خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده هنرهای ملی سنتی خبر داد:

ایجاد کارگاه قلم زنی در کنار ساخت نیم ضریح حرم سامرا

ساخت نیم ضریح حرم مطهر سامرا که به همت پژوهشگران پژوهشکده هنرهای ملی "سنتی" پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری طراحی شده مراحل اجرایی خود را پشت سر می گذارد.

به گزارش ایلنا ،علیرضا بهرمان رئیس پژوهشکده هنرهای ملی "سنتی" گفت : ساخت نیم ضریح سرداب حرم مطهر سامرا با برنامه ریزی و مدیریت اجرایی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده هنرهای ملی"سنتی "در قالب تفاهم نامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ستاد بازسازی عتبات عالیات از مهر ماه امسال آغاز شده است.

او افزود: کارگاه قلم زنی نیز با حضور اساتید و استاد کاران قلم زنی درکنار کارگاه ساخت تشکیل شده است.

بهرمان گفت : برنامه ریزی هایی با مدیریت اداره میراث فرهنگی استان زنجان صورت گرفت تادرکنار ساخت ضریح کلاس های عملی نیز در کارگاه قلم زنی تشکیل شود.

او تصریح کرد :با برنامه ریزی های انجام شده 23 هنر جوی قلم زنی انتخاب شدند تا همزمان  با انجام عملیات اجرایی ساخت ضریح، استادکاران این رشته تجربیاتشان را در اختیار هنرجویان قرار دهند .

بهرمان خاطر نشان ساخت که این اقدام باعث می شود زنجانی ها که در هنر ملیله سازی شهرت فراوان دارند بتوانند در قلم زنی نیزجایگاه قابل قبولی پیدا کنند.    

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری براساس این تفاهم نامه و به منظور مطالعه آثار فرهنگی موجود در عتبات عالیات وساخت تزیینات جدید با ستاد بازسازی عتبات عالیات واحد زنجان تفاهم نامه ای را امضا کرده است.

در قالب این تفاهم نامه پژوهشکده هنرهای ملی"سنتی" ساخت نیم ضریحی را به عهده گرفته که قرار است در زیر زمین طرح توسعه حرم سامرا (حرم عسکریین، امامان علی نقی و حسن عسکری(ع) مستقر شود.

محل قرارگیری این نیم ضریح به اعتقاد عمومی محل عبادت امام زمان (عج)است .

 

کد خبر : ۳۲۲۷۲۹