرهنگی ساماندهی و تدوین کرد پرسش هایی هستند که در برگزاری این همایش به دنبال یافتن پاسخ آنها هستیم .

به گفته آرامی ، در نهایت اتفاقی که از این مسیر انتظار می رود یک سود دو طرفه است یعنی از یک طرف میراث فرهنگی ( ملموس و غیر ملموس) مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در مسیر احیا و بازیابی و تقویت قرار می گیرد .

و از سوی دیگر برنامه های توسعه با استفاده از مولفه های میراث انطباق بیشتری با مقتضیات ملی پیدا کرده و پایداری بیشتری را به دنبال خواهند داشت .

وی درادامه با اشاره به برخی از محورهای همایش نظیر هویت ،مدیریت آب ،صلح، راه و شهرسازی و...تصریح کرد : تمامی این محورها می توانند تأثیر بسزایی در برقراری ارتباط میان توسعه پایدار و میراث فرهنگی داشته باشند .

آرامی با ارایه دو تعریف از آمایش سرزمین تحت عنوان سازماندهی خردمندانه جمعیت و فعالیت در پهنه سرزمین(فضای ملی )و مهندسی ترتیبات بهینه بهره برداری از سرزمین گفت :اینکه تا چه اندازه آمایش سرزمین و توسعه پایدار می توانند مرتبط شده و یک ارتباط منطقی با مقوله میراث داشته باشند موضوعی قابل بررسی است   .

گفتنی است که نخستین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همکاری چند نهاد دیگر دی ماه امسال برگزار می شود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز