خبرگزاری کار ایران

بهشتی:

پژوهشگران جهان هنوز به شیوه ساخت شمشیر ایرانی پی نبرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۳۴۹

سیدمحمدبهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مجموعه داران دنیا آرزوی داشتن شمشیر ایرانی و ژاپنی در مجموعه خود را دارند و پژوهشگران جهان هنوز به شیوه ساخت شمشیر ایرانی به شکل منحنی پی نبرده‌اند.

به گزارش ایلنا، سید محمد بهشتی در نشست رابطان پژوهشی استان‌ها در حوزه هنرهای سنتی که به همت پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) اظهار داشت: زمانی‌که سخن از هنرهای سنتی به میان می‌آید عمدتا توجه ما به وجه زیبایی آثار جلب می‌شود و نوعی نگاه تاریخی بر موضوع حاکم است در حالیکه هنرهای سنتی تا قبل از به وجود آمدن صنعت مدرن، صنعت کشور بوده‌اند و فناوری و دانشی که در آن‌ها انعکاس یافته باعث ماندگاری اشان شده است.

بهشتی تصریح کرد: متأسفانه در دوره جدید بیشتر ذهن ما معطوف به وجه زیبایی‌شناختی هنرهای سنتی بوده و از جنبه‌های علمی و فنی که در آثار موضوعیت داشته است، غفلت کرده‌ایم و نتیجه آن این شده که نمی‌دانیم آثاری که در موزه‌ها وجود دارند با چه فناوری ساخته شده‌اند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فردی که در ساخت شمشیر ایرانی وجود دارد تاکید کرد: تمامی مجموعه داران دنیا آرزو دارند شمشیر ایرانی و ژاپنی را در مجموعه خود داشته باشند.

به گفته رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ۲ویژگی که این شمشیر دارد این است که از فولاد جوهری ساخته شده و منحنی شکل است پژوهشگران ۲۰سال تحقیق کرده‌اند تا دریافته‌اند که این شمشیر از چه نوع فولادی ساخته شده است اما هنوز به شیوه ساخت آن به شکل منحنی پی نبرده‌اند.

بهشتی گفت: نکته قابل توجه این است که ما تنها از نظر زیبایی‌شناسی به این شمشیر توجه داریم و درفناوری ساخت و جنبه علمی آن تحقیق نمی‌کنیم.

اوخاطرنشان ساخت که تحقیق و پژوهش در فناوری ساخت هنرهای سنتی بابی است که در آینده نزدیک توسط پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه‌ها باز خواهد شد.

بهشتی ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود بر سر این راه با همت ویژه‌ای که در پژوهشگران و رابطین پژوهشی استان‌ها وجود دارد حل شود واین جریان بزودی به راه افتد.

رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: صرف نظر از جنبه زیبایی‌شناختی که معمولا در هنرهای سنتی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد بررسی و تحقیق در فناوری ساخت و ویژگی‌های علمی این آثار ارزشمند از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آن را جزءفعالیت‌های خود قرار داده است.

او افزود: در واقع این رابطین پژوهشی هستند که در ادارات استان‌ها در تمام زمینه‌های پژوهشی (هنرهای سنتی، باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت، ابنیه و...) یاران ما محسوب می‌شوند و ما توقع داریم با وجود محدودیت‌ها و مشکلات در کنار پژوهشگاه تلاش کنند که اگر چراغ پژوهش در سطح کشور خاموش است روشن و یا اگر کم نور است فروغ بیشتری بیابد.

بهشتی در همین حال تاکید کرد که اگر بخواهیم تنها به وظایف اداری اکتفا کنیم کاری از پیش نمی‌رود و درمرحله اول باید وظیفه رابطین پژوهشی در ارتباط با پژوهشگاه تعریف شود.

او با اشاره به مراحل پایانی تدوین سند راهبردی فعالیت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد که با ارایه این سند تمامی گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه در چهار چوب این سند فعالیت خواهند کرد.

بهشتی با بیان اینکه هم اکنون در حوزه پژوهش فعالیت‌های گسترده‌ای در پژوهشکده‌ها در حال انجام است افزود: اولین هدف ما تدوین اطلس موضوعی مربوط به هر یک از پژوهشکده‌ها (باستان‌شناسی، زبان و گویش و...) است که در نتیجه بررسی، شناسایی و مستند سازی موضوعات انجام می‌گیرد.

وی گام بعدی را انجام پژوهش موضوعی و موضعی دانست که طبق مقتضیات رشته‌ها اتفاق می‌افتدو تصریح کرد که تقریبا هیچ پژوهشی در پژوهشگاه فارغ از تحقیق می‌دانی صورت نمی‌گیرد پس در این حوزه همواره به حضور رابطین پژوهشی استان‌ها نیاز داریم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: در حوزه هنرهای سنتی به غیر از این دو موضوع که مطرح شد پژوهش‌های علمی در فناوری ساخت هنرهای سنتی نیز در آینده نزدیک عملی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز