خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توانیم ریشه‌کن کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۰۵۰

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: واقعیت این است که آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان به طور کلی ریشه کن کرد، اما می‌توان آن را مدیریت و کنترل کرد تا بتوانیم با محدود کردن آسیب‌ها فرد را از حلقه آن خارج کنیم.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جایگاه آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌دیدگان اجتماعی در برنامه ششم توسعه گفت: برای اولین بار است که در نظام برنامه ریزی کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اولویت مسائل اجتماعی را در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جلسات متعددی در رابطه با مسائل اجتماعی در دست انجام است، ادامه داد: پیش‌بینی‌می‌کنم؛ تدابیر و راه‌حل‌هایی که منجر به کاهش آسیب‌ها و تقویت سلامت اجتماعی می‌شوند؛ طراحی شده و به صورت حکم قانونی در خواهد آمد.

بندپی با تاکید براینکه با توجه به وضعیتی که ما در آسیب‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم؛ ضرورت و اولویت این کار به شدت حس می‌شود، افزود: رویکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به اولویت مسائل اجتماعی شرایطی را فراهم کرده است که تمامی دست‌اندرکاران حوزه اجتماعی در راستای تقویت بعد اجتماعی قانون برنامه توسعه ششم کمک کنند تا در ‌‌نهایت منجر به ایجاد احکامی شود که آسیب‌های اجتماعی را محدود و متوقف کرده و همچنین آسیب‌دیده اجتماعی را نیز از حالت آسیب رهایی داده و به نقش اصلی وی در جامعه بازگردانیم.

۵۰ درصد طلاق ‌ها به دلیل اعتیاد است

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اولویت‌های برنامه ششم توسعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی برعکس آسیب‌های جسمی است و اینگونه نیست که تنها به یک آسیب‌اجتماعی توجه کنیم، بلکه باید این بسته را با هم دید.

وی خاطرنشان کرد: نباید آسیب‌ها را به شکل انتزاعی نگاه کرد، طلاق شاید تنها برای یک فرد آسیب باشد، اما می‌تواند بر عوامل دیگر تاثیرگذارد. بطوریکه در خصوص اعتیاد خانواده و فرزندان یک فرد معتاد نیز دچار مشکل می‌شوند. چنانکه مطالعات نشان می‌دهد؛ بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد است، حدود ۷۰ درصد زندانیان ما معتاد بوده و یا سرقت داشته‌اند. این اعداد بالا است، بنابراین یک آسیب اجتماعی نباید به صورت انتزاعی و مجزا دیده شود و باید به صورت یک بسته با توجه به تاثیری که بر سایر عوامل می‌گذارد، مورد توجه قرار بگیرند.

وی با تاکید براینکه برنامه‌ و راهبردی موفق است که بتواند به صورت فرایندی و سیستمی به مسائل نگاه کند، بیان کرد: بنابراین باید تمامی عللی که باعث تشدید، بروز یا ورود افراد به چرخه آسیب‌های اجتماعی می‌شوند را بررسی کنیم

عضو شورای برنامه‌ریزی رفاه و تامین اجتماعی از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزرای کار، آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای پایش آسیب‌هایی است که دانش‌آموزان ما را در معرض تهدید قرار داده‌اند.

بندپی در خصوص پایین آمدن سن آسیب‌های اجتماعی کشور اظهار کرد: باید به علل مسائلی همچون استفاده از دخانیات در میان دانش‌آموزان، سن استفاده از مواد مخدر و سنی که مسائل اخلاقی رواج پیدا می‌کند به صورت علمی و همه جانبه نگاه کنیم تا دانش‌آموزان و دانشجویان ما که آینده‌سازان کشور هستند از این آسیب‌ها در امان بمانند.

رئیس سازمان بهزیستی در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان به طور کلی ریشه کن کرد، اما می‌توان آن را مدیریت و کنترل کرد تا بتوانیم با محدود کردن آسیب‌ها فرد را از حلقه آن خارج کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز