خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد:

سهم فعالیت‌های صنعت، معدن و تجارت 38 درصدِ تولید ناخالص ملی/سازمان گسترش و نوسازی صنایع وضع مطلوبی ندارد/ درآمد نفت یک‌چهارم شده چگونه می‌توان برنامه‌های عمرانی داشت؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جایی که درآمد نفت یک‌چهارم شده است چگونه می‌توانیم برنامه عمرانی داشته باشیم.

محمدرضا نعمت‌زاده ضمن حضور در اجلاس امروز (21 آبان) شورای عالی استان‌ها خطاب به اعضای این شورا گفت: به دلیل درگیری‌های ریاست جمهوری در خصوص مذاکرات هسته‌ای و پس از آن ملاقات با هیات‌های خارجی که به کشور می‌آیند، گفت: من طی این دو سال تنها دوبار آن هم به مدت یک ربع توانسته‌ام از رئیس جمهور وقت ملاقات بگیرم لذا با توجه به شرایط موجود اگر وقت کافی برای ارتباط با شورا وجود نداشته باشد دال بر عدم توجه نشود.

وی در خصوص انتخابات شوراها با تاکید بر اینکه تا آنجا که شاهد بوده‌ام افرادی که کاندیدا می‌شوند بیشتر چهره‌های سیاسی هستند، ادامه داد: این در حالی است که در قانون به فعالیت سیاسی اعضای شوراها اشاره نشده و توصیه شده که اعضای شورا کار سیاسی نکنند و به پیشبرد امور عمرانی، آموزشی و بهداشتی بپردازند.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم یکی از دلایل آنکه شوراها آنطور که باید جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند آن است که از وظایف اصلی خود منحرف شده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اصل 100 قانون اساسی در خصوص تشکیل شوراها گفت: این امر مقرر می‌کند که پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از وظایف شوراها بوده و در این زمینه شوراها از اختیار بالایی برخوردارند. چنانکه شورای عالی استان‌ها می‌تواند طرح از طریق دولت به مجلس ارسال کرده یا به صورت مستقیم طرح‌های خود را به مجلس ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته به یاد نمی‌آورم که طرحی مستقیماً از سوی شورای عالی استان‌ها برای تصویب در دولت یا مجلس آمده باشد، اظهار کرد: شورا از جایگاهی والا برخوردار است و باید برای پیشبرد مسائل اجتماعی فعالیت کند.

نعمت‌زاده با اذعان بر وجود برخی ناهنجاری‌ها در کشور از جمله مواد مخدر و حاشیه‌نشینی گفت: شورای عالی استان‌ها باید به این موضوع بپردازد که چنین مسائلی را دولت و... چگونه می‌تواند حل کند و برای این مسائل چه برنامه‌ریزی‌هایی لازم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تصریح بر اینکه بازگو کردن دردها به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند، تاکید کرد: باید مکانیزم‌های اجرایی تدوین کنیم تا مشخص شود هر وزیر در بخش مختص به خود باید چه همکاری با شورای عالی استان‌ها داشته باشد.

وی همچنین درخصوص وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: 3 میلیون کسبه در بخش تولید، توزیع، خدمات و... در کشور مشغول به کار هستند و وزارت صنعت تاکنون 60 آیین‌نامه را با توجه به تصویب قانون جدید تدوین و مصوب کرده است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در بخش صنعت؛ مسئولیت تمامی صنایع به جز صنعت نفت و گاز برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: حتی صنایع دفاعی به لحاظ تصدی‌گری جدا هستند اما حدود 80 تا 90 درصد فعالیتشان اقتصادی بوده لذا با این وزارتخانه ارتباط تنگاتنگی دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در زمینه صنایع سیاست‌گذاری برعهده وزارت صنعت بوده اما تصدی‌گری باید در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری میان شورای عالی استان‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ما در هر استان سازمانی با عنوان صنعت، معدن و تجارت استان داریم که باید با استانداری و شوراها همکاری کنند و من پس از جلسه امروز ابلاغیه‌ای را به این سازمان‌ها برای تاکید بر همکاری آنها با شورای عالی استان‌ها ارسال می‌کنم.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه این وزارتخانه تاکنون به 50 شرکت در بخش غیردولتی مجوز فعالیت داده است، اظهار کرد: بیش از 30 شرکت در حال حاضر فعال هستند.

وی با بیان اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع در حال حاضر وضع مطلوبی ندارد، خاطرنشان کرد: تمام سهام این سازمان فروخته شده و مبالغ آن نیز به خزانه واریز شده اما هنوز بازنگشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در خصوص گسترش فعالیت‌های معطوف به معادن طی این دو سال کارهای خوبی انجام شده است، ادامه داد: این اقدامات در بخش اکتشاف معادن بسیار خوب بوده و اغلب در بخش‌های مرزی کشور همچون مرز افغانستان، پاکستان و... صورت گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تصریح بر اینکه سهم معدن کماکان در اقتصاد ناچیز است، افزود: سهم فعالیت‌های صنعت، معدن و تجارت 38 درصد تولید ناخالص ملی است.

وی با بیان اینکه در این سه بخش 6 میلیون اشتغال در کشور وجود دارد که باید توسعه یابند، گفت: برای 10 سال آینده در این خصوص برنامه‌ای راهبردی تدوین شده است.

نعمت‌زاده با اشاره به مسئله بیکاری جوانان خاطرنشان کرد: در جایی که درآمد نفت یک‌چهارم شده است چگونه می‌توانیم برنامه‌های عمرانی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به مسئله انرژی هسته‌ای و تحریم‌های ناشی از این مسئله گفت: امروز با تلاش عده‌ای آبروی نظام دارد بازمی‌گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم کشور را با تدبیر خود آباد کنیم و باید به خودمان اعتماد داشته باشیم.

در ادامه غلامرضا بصیری‌پور رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تاکنون بیش از 50 طرح اولیه توسط شورای عالی استان‌ها به دولت و مجلس ارائه شده است، تصریح کرد: همه وزارتخانه‌ها مدعی هستند در صورتی که مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود درصدی از توان آنها کاهش می‌یابد اما اولویت ما مدیریت یکپارچه شهری است.

کد خبر : ۳۲۱۲۴۰