خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان کرد:

تفسیر وزیر راه از قانون نظام مهندسی ساختمان قانونی نیست/ به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: تفسیر وزیر راه از آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان وجاهت قانونی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا بصیری‌پور رئیس شورای عالی استان ها در بیستمین اجلاس این شورا که صبح امروز پنجشنبه در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تسلیت شهادت حجاج ایرانی در فاجعه منا گفت: بدون شک سوء مدیریت مسئولان سعودی در شکل‌گیری این مصیبت نقش اصلی را داشته و این خواسته به حق مسلمانان است که مقدس‌ترین مکان جهان و محل برگزاری حج نمی‌تواند با مدیریتی ناکارآمد و ضعیف اداره شود و مسلمانان نمی‌توانند هر ساله شاهد این چنین حوادثی باشند.

وی با تاکید بر لزوم ورود جدی نهادهای اسلامی به این مسئله تصریح کرد: دولت عربستان باید در برابر مطالبات به حق مسلمانان پاسخگو باشد و مسئولیت این حادثه را پذیرفته و از مسلمانان جهان عذرخواهی رسمی کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به لزوم پرداخت خسارت به خانواده جان‌باختگان خاطرنشان کرد: دولت عربستان سعودی باید با عاملین این حادثه برخورد قانونی کند و در این راستا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب کمترین اقدامی است که باید دولت عربستان انجام دهد.

بصیری‌پور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات گفت: ایشان برای چندمین بار تاکید کردند که مذاکره خوب است اما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.

وی با اشاره به ابلاغ تفسیر ماده 123 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان توسط وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما از طریق رسمی اعلام کردیم که این آیین‌نامه وجاهت قانونی ندارد و امروز هم انتخابات نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌شود.

بصیری‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: برای دفاع از اعضای شورای سراسر کشور می‌گویم این دستور وجاهت قانونی نداشته و باعث خدشه جدی به سلامت انتخابات نظام مهندسی ساختمان می‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: صریحاً می‌گوییم آیین‌نامه نمی تواند مغایر با قانون باشد.

 وی با بیان اینکه براساس ماده 14 قانون شوراها عضویت در شوراها افتخاری بوده و شغل محسوب نمی‌شود؛ گفت: بخش‌نامه وزیر اساساً شامل شوراها نمی‌شود و من موضوع را پیگیری کردم و به دیوان عدالت اداری نیز در این خصوص شکایت کردیم.

بصیری‌پور با اشاره به پانزدهم مهرماه روز ملی روستا گفت: صحبت‌هایی در این زمینه داشتیم که شامل توجه به طرح‌های هادی روستایی، توسعه امکانات فرهنگی، تامین آب آشامیدنی، افزایش اختیارات شوراهای روستایی، تشویق مهاجرت معکوس بود. همچنین به موضوع اعطای تسهیلات بانکی، ایجاد اشتغال پایدار از دیگر مسائلی بود که در خصوص آن مطرح شد.

رئیس عالی شورای استان ها با بیان اینکه در ادامه سفرهای استانی به 43 استان کشور سفر کردیم و با مسئولین این استان ها جلساتی برگزار شد؛ ادامه داد: این جلسات جهت پویایی شوراها برگزار شد و من انتظارات شوراها را در 50 بند خلاصه کردم و وظیفه شورای عالی استان‌ها است که در جهت حل این مشکلات گام بردارند.

وی در ادامه تصریح کرد: معتقدم شورای عالی استان‌ها مختص 75 نفر اعضای آن نیست و در حقیقت 117هزار عضو دارد.

بصیری‌پور در پایان از واکنش جهانبخش نماینده بندرعباس در خصوص ورود فاضلاب به دریا تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر : ۳۱۱۵۶۷