خبرگزاری کار ایران

جانشین فرمانده ناجا :

سلامت و امنیت ضامن توسعه و عدالت است

جانشین فرمانده ناجا گفت: سلامت و امنیت هر دو بستر و زیرساخت رشد و پیشرفت جوامع در همه زوایا محسوب می‌شوند به طوری که توسعه، پیشرفت و عدالت در جوامع همگی در سایه امنیت و سلامت برقرار می‌شود.

به گزارش ایلنا، سردار سرتیپ دکتر «اسکندر مومنی» در افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی با اشاره به رابطه تنگاتنگ سلامت و امنیت گفت: بی‌تردید جامعه سالم، امن‌تر و جامعه امن، سالم‌تر خواهد بود.

وی افزود: در همه جای دنیا نرخ وقوع جرم با پیشرفت و سلامت جامعه رابطه معنا داری دارد؛ به عبارت دیگر جامعه توسعه یافته‌تر و سالم‌تر، امن‌تر است‌‌ همان طور که جامعه امن‌تر از سلامت و توسعه بیشتری برخوردار است.

جانشین فرمانده ناجا بیان کرد: حدود سه دهه قبل، کشوری که مهد علم طب محسوب می‌شد به دلیل ضعف در این حوزه، ناگزیر از به کارگیری پزشکانی از کشورهای همسایه بود اما این در حالی است که امروز به یمن و برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و به واسطه پیشرفت‌های شگرفی که در این حوزه اتفاق افتاده است، کشور ما یکی از قطب‌های درمانی در منطقه به شمار می‌آید و در حوزه جدیدی به نام توریسم درمانی نیز ورود پیدا کرده است که همگی مرهون تلاش‌ها و از خود گذشتگی محققان و پزشکانی است که خود را وقف خدمتگزاری به جامعه و مردم کرده‌اند.

وی افزود: ارزش و اهمیت سلامت و امنیت به عنوان دو نعمت مجهول و مغفول تنها در صورت فقدان و نقصان آشکار می‌شود. سلامت و امنیت هر دو بستر و زیرساخت رشد و پیشرفت جوامع در همه زوایا محسوب می‌شوند به طوری که توسعه، پیشرفت و عدالت در جوامع همگی در سایه امنیت و سلامت برقرار می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به نرخ وقوع جرایم پزشکی اشاره کرد و گفت: نرخ جرم در پزشکی و همین طور جرایمی که علیه این حوزه صورت می‌پذیرد در کشور ما از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است.

وی افزود: با این حال سرعت انعکاس و برجستگی جرم در این حوزه بسیار بالا است و این به خاطر بار معنایی پزشک، طبیب و حکیم در فرهنگ ما و اهمیتی است که مردم ما برای سلامت و جامعه پزشکی قائل هستند ضمن اینکه رقابت‌های صنفی نیز در این راستا بی‌تاثیر نبوده است.

سردار مومنی با ارائه آمار کشته شدگان تصادفات و سوانح رانندگی، اقدامات پزشکی و درمانی صورت گرفته در خصوص مصدومان را از جمله عوامل مهم کاهش این آمار عنوان کرد و افزود: در حدود یک دهه قبل، ایران با ۳۰ کشته به ازای هر ۱۰هزار وسیله نقلیه جزء رتبه‌های اول مرگ و میر در سوانح رانندگی در دنیا محسوب می‌شد که این رقم بعد از یک دهه به زیر هفت نفر کاهش یافته است و این در حالی است که بر اساس شاخص‌های معتبر دنیا این آمار بالای هفت نفر به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است.

وی خاطرنشان کرد: پلیس به عنوان متولی امنیت در جامعه از امنیت حوزه سلامت و جامعه پزشکی دفاع می‌کند و باید از جامعه پزشکی خواست ضمن تبیین دستاوردهای چشمگیر این حوزه در صورت بروز جرم با تامل و درنگ بیشتری عمل کنند.

گفتنی است، پروفسور علیرضا رنجبر رئیس، دکتر مهرناز رسولی‌نژاد دبیر علمی و دکترسید محمدرضا سید احمدیان دبیر اجرایی ششمین کنگره «بین المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی» هستند و این کنگره از بیست و ششم آبان ماه برگزار شده و تا بیست و نهم آبان ماه در تالار امام (ره) بیمارستان امام خمینی ادامه دارد.

کد خبر : ۳۲۳۳۰۷