خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد:

افزایش ۱۴۳ درصدی قیمت شیشه در خرده‌فروشی‌ها /تغییر الگوی مصرف به سمت هروئین تزریقی است

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۲۲۴

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با افزایش قابل توجه قیمت شیشه در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز افشار در نشست خبری که صبح امروز انجام شد با بیان اینکه سابقه مبارزه با موادمخدر در کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاریخچه‌ای روشن دارد، گفت: این موضوع نشانگر آن است که کشور ما در این زمینه از پیشرو‌ترین کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: ما در این خصوص اسناد بالادستی، سیاست‌های کلان ابلاغی از مقام معظم رهبری و نیز قوانین مصوب شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر را که جایگاهی ویژه داشته و حکم مصوب هیات وزیران را دارد، دارا هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه در زمینه مقابله با مواد مخدر اسناد زیادی به تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر رسیده است، افزود: در این خصوص سند جامع فرهنگی و پیشگیری، سند جامع درمان وحمایت‌های اجتماعی و سند جامع تحقیقات در دست تدوین بوده و همچنین سند جامع مشارکت اجتماعی، سند جامع مقابله با عرضه و... در حال تصویب است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه دستگاههای عضو ستاد به فراخور وظایف و عملکردشان کارهای بزرگی انجام داده‌اند بیان کرد: در بخش مقابله با عرضه یکی از فعال‌ترین دستگاه‌های عضو کمیته مقابله با عرضه؛ نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر است که در کنار سایر دستگاه‌ها به انجام وظیفه می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر از برخورد فیزیکی به مقابله هوشمند و هدفمند متکی بر اطلاعات حرکت می‌کنیم و در این راه از سربازان گمنام امام زمان (عج) گمرک، سپاه پاسداران، بسیج و سازمان زندان‌ها که متولی امر نگهداری از فروشندگان و معتادان است کمک می‌گیریم.

افشار با بیان اینکه براساس آمار مقایسه‌ای در خصوص ۷ ماهه سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ کشفیات مواد مخدر و محرک ۲۱ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: مجموع کشفیات در این مدت در خصوص مواد افیونی حدود ۹ تن در سال ۹۴ و ۸ تن و ۵۰ کیلوگرم در سال ۹۳ بوده است که این میزان نشان دهنده رشد ۱۳ درصدی در خصوص کشف مواد افیونی است.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش ۵۰ درصدی کشفیات مرفین و رشد ۳۰ درصدی کشفیات مربوط به حشیش و کاهش ۱۰ درصدی کشفیات مربوط به مواد محرک همچون شیشه و آمفتامین‌ها خبر داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاهش ۱۰ درصدی کشفیات مواد محرک ناشی از کنترل شدید مواد پیش‌ساز تولید شیشه است. زیرا کشف پیش‌ساز‌های تولید مواد آمفتامین و هروئین رشد قابل توجهی داشته است و بیشترین افزایش کشفیات دراین مدت مربوط به رشد ۱۷۲ درصدی این مواد است.

افشار اضافه کرد: از آنجایی که قیمت شیشه رشد قابل توجهی یافته است مصرف کنندگان آن به سمت مصرف مواد سنتی مانند تریاک و مرفین سوق پیدا کرده‌اند که این موضوع سبب‌آسان‌تر شدن درمان افراد مصرف‌کننده و مبارزه با عرضه این مواد می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ دو هزار و ۷۰۱ کیلوگرم و در سال ۹۳، ۶هزار و ۳۶۹ کیلوگرم مرفین کشف شده‌است گفت: در مجموع کشفیات ما از ابتدای سال ۹۴ تاکنون ۳۶۶ هزار و ۵۷۷ کیلوگرم بوده است که سهم نیروی انتظامی از این کشفیات ۸۸ درصد، سهم سربازان گمنام امام زمان (عج) ۱۰درصد، ‌ گمرک ۵ درصد، سازمان زندان‌ها ۲دهم درصد و سهم بسیج در این کشفیات ۲ درصد بوده است.

وی افزود: در سال ۹۴ هزار و ۲۴۳ کیلوگرم و در سال ۹۳ هزار و ۳۷۹ کیلوگرم مواد محرک و آمفتامین کشف شد که نشان‌دهنده کاهش ده درصدی کشفیات در این حوزه است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه مجموع کشفیات سازمان زندان‌ها در سال ۹۴ بیش از ۶۹ کیلوگرم بوده است گفت: در حال حاضر حدود بیش از ۴۰ درصد زندانیان به صورت مستقیم به دلیل جرائم مرتبط با موادمخدر گرفتار زندان هستند اما وقتی به صورت مستقیم به پرونده‌ها ورود می‌کنیم این میزان به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد.

وی به میزان درگیری‌ها و عملیات‌ها برای مبارزه با موادمخدر اشاره و اعلام کرد: در ۷ ماهه سال ۹۴ هزار و ۵۱۰ موردعملیات انجام شد که در مدت مشابه سال ۹۳ این تعداد هزار و ۲۸۰ مورد بود که نشان‌دهنده رشد ۱۸درصدی انجام عملیات‌ در حوزه مبارزه با موادمخدر است.

افشار در خصوص گروه‌های متلاشی‌ شده قاچاق موادمخدر نیز گفت: در سال ۱۳۹۴ هزار و ۷۶۷ مورد و در سال ۱۳۹۳ هزار و ۶۰۴ مورد گروه‌های مرتبط با مواد مخدر متلاشی‌ شده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: انهدام کارگاه‌های تولید شیشه از ۱۴۰ مورد در سال ۹۳ به ۱۳۳ مورد در ۷ ماهه سال ۹۴ رسیده است که نشان‌دهنده کاهش ۵ درصدی انهدام کارگاه‌های شیشه است و دلیل این امر نیز کنترل شدید مواد پیش‌ساز شیشه است که باعث کاهش کارگاه‌های تولید این ماده شده است.

وی با بیان اینکه مقایسه میانگین قیمت مواد در دوره زمانی مهرماه ۹۳ و ۹۴ نشان می‌دهد با افزایش قابل توجه قیمت شیشه در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی روبرو هستیم اظهار کرد: کنترل پیش‌ساز‌ها باعث شده در خرده‌فروشی شیشه افزایش ۱۴۳ درصدی و در عمده‌فروشی با افزایش ۲۱۰ درصدی روبرو شویم. در خصوص هروئین نیز در خرده‌فروشی با افزایش قیمت ۲ درصدی روبرو هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش ۳۴ درصدی قیمت تریاک گفت: افزایش قیمت شیشه و هروئین و کاهش قیمت تریاک نشان می‌دهد افراد مبتلا به شیشه با کاهش دسترسی به شیشه دچار تغییر الگوی مصرف شده و به سمت مواد سنتی همچون تریاک پیش می‌روند اما بیشترین حرکت به سمت هروئین خواهد بود لذا باید مراقب باشیم هروئین تولید شده در افغانستان به کشور ما وارد نشود.

افشار در ادامه این مطلب افزود: باید از طریق توسعه مراکز درمانی ارتباط مصرف کننده را با قاچاق‌چیان مواد مخدر قطع کنیم زیرا اگر توسعه مراکز درمانی، مدیریت مصرف و توسعه خدمات کاهش آسیب را براساس نیاز مصرف کننده داشته باشیم، احتمال تغییرالگوی مصرف دور ذهن نیست و درحال حاضر تغییر الگوی مصرف بیشتر به سمت هروئین تزریقی است تا شیشه تزریقی.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: تزریق شیشه بسیار خطرناک بوده و افراد مصرف کننده آن طی ۳ تا ۴ سال به انتهای خط می‌رسند و چنانچه به سمت و سوی تزریق بروند این مدت به یک تا دو سال کاهش می‌یابد این درحالی است که ده سال طول می‌کشد تا مصرف کنندگان مواد سنتی به آخر خط رسیده وتبدیل به معتادان متجاهر خیابانی شوند لذا دستگاه‌های ذیربط همچون سازمان بهزیستی در وزارت بهداشت باید به این موضوع توجه کرده وحمایت‌های لازم را برای ارائه خدمات درمان وخدمات کاهش آسیب به عمل آورند.

معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: بسته‌های جامع خدمات کاهش آسیب شامل آموزش، بسته‌های غذایی و سایر خدمات کاهش آسیب مانند توزیع کاندوم و... است که باید در دستور کار قرار گیرد و اسناد بالادستی نیز به صراحت در کاهش آسیب تاکید کرده‌اند. همچنین کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد از طریق بسیج ظرفیت‌ها و مدیریت مصرف در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی همچنین از کاهش یک درصدی میزان زندانیان مواد مخدر نسبت به کل زندانیان خبر داد.

افشار با بیان اینکه با کم شدن آمفتامین‌ها مصرف‌کنندگان آن به سمت مصرف هروئین می‌روند، اظهار کرد: ماده کراک،‌‌ همان هروئین فشرده شده است که با مواد دیگر ترکیب می‌شود و به صورت جسته و گریخته در برخی استان‌ها افزایش داشته است که باید به این موضوع توجه شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در ۷ ماهه سال ۹۴ با کاهش ۵۸ درصدی کشفیات قرص و آمپول روان گردان مواجه بوده‌ایم که دلیل آن کشفیات مربوط به پیش سازهاست که توسط گمرک صورت گرفته است.

معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: کمیته پیش‌ساز‌ها آموزش‌هایی را مبنی بر اینکه از ورود محلول‌هایی که در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و... استفاده می‌شوند و همچنین قابلیت استفاده در تولید مواد روانگردان را دارند و به این منظور وارد کشور می‌شوند جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در درگیری‌های مسلحانه مربوط به مبارزه با مواد مخدر تعداد کشته‌شدگان گروه‌های قاچاقچی مواد مخدر کاهش داشته است که این نشان‌دهنده مبارزه هوشمندانه با مواد مخدر است.

افشار با بیان اینکه جرایم ناشی از مواد مخدر در شش ماهه سال ۹۳، ۷۰ هزار و ۸۴۶ مورد و در سال ۹۴، ۵۹ هزار و ۱۸۱ مورد بوده است اظهار کرد: در این زمینه با کاهش افرادی که به دلیل جرایم ناشی از مواد مخدر وارد زندان شده‌اند، رو به رو هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: در مهر ماه سال ۹۳ میانگین کشوری قیمت شیشه از کیلویی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال جاری به ۵۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین شاخص‌های توجه جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزاری جلسات منظم با روسای شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان‌هاست تاکید کرد: حضور استانداران در این جلسات به عنوان عالیترین مقام به همکاری سایر دستگاه‌ها در این زمینه کمک می‌کند.

وی در این خصوص ادامه داد: انتظار داشتیم در شش ماهه نخست سال ۹۴، ۱۸۶ جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان‌ها با حضور استاندار تشکیل شود که ۱۳۷ جلسه با این شرایط برگزار شد که نشان‌دهنده تحقق ۷۴ درصدی انتظارات و افزایش ۲۳ درصدی جلسات در استان‌ها با حضور عالیترین مقام است.

افشار اضافه کرد: در شهرستان‌ها نیز ۲۵۰۰ جلسه با حضور فرمانداران تشکیل شده که نشان دهنده افزایش ۳۶ درصدی این جلسات نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه انتظار داشتیم ۱۸۶ جلسه مرتبط با کمیته مقابله با عرضه با حضور رئیس این کمیته برگزار شود اظهار کرد: در این مدت ۱۴۵ جلسه با حضور رئیس کمیته برگزار شد که نشان دهنده تحقق ۷۸ درصدی انتظارات ما و رشد ۷۷ درصدی تشکیل این جلسات با شرایط گفته شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

وی ادامه داد: در بخش کاهش تقاضا نیز افزون بر آنچه که مورد انتظار بود جلساتی برگزار شد که نشان‌دهنده تحقق افزون بر ۲۳ درصدی انتظارات است. همچنین در خصوص کمیته درمان انتظار برگزاری ۱۲۴ جلسه را داشتیم که ۱۳۹ جلسه توسط این کمیته برگزار شد که نشان‌دهنده تحقق ۱۱۲ درصدی انتظارات ما بوده و رشد ۷۱ درصدی برگزاری این جلسات نسبت به مدت مشابه در سال قبل را در بر داشته است. همچنین در کمیته حقوقی نیز با رشد ۷۲ درصدی جلسات رو به رو بوده‌ایم.

معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر در عملکرد استان‌ها عنوان کرد: ستاد موفق شد در طول هشت ماهه سال ۹۴، ۱۴ استان را به لحاظ عملکردی مورد بازرسی دقیق قرار دهد و اطلاعات آن را به مقام وزارت و دبیر کل ستاد ارائه دهد.

افشار با تاکید بر اینکه در خصوص مقابله با عرضه مواد مخدر معتقدیم هر چه مبارزه نزدیک به کانون تولید انجام شود موفق‌تر خواهد بود گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری و هماهنگی حاکمیت مورد وثوق مردم در کشور افغانستان سعی می‌کند مواد مخدر تولیدشده در این کشور را به حداقل برساند و اگر این اتفاق نیفتاد باید توجه‌مان را معطوف به مرزهای شرقی کنیم.

افشار خاطرنشان کرد: در راستای برقراری هماهنگی میان استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور برای مبارزه با مواد مخدر همایشی منطقه‌ای با حضور مسئولان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان و تهران جهت هم‌افزایی، تعیین اولویت‌ها و ایجاد انسجام و هماهنگی در انجام اقدامات برگزار شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشترین اقدامات در مقابله با مواد مخدر در حاشیه مرز‌ها انجام می‌گیرد گفت: مواد مخدر معضلی بین‌المللی است که تمام شاخص‌های یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه شیوع مصرف در کشور ما متوسط رو به بالا بوده و رقم  ۶۵ .۲ درصد را به عنوان شیوع اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال نشان می‌دهد بیان کرد: مصرف کنندگان می‌توانند شاخص‌های مربوط به سلامت، فرهنگ و... را تحت تاثیر قرار دهند.

معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه مصرف مواد مخدر همواره به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود، اظهار کرد: عوارض و بیماری‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر مثل ایدز جزو ۵ بیماری ناشی از این مساله بوده و هزینه‌های آن نیز در پنج رده نخست قرار دارد.

وی تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد؛ آمار مرگ و میر معتادان در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش قابل توجهی نداشته و بین یک تا ۵. ۱ درصد است.

افشار با بیان اینکه جمعیت معتادان زن تنها ۱۰ درصد جمعیت کل معتادان را در برمی‌گیرد عنوان کرد: در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ میزان مرگ و میر زنان معتاد بالا رفته و شاهد افزایش ۳۳ درصدی مرگ و میر در زنان معتاد نسبت به سال ۹۲ بوده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه این آمار حکایت از زنانه شدن مصرف مواد دارد اظهار کرد: همچنین این موضوع نشانگر آن است که زنان زود‌تر از مردان به انتهای خط می‌رسند که یکی از دلایل این موضوع وضعیت فیزیکی و دیگری استفاده از مواد محرک در شروع مصرف است که استفاده از این مواد به دلیل تشویق سالن‌های زیبایی برای استفاده از این مواد در راستای زیبایی اندام است که از مصرف شیشه شروع شده و به مصرف ترامادول، الکل و... می‌رسد. در نتیجه مصرف چند ماده‌ای باعث اوردوز و مرگ و میر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زنان به دلیل انگ اجتماعی اگر به دام اعتیاد بیفتند کمتر به سمت درمان رفته و به همین دلیل اعتیاد در آنان با سرعت بیشتری شدید شده و منجر به افزایش مرگ و میر در آنان می‌شود.

معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: آمار شش ماهه سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ حکایت از افزایش یک درصدی مرگ و میر در میان معتادان دارد که در آمار پنج ماهه یعنی تا مرداد ماه افزایش ۳/ ۰ درصدی را داشتیم اما ناگهان در شهریور ماه تعداد مرگ و میر بالا رفت و شاید دلیل این موضوع تغییر الگوی مصرف بوده و اینکه مصرف‌کنندگان شیشه به سمت مواد دیگر و مصرف چند ماده‌ای رفته و منجر به افزایش مرگ و میر در میان آنان بوده است. هر چند که این تحلیل بنده بوده و نیاز به تحلیل کار‌شناسی دارد.

افشار سه دلیل عمده مرگ و میر در میان معتادان را اوردوز و افزایش بیش از حد مصرف، عوارض مزمن ناشی از مصرف مواد مخدر و محرک و بیماری‌های نوپدید همراه اعتیاد مثل ایدز و هپاتیت عنوان کرد و گفت: معمولا هزینه درمان این بیماری‌ها گران بوده و به همین دلیل معمولا مبتلایان کمتر به دنبال درمان می‌روند هر چند که داروهای ضدویروسی این بیماران به صورت رایگان توسط وزارت بهداشت تامین می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص اعتیاد نوزادان بیان کرد: گروه‌های آسیب‌پذیری که بیشتر تحت تاثیر مواد مخدر قرار می‌گیرند اولویت ستاد هستند و ما در سفرهای استانی بر موضوع معتادان زیر ۱۸ سال (کودکان) و زنان به دلیل آسیب‌پذیری که دارند و اینکه اعتیادشان شاخص‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهند تاکید داریم.

وی با تاکید بر اینکه با تمام توش و توان و بضاعت مالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار دارد هیچ‌گاه نمی‌گوییم پوششمان مناسب یا نزدیک به حداکثر است تصریح کرد: اگر به آنچه که در دل حاکمیت وجود دارد بسنده کنیم نمی‌توانیم جواب قاطعی برای مواد مخدر داشته باشیم و این موضوع معطوف به کاهش تقاضاست.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان مراکز زنان و کودکان را به کمک دبیرخانه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی ایجاد کردیم.

افشار در خصوص نوزادان معتاد نیز اظهار کرد: نوزاد مبتلا به اعتیاد یعنی نوزادی که از مادر معتاد متولد شده و در دوره جنینی از مواد مخدر یا محرک تغذیه کرده است و لذا در زمان تولد دارای سندروم محرومیت نوزادی است که توجه به این امر بر عهده وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه توجه جدی به سلامت مادران و نوزادان و تامین مکمل‌های غذایی و... کاملا بر عهده وزارت بهداشت است اظهار کرد: در راستای رسیدگی به سندروم محرومیت نوزادی دستورالعمل نحوه مدیریت این سندروم در سنوات قبل نوشته و تصویب شده است و در تمامی بیمارستان‌های زنان و نوزادان پرسش‌نامه‌ای به مادر ارائه می‌شود تا وی در صورت استفاده یا وابستگی به مواد دارویی موضوع را اعلام کند که در صورت وجود این وابستگی نوزاد نیاز به تمهیدات خاصی دارد.

افشار ادامه داد: اگر مادر وابستگی خود را اعلام نکند دچار عوارض جدی مانند بیقراری، عدم تغذیه مناسب و... می‌شود که متخصصان به محض دیدن این علایم به وجود سندروم محرومیت نوزادی شک می‌کنند و کودک را به بخش ویژه نوزادان منتقل می‌کنند.

معاونت کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: سم‌زدایی چند روزه در برخورد با این نوزادان مناسب نیست و کودک را دچار عوارض جدی می‌کند لذا باید بر اساس روش‌های خاصی به تدریج نیاز کودک به مواد را کاهش دهند و چنانچه مادر همچنان مصرف کننده مواد مخدر است و امکان دارد از طریق شیر مواد به کودک منتقل شود نحوه برخورد در دستورالعمل مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص سندروم محرومیت نوزادی مسئولیت قانونی ندارد و مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت است. چنانکه در بیمارستان‌های خصوصی نیز با توجه به سیاست کشوری افزایش موالید خدمات در این خصوص رایگان انجام شده که در این بسته خدماتی ارائه خدمات مربوط به این سندروم نیز وجود دارد.

افشار با اشاره به آمار اعلام شده در خصوص تولد سالانه ۷۰ هزار کودک از مادر معتاد گفت: ‌با توجه به تعداد این زنان و نرخ باروری آنان می‌توان گفت این گزارش‌ها جنبه علمی ندارد و برخی از سازمان‌ها که به این افراد ارائه خدمت می‌کنند بر اساس آمار به دست آورده از گروه‌های تحت پوشش خود آماری را ارائه می‌دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر بسته‌ای جامع است که از پیشگیری شروع می‌شود گفت: اولویت ما آن است که با پوشش ۴۰ درصدی مردم به سمت سوءمصرف مواد مخدر نروند اما متاسفانه به علت عملکرد ضعیف با رشد مصرف مواد مخدر مواجه شده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم مقابله با عرضه موادمخدر و محرک گفت: میزان معتادان در حال حاضر سه درصد جمعیت کشور است و همچنین تنها دو تا سه درصد این جمعیت را معتادان متجاهر خیابانی تشکیل می‌دهند که بخش قابل توجهی از آنان نیاز به جمع‌آوری ندارند.

معاون کاهش تقاضا اظهار کرد: صاحبنظران معتقدند آسیب‌های اجتماعی در دل جامعه ایجاد می‌شود و بایددر دل جامعه درمان شود. همچنین بخشی ازجمعیت معتادان تجری دارند که رفتار مجرمانه داشته باشند و برنامه‌های درمان وکاهش آسیب را نمی‌پذیرند.

افشار با بیان اینکه در پاتوق‌ها و خرابه‌ها تعدادی از معتادان متجاهر وجود دارند که با کارگران فصلی، افراد بیگانه و... که بی‌سرپناه هستند ترکیب شده و این موضوع سبب ایجاد این تفکر شده که نسبت به آن‌ها حساسیت وجود ندارد.

وی گفت: مراکز ماده ۱۶ این گروه از معتادان را تحت پوشش قرارداده همچنین ظرفیت مراکز ماده ۱۵ احصاءشده است و کاهش آسیب در کانون توجه جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با یادآوری اینکه از سال ۷۹ تا ۸۵ موفق شدیم از طریق توسعه خدمات کاهش آسیب روند افزایشی ابتلاء به هپاتیت و ایدز را معکوس کرده وکاهش دهیم عنوان کرد: ستاد وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بودجه‌هایی را برای تشکیل DIC و ارائه خدمات به معتادان اختصاص داده است.

معاون کاهش تقاضای ستاد در خصوص بیمه درمان اعتیاد با بیان اینکه براساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر و تبصره ذیل آن وزارت رفاه مکلف است آیین‌نامه و دستورالعمل حمایت از معتادان کم‌بضاعت را تدوین کند اظهار کرد: متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است همچنین در این قانون ایجاد پوشش مناسب بیمه درمان اعتیاد از دیگر موارد تصریح شده در این قانون است که در سال ۹۲ و ۹۳ به ترتیب ۵. ۲۲میلیارد تومان و ۳۰ میلیارد تومان بودجه به این منظور در اختیار بیمه سلامت قرارداده شدتا به معتادان کم‌بضاعت کمک شود.

افشار ادامه داد: متاسفانه آیین‌نامه و دستورالعمل در نظر گرفته شده برای بیمه معتادان بسیار محدودنگر بوده و تنها معتادان زیر ۱۸ سال در مراکز دولتی را تحت پوشش قرار می‌داد این درحالی است که ۸۹ درصد خدمات درمان اعتیاد و کاهش توسط بخش‌خصوصی تامین شده و سهم دولت حدود ۱۰ درصد است. لذا به دلیل نگاه محدود آیین‌نامه و دستورالعمل قبلی بیمه معتادان بخشی از این بودجه صرف سایر قسمت‌ها شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال ۹۴ این آیین‌نامه را مورد بازنگری قرار دادیم و مسئولیت سنی و جنسی آن را بر داشتیم بیان کرد: در آیین‌نامه اصلاح شده علاوه بر مراکز درمان دولتی از مراکز درمان غیر دولتی استفاده شد.

وی تاکید کرد: ۳۰ میلیارد تومان پول کمی است و انتظار داریم در سنوات آینده این مقدار افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز