خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

بزرگ‌ترین متخلف استفاده از روغن پالم فقط ۳ میلیون تومان جریمه شد

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۱۷۸

وزیر بهداشت گفت: بزرگ‌ترین متخلف استفاده از روغن پالم را تنها ۳ میلیون تومان جریمه کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن هاشمی در برنامه هفته سلامت بانوان که به صورت مشترک از سوی وزارت بهداشت و معاونت امور بانوان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: متأسفم این هفته در تقویم ما به ثبت نرسیده است.

هاشمی سپس در مورد فاجعه منا تأکید کرد: ما در مورد این فاجعه با احتیاط صحبت می‌کنیم، اما این عزیزان شهید محسوب می‌شوند و اجرشان با خداوند است، گرچه شهید درجه یک به کسی گفته می‌شود که در معرکه اسلام علیه باطل کشته شده باشد.

وی با اشاره به اینکه بهترین تفسیر را حضرت امام (ره) از جایگاه زن با جمله «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود» ارائه کرده است، گفت: جایگاه زن در خانواده به مانند عمود خیمه است، به خصوص امروز که مردان به دلیل سختی زندگی گرفتارند و مسئولیت خانواده بر دوش زنان قرار دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: تمام زنان ازدواج کرده از نظر ما بهداشت‌یار هستند و می‌توانند در عین حال که از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند، بیماری‌زا نیز باشند.

وی توضیح داد: منظور ما از بیماری‌زا بودن این است که یک زن خانواده می‌تواند با ایجاد محیطی ناایمن، فضای روانی خانواده را به سمت ایجاد بیماری‌های روانی ببرد یا اینکه با رعایت نکردن اصول آشپزی و استفاده از روغن، نمک و... سلامتی اعضای خانواده را به خطر بیندازد.

وزیر بهداشت به نقش مادران در تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: کودکان موفق، مادرانی دلسوز و مسئول دارند که با وجود گروکشی و کشمکش‌های میان زنان و مردان اجازه نداده‌اند که فرزندشان قربانی شود.

وی با امیدواری نسبت به تلاش برای ارتقاء آموزش بهداشتی زنان گفت: از اینکه زنان طول عمر بیشتری نسبت به مردان دارند غبطه می‌خوریم و ما هم دوست داریم که زیاد عمر کنیم، گرچه مردان نیز مشکلاتی دارند و مهم‌ترین آن این است که به فکر سلامت خود نیستند.

هاشمی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که خانم‌ها به طور متوسط ۵ .۶ سال بعد از مرگ همسرشان زنده هستند و آقایان ۵ .۱ سال بعد از مرگ همسرانشان عمر می‌کنند.

وزیر بهداشت به تحصیل بانوان اشاره کرد و گفت: ما خوشحالیم که زنانمان باسواد هستند، اما سواد تا جایی خوب است که به نهاد خانواده صدمه نزند و جای نان‌آور به خانواده و نفقه‌دهنده عوض نشود که اگر این اتفاق بیفتد ما آسیب می‌بینیم.

وی با اشاره به عمل جراحی‌های زیبایی و استفاده زنان از وسایل ناایمن جهت زیبا ماندن گفت: اکنون در بین ایرانیان، خانم‌ها بیشترین آسیب را با تلاش برای زیبا ماندن به خود می‌زنند که می‌توان با آگاهی‌بخشی و آموزش از این موضوع جلوگیری کرد.

هاشمی با بیان اینکه در پدیده طلاق نیز زنان به اندازه مردان نقش دارند، گفت: باید تلاش کنیم تا از میزان طلاق کاسته شود، چرا که خیلی بد است در حکومت جمهوری اسلامی شاهد این همه طلاق باشیم.

وی به زنان کارتن‌خواب و فراری از خانواده اشاره کرد و گفت: موضوع بد‌تر از طلاق این است که شب‌ها در تهران که ام‌القرای اسلام است، تردد کنیم و در خیابان‌ها زنان را با وضعیت نامناسب ملاحظه کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت زنان در سوءتغذیه و نیاز آن‌ها به ویتامین و مکمل‌های غذایی گفت: ما برای خانم‌های باردار مکمل‌های غذایی تهیه کردیم و انواع ویتامین‌ها را برای کودکان و خانم‌های باردار درنظر گرفته‌ایم؛ اکنون ۱۵ میلیون نفر در شبکه بهداشت کشور فعالیت می‌کنند که در میان آن‌ها بانوانی حاضر هستند که وظیفه‌شان نظارت بر سلامت خانم‌ها است.

وی  گفت: اکنون شاهد رواج پدیده قلیان در میان دختران و زنان هستیم که بسیار عواقب خطرناکی خواهد داشت. استعمال دخانیات در خانم‌های باردار موجب صدمات جدی به جنین شده تا ناقص‌الخلقه به دنیا آمدن نوزاد پیش می‌رود.

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه ۱۲ درصد مبتلایان به بیماری ایدز را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: این افراد هم می‌توانند ایجاد آسیب کنند و هم می‌توانند آسیب‌پذیر باشند و ما باید برای آن‌ها برنامه داشته باشیم.

وزیر بهداشت گفت: اینکه بخواهیم با چادر فضای بین زنان و مردان در بیمارستان‌ها را جدا کنیم کافی نیست و ما باید بیمارستان‌های جامع خدمت به زنان راه‌اندازی کنیم و به حساسیت‌های مردم و خواسته‌های آن‌ها احترام بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی ما به اندازه کافی متخصص نداشتیم، اما اکنون می‌توانیم در تعدادی از شهر‌ها با کمک بخش خصوصی، این بیمارستان‌ها را راه‌اندازی کنیم که نمونه آن در آمریکا، اروپا و استرالیا نیز وجود دارد.

هاشمی افزود: حتی برخی از آقایان نیز دوست ندارند نزد متخصص زن بروند و بهتر است برای آن‌ها نیز کلینیک‌های مخصوص ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت در مورد وضعیت غذا و سلامتی آن نیز صحبت کرد و گفت: وضع غذای ما اصلاً مناسب نیست، اما این حرف به این معنی نیست که در سایر نقاط دنیا وضعیت مطلوب است. ما شاهد هستیم که مهم‌ترین موضوع در آمریکا بحث سلامت غذا است.

وی ادامه داد: امیدواریم تصمیماتی در مجلس و دولت گرفته شود که برای متخلفان در حوزه تغذیه، بازدارندگی داشته باشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما بدون بازدارندگی نمی‌توانیم به وظیفه خود عمل کنیم و یک عده که در کشور همیشه مطالبه‌گر هستند و می‌مانند، بدانند اگر امکانات نظارتی و بازدارندگی به ما بدهند، ما می‌توانیم متخلفان را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد قاطع انجام دهیم.

وی به موضوع روغن پالم و عدم بازدارندگی قوانین اشاره کرد و گفت: ما متخلفان غذایی را شناسایی می‌کنیم، اما جریمه دادگاه برای آن‌ها بسیار کم است، به طور مثال؛ بزرگ‌ترین متخلف در این زمینه را تنها ۳ میلیون تومان جریمه کردند و برای بهداشت محیط نیز جریمه ۵ هزار تومانی درنظر گرفته‌اند که این اعداد اکنون کارآمدی ندارد و ابزار لازم برای بازدارندگی موجود نیست.

وزیر بهداشت ادامه داد: حتی در موضوع گوشت نیز وظیفه نظارت با دامپزشکی و ناظر آن است، اما در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که حقوق ناظر دامپزشکی را شخص تولیدکننده گوشت می‌پردازد، حال در این میان آیا ناظر می‌تواند نسبت به گوشت تولیدی اعتراض کرده و خواستار معدوم شدن آن شود؟ مسلماً اینطور نیست و اگر دستور به معدوم شدن بدهد، تولیدکننده حقوقش را پرداخت نخواهد کردو هیچ کس نیز به دنبال قطع شدن حقوق و دستمزدش نیست.

هاشمی به موضوع سلامت جنسی نیز اشاره کرد و گفت: از این موضوع نباید غافل شویم، چرا که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ما می‌ترسیم که در مورد آن صحبت کنیم، اما باید بی‌پروا و در عین حال با رعایت اخلاق در مورد سلامت جنسی صحبت کرد، چرا که بخشی از طلاق‌ها و بیماری‌های اعصاب و روان به آن مربوط می‌شود.

هاشمی در پایان تأکید کرد: کتمان کردن موضوعات مربوط به سلامت جنسی صحیح نیست و ما باید در این ارتباط صحبت کنیم و آموزش دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز