خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر:

اقدامات لازم برای اعزام نیروها به عراق انجام شده‌است

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۵۲۴

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: اقدامات لازم برای اعزام نیروها به عراق در مراسم تاسوعا و عاشورا و اربعین انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعلی مرعشی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در تشریح خدمات درمانی هلال احمر در تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: برای تاسوعا و عاشورای امسال چیدمان متفاوتی داریم و به دلیل اینکه در این مراسم قمه‌زنی علیرغم تذکراتی که داده می‌شود صورت می‌گیرد تیمی که انتخاب کرده‌ایم بیشتر جنبه درمان جراحات را دارد.

وی با اشاره به اینکه 60 نفر در تیم پزشکی برای این مراسم اعزام می‌شود گفت: تیم‌های پزشکی هلال‌احمر از چند روز پیش از مراسم به کربلا منتقل و چند روز بعد از عاشورا به کشور بازمی‌گردند.

مرعشی گفت: برای مراسم اربعین نیز ستاد ویژه‌ای تشکیل می‌شود که مسئولیت آن با بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت است که کمیته بهداشت و درمان هلال احمر نیز در آن حضور دارد و وظیفه کنترل بیماران در مرز دو کشور را نیز عهده دارد تیم اعزام شده از سوی هلال احمر برای مراسم اربعین در سال گذشته 330 نفر بود که امسال با پیش‌بینی‌های صورت گرفته این تعداد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه آمبولانس‌های هوایی نیز در مرز کشور ایران و عراق در نظر گرفته شده است گفت: سال گذشته بین نجف وکربلا 7 چادر امدادی و 4 چادر در اطراف حرم در نظر گرفته بودیم که امسال چادرهای امدادی بین نجف و کربلا به 10 چادر رسیده‌است ضمن اینکه در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه که زائرین ما عبور می‌کنند نیروهای لازم را مستقر خواهیم کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: سپاه نیز برای ایجاد بیمارستان صحرایی اعلام آمادگی کرده است چرا که لازم است آمادگی لازم برای شرایط اضطراری را داشته باشیم.

وی گفت: در زمان عاشورا و تاسوعا با همراهی ستاد بازسازی عتبات و سپاه قدس و تامین امنیت زائرین هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و برای درمان بیماران ومجروحان احتمالی 24 تن دارو در نظر گرفته شده است ضمن اینکه با بروشورهای آموزشی و از طریق سایت‌ها و برنامه‌های فضای مجازی آموزش‌های بهداشتی به زائرین داده می‌شود.

مرعشی گفت: دو مرکز شبانه‌روزی درنجف و همچنین چند چادر امدادی در صحن حضرت زهرا(س) در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه 300 هزار نفر در سامانه سما برای رفتن به کربلا ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: انتظار می‌رود تعداد زائرین بیش از این باشد چرا که برخی در قالب کاروان‌های آزاد وحتی به صورت انفرادی به سفر می‌روند و طبق آمار 40 درصداز زائران از طریق سازمان حج و 60 درصد آنها از طریق مراجع آزاد به کربلا می‌روند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوالی درباره انتقال ویروس کرونا به کشور گفت: تا قبل از شروع مراسم حج آمارها نشان از افزایش مبتلایان به کرونا در عربستان داشت از این رو 4 نفر از متخصصین عفونی و کارشناسانی که در زمینه مقابله با کرونا اطلاعات لازم را داشتند به همراه تیم به عربستان اعزام شدند.

وی افزود: آموزش‌های لازم به صورت مکرر به زائرین داده شد و ویزیت زائران نیز با دقت انجام شد وخوشبختانه حتی یک مورد کرونا نیز مشاهده نشد.

مرعشی همچنین درباره انتقادات قاضی‌عسکر درباره نحوه اطلاع‌رسانی از این ویروس گفت: ایشان درباره نحوه ایراد کردن آن انتقاد داشتند که درست بود چرا که اضطراب و نگرانی به زائرین و خانواده‌ها منتقل می‌کرد وزیر بهداشت نیز به همین دلیل چند بار در رسانه‌ملی صحبت کردند تا از نگرانی‌ها کاسته شود اما به زیر مجموعه وزارت بهداشت هشدارهای لازم را داده بودند ضمن اینکه در فرودگاه‌ها نیز تیم‌های پزشکی حضور داشتند و زائرین را معاینه می‌کردند.

وی درباره انجام آزمایشDAN از پیکر شناسایی نشده جانباختگان حادثه منا گفت: آزمایش DNA از کسانی که در عربستان دفن شده اند انجام شده و پزشکی قانونی نیز از خانواده‌ مفقودین حادثه این آزمایش را انجام می‌دهد لازم است آزمایش ایران و آزمایشی که در عربستان انجام شده تطبیق داده شود تا افراد شناسایی شوند.

وی درباره اقدامات لازم برای حج سال‌ آینده گفت: هر اتفاقی که می افتد باید از آن درس گرفت ما در حادثه جرثقیل با توجه به تجر به‌ای که از سال گذشته داشتیم عمل کردیم و به محض اعلام باد و بارندگی نیروها را درحالت آماده باش قرار دادیم ضمن اینکه بیش از این هزار نفر از سوی هلال‌احمر به حج می‌رفتند که 500 نفر آنها اعمال حج به جا می‌آوردند اما این کاهش پیدا کرده و به 220 نفر رسیده است از این رو ما دقت بیشتری در انتخاب کادر خود داشتیم.

وی گفت: البته باید شرایط را در نظر گرفت به طور مثال ما 30 نفر از پزشکان ما  به همراه روحانی کاروان برای انجام مراسم رفته بودند که اگر این افراد در حادثه منا و در محل بروز حادثه حضور داشتند قطعا تیم امداد رسانی ما دچار مشکل می‌شد به هر حال نکته این است که باید از تجربیات درس بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز