خبرگزاری کار ایران

فردا در تهران انجام می‌شود:

برگزاری نشست روسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر گروه ائتلاف پنج‌گانه آسیای مرکزی

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از برگزاری نشست روسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر گروه ائتلاف پنجگانه آسیای مرکزی در تهران خبر داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمود بیات در این رابطه گفت: ایده تشکیل گروه چهارجانبه متشکل از کشورهای روسیه، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان توسط روسیه با هدف مقابله با کشت و تولید و قاچاق مواد افیونی در سال 2010 مطرح و اولین نشست آن در همان سال به میزبانی روسیه برگزار شد.

وی افزود: دومین نشست آن نیز در سپتامبر 2011 در کابل تشکیل شد و در آن جلسه، کشورهای ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، آمریکا، ترکیه، ترکمنستان و نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی حاضر در افغانستان در مقام ناظر شرکت داشتند.

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد ادامه داد: سومین نشست این گروه چهارجانبه در سپتامبر 2012 تشکیل و نقشه راهی برای سال‌های 2012- 2017 امضا شد و بیانیه مشترکی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر صادر کردند.

بیات با بیان اینکه چهارمین نشست این گروه در اسلام آباد پاکستان در اکتبر 2013 برگزار شد، گفت: ویکتور ایوانف رییس هیات روسیه، در آن جلسه پیشنهاد الحاق جمهوری اسلامی ایران را به گروه چهار جانبه داد که اعضا با این پیشنهاد در پنجمین نشست آن در مسکو در می 2014 ، موافقت کردند.

وی گفت: در راستای موافقت اعضا با ارتقاء‌گروه به گروه پنجگانه گروه، پایتخت جمهوری اسلامی ایران، فردا میزبان ششمین نشست روسای مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر گروه ائتلاف پنجگانه آسیای مرکزی ‏است و امیدواریم این نشست، نقش مهمی در تقویت مبارزه و کنترل مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن در منطقه داشته باشد.

گفتنی است در این نشست، عبد الرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، ویکتور ایوانف رییس سرویس مبارزه با مواد مخدر روسیه، معاون آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان و معاون وزیر کشور و مبارزه با مواد مخدر پاکستان به عنوان روسای این گروه ائتلاف پنجگانه حضور دارند و به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

کد خبر : ۳۱۶۱۹۵