خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

دفن آثار تاریخی پشت آب سدها، جای سوال است؟! /نجات آثار خیلی هزینه دارد

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۴۹۳

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در ارتباط با نجات بخشی آثار تاریخی که در آب پشت سدها مدفون شده است،گفت: این کار هزینه‌های خاص خودش را دارد.

محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با خانه‌هایی تاریخی که تحت تملک نهادهای نظامی است، گفت: خانه‌هایی که اکنون تحت تملک نهاد‌های نظامی است از بخش خصوصی و مالک خانه خریداری شده است و ما تاکنون واگذاری خانه تاریخی به این نهاد‌ها را نداشته‌ایم و برای این نهادها نیز معمولا به صرفه نیست که وارد این حوزه شوند.

وی در ارتباط با تمهیداتی که سازمان میراث فرهنگی در زمینه انتقال بناهای تاریخی به بخش خصوصی واجد شرایط و دارای سابقه فرهنگی می‌تواند انجام دهد؛ گفت: این واگذاری‌ها حوزه جدیدی در کشور ماست و سابقه آن به چند سال اخیر باز می‌گردد، بنابراین چاره‌ای نیست جز آنکه مراحل قانونی این کار را انجام دهیم، هرچند که سوابق بسیار مهم است اما ما به اندازه انگشتان دست شاید بخش خصوصی دارای سابقه در این زمینه نداریم.

طالبیان افزود: البته گاهی اگر به بخشی برخورد کنیم که مشکل ایجاد کند و نخواهد از قوانین تبعیت کند، مانند برخی مواردی که به خاطر آن‌ها یکسال در گیر رفت‌وآمد به دادگاه بودیم تا بنا را آزاد کنیم، باید برای اینگونه موارد فرآیند قانونی برای نظارت داشته باشیم.

 معاون میراث فرهنگی کشور در ارتباط با آثار تاریخی کشور همچون شیرهای سنگی که پس از احداث برخی سد‌ها و آبگیری آن‌ها در زیر آب مانده‌اند، اظهار کرد: برای نجات برخی از این آثار که زیر آب هستند، می‌توان با استفاده از فنون باستان شناسی‌های زیر آب، اقدام کرد؛ اما این کار هزینه‌های خاص خودش را دارد.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا آثار تاریخی ارزشمند کشور باید در زیر آب پشت سد‌ها مدفون شوند؟ گفت: این مساله برای ما نیز یک سوال است.

 طالبیان در مورد عملکرد خود در مدت حضور وی به عنوان معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: در این مدت به نسبت سالهای پیشین، نگاه دستگاه‌های مختلف به میراث فرهنگی تفاوت کرده است و اکنون تقریبا همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، مدیریت شهری و... رویکرد خود را در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی تغییر داده‌اند و اغلب به دنبال این مساله هستند که ثروت میراث فرهنگی را چگونه می‌توانند حفظ کنند؛ در حالی که قبلا چنین فضایی در کشور وجود نداشت.

وی ادامه داد: اعتقاد من این است که همراهی دستگاه‌ها با هم در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی، چیزی است که من سابقه‌اش را در طی ۲۷ سال اخیر ندیده‌ام و باید توجه کنیم که این تغییر نگرش بسیار مهم است و در پی خود حل بسیاری از مسائل را به همراه می‌آورد.

معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد خود در این مدت می‌دهد گفت: خوب نیست که خود فرد به خودش نمره بدهد، ما در میراث فرهنگی از خودستایی دور هستیم و اگر کسی احساس تکبر کند از ذات میراث فرهنگی خارج است؛ اما فضایی که اکنون ایجاد شده، اقبال خوبی را برای کشور به وجود آورده و شاهدیم که درک حفاظت از میراث فرهنگی نسبت به گذشته فرق کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز