خبرگزاری کار ایران

معاون پیش‌دبستانی هلال‌احمر مطرح کرد:

۱۰۲ هزار مدرسه فاقد کانون‌های دانش آموزی هلال احمر

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۰۹۰

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با تاکید بر اینکه حدود ١١٠هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد تنها ٨هزار مدرسه کانون دانش‌آموزی دارند، اظهارداشت: نکته حائز اهمیت این است که اداره جذب و ساماندهی سازمان جوانان در معاونت دانش‌آموزی است و کل پروسه سامانه جامع عضویت اعضا، صدور کارت اعضا، ثبت سوابق اعضا و... همگی در این معاونت انجام می‌شود.

 به گزارش ایلنا، سعید بابایی با بیان اینکه معاونت دانش‌آموزی سازمان جوانان جذب، آموزش و فعالیت‌های بشردوستانه و امدادی بچه‌ها را از ۵ تا ٢٩‌سال پوشش می‌دهد، افزود: کانون غنچه‌های هلال- ۵ تا٧ سال- نیز یکی از زیرمجموعه‌های این معاونت است؛ این کانون‌ها در مهد‌ها و پیش‌دبستانی‌ها فعال‌اند. همچنین کانون فراگیر غنچه‌های هلال، کودکانی که نمی‌توانند در مهدکودک‌ها حضور پیدا کنند را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال ‌حاضر هشت هزار کانون دانش‌آموزی در سراسر کشور فعال هستند. در مقطع دبیرستان نیز اعضا با فعالیت‌های بشردوستانه و آموزش‌های امدادی آشنا می‌شوند.

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به اینکه قرار است اعضا با عضویت در کانون‌های هلال و گذراندن دوره‌های آموزشی مدیریت و مسئولیت‌پذیری را فرابگیرند، گفت: به هرحال این یک متد در کشورهای توسعه‌یافته دنیاست که به‌جای سیستم آموزشی از بالا به پایین، آموزش با بهره‌گیری از خلاقیت دانش‌آموزان را در دستور کار قرار می‌دهند.

به گفته وی، خلاقیت، یکی از ارکان اساسی مدیریت است، شکی نیست؛ اما باید یک گام جلو‌تر رفت چون اساس و پایه باید بر مبنای فراگیری فعالیت‌های اجتماعی باشد.

مجوز فعالیت ۴ کانون به صورت کشوری در مدارس

 بابایی با تاکید بر اینکه در کل کشور تنها ۴ کانون مجوز فعالیت کشوری در مدارس دارند، تصریح کرد: هلال احمر، بسیج دانش‌آموزی، انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی. دانش‌آموزان در هر یک از این کانون‌ها که بتوانند فعالیت کنند، در گام نخست در حال یادگیری کار تیمی هستند. درواقع نفس فعالیت در تمام این کانون‌ها، تمرین و یادگیری کار گروهی است.

وی یادآور شد: در همین کارهای گروهی است که اعضا می‌آموزند که چطور می‌توانند رشد کنند و به‌عنوان سرگروه انتخاب شوند. در همین رویه است که می‌آموزند، چطور فعالیت‌ها را ساماندهی کنند. درواقع در همین کارهای گروهی، دانش‌آموزان با قرار گرفتن در نقش‌های مختلف می‌توانند توانایی‌های خود را نشان بدهند و در انتخابات شوراهای اجرایی شرکت کنند؛ در این انتخابات سایر اعضا که درواقع مجمع عمومی در مدارس هستند، به آن‌ها رأی می‌دهند.

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۲دسته فعالیت به دانش‌آموزان سپرده می‌شود، بیان کرد: یکسری از فعالیت‌ها کشوری هستند و گروهی از فعالیت‌ها نیز سمت‌وسو و جهت در آن‌ها به دانش‌آموزان اعلام می‌شود و خلاقیت اجرای آن به عهده خود دانش‌آموزان است. به‌عنوان مثال طرح «محله عاری از دخانیات» یک معیار و روند کلی دارد یعنی فعالیتی که قرار است محله‌ای را از دخانیات عاری کند اما نحوه اجرای این طرح برمی‌گردد به خلاقیت معاون امور جوانان و کار‌شناسان امور جوانان در استان‌ها و شعب و در کنار آن‌ها دانش‌آموزانی که می‌توانند به‌طور پررنگ‌تر ایده‌های خود را ارایه کنند و کار را پیش ببرند.

شخصیت‌بخشی به دانش‌آموز با اجرای طرح‌های بشردوست

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با بیااینکه تمام فعالیت‌هایی که در قالب کانون دانش‌آموزی انجام می‌شود، در راستای هویت‌بخشی است، اظهارداشت: به‌عنوان مثال یک بخش از طرح «دادرس» که در مدارس اجرایی می‌شود، به مسائل امدادی اختصاص دارد؛ اما بخش دیگر آن به این اختصاص دارد که دانش‌آموزی که خودامدادی را می‌آموزد و می‌تواند از دیگران و خانواده‌اش حمایت کند، درون خانواده و در جامعه‌اش، هویت و استقلال می‌یابد.

به گفته وی، درواقع تمامی طرح‌هایی که در زمینه بشردوستی، صلح، آشتی و... برگزار می‌شوند، در انت‌ها باعث شخصیت‌بخشی به دانش‌آموز می‌شوند.

بابایی به ارتباط مستقیم و تنگاتنگ سازمان جوانان هلال احمر با وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و اقبراز داشت: درواقع اگر کاری که ما انجام می‌دهیم، کار کار‌شناسی شده و تخصصی نباشد، وزارت آموزش و پرورش اجازه برگزاری طرح‌ها را در مدارس نمی‌دهد، بنابراین تمام فعالیت‌هایی که طراحی و در مدارس اجرایی می‌شوند، قطعا هم کار‌شناسی شده‌اند و هم از فیل‌تر کار‌شناسی آموزش‌وپرورش که یکی از وزارتخانه‌های سختگیر است و نظارت بالایی بر فعالیت‌های حیطه دانش‌آموزی دارند، رد شده است.

وی در ادامه افزود: فعالیت‌های مشترک معاونت دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با آموزش و پرورش بسیار نزدیک و قوی است؛ اما امکان دارد فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم در راستای اهداف سازمان‌ها و نهادهایی مانند وزارت بهداشت، مبارزه با موادمخدر، یونیسف، محیط‌زیست و... باشد.

٣۵میلیون نفر می‌توانند عضو جوانان هلال‌احمر باشند

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به اینکه این معاونت ۵ تا ٢٩ ساله‌ها را پوشش می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که ٣۵میلیون نفر می‌توانند عضو جمعیت جوانان هلال‌احمر باشند. از این ٣۵‌میلیون نفر، ٣میلیون نفر در رده سنی ۵ تا ٧‌ سال هستند و حدود ١٣میلیون نفر را دانش‌آموزان به خود اختصاص داده‌اند. ایده‌آل این معاونت، این است که وقتی دانش‌آموزی دوران دبیرستان را پشت‌ سر می‌گذارد و وارد دانشگاه یا محیط کار می‌شود، آموزش‌های مرتبط با امداد‌ و‌ کمک‌های اولیه را گذرانده باشد و تا آن زمان مشارکتی در فعالیت‌های بشردوستی داشته باشد.

وی تاکید کرد: نکته‌ای را رئیس‌جمهوری در سالگرد جمعیت هلال‌احمر متذکر شدند، اینکه سازمان جوانان را گسترش بدهید برای اینکه افزایش تعداد اعضای سازمان جوانان باعث می‌شود خشونت در جامعه کاهش یابد. درواقع گفتمان‌سازی‌ای که در حیطه بشردوستی صورت می‌گیرد، باعث می‌شود این دانش‌آموزان بتوانند جامعه آرام‌تری داشته باشند و در ضمن خودشان بتوانند منابعی باشند برای صلح پایدار درون خانواده و جامعه کوچک محله خودشان. این ‌‌نهایت هدف و آرمانی است که دنبال می‌شود اما در این مسیر یکی از موانع جدی اعتبارات اندک اختصاص یافته در این زمینه است، البته امید است با حمایت مسئولان ذیربط بتوان افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داد.

۱۰۲ هزار مدرسه فاقد کانونهای دانش آموزی هلال احمر

بابایی با تاکید بر اینکه حدود ١١٠هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد تنها ٨هزار مدرسه کانون دانش‌آموزی دارند، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه شود این است که اداره جذب و ساماندهی سازمان جوانان در معاونت دانش‌آموزی است و این به معنای این است که کل پروسه سامانه جامع عضویت اعضا، بحث صدور کارت اعضا، بحث ثبت سوابق اعضا و... همگی در این معاونت انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز