خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت علوم دست دانشگاه‌ها را در حوزه سیاسی باز‌ بگذارد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وزارت علوم دست دانشگاه‌ها را چه به لحاظ فرهنگی و سیاسی و چه به لحاظ مالی، اداری و پشتیبانی باز‌تر بگذارد.

حسین سلیمی (رئیس دانشگاه علامه طباطبایی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، مهم‌ترین خلاء دانشگاه‌های کشور را خوداتکایی به لحاظ اندیشه و پژوهش‌های بنیادین کاربردی عنوان کرد و اظهار داشت: پژوهش‌هایی که جهتش حل مسائل کشور باشد، از دیگر خلاءهای دانشگاه‌های ما به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل دانشگاه‌های ما آموزش محور بودن آنهاست، گفت: پژوهش‌های کاربردی در بسیاری از زمینه‌ها فراموش شده و پژوهش صرفا در مقاله خلاصه شده است. همچنین ارتباط نزدیک با مسائل کشور هنوز آنچنان که باید و شاید برقرار نشده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ما خودمان را پاره‌ای از وزارت علوم می‌دانیم و جدای از آن نیستیم؛ ولی امیدواریم که وزارت علوم دست دانشگاه‌ها را چه به لحاظ فرهنگی و سیاسی و چه به لحاظ مالی، اداری و پشتیبانی باز‌تر بگذارد.

سلیمی با تاکید بر اینکه نشاط دانشجویان و خیال آسوده دانشجویان و اساتید به نسبت دو سال گذشته بسیار بیشتر شده‌است، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های میدانی ما هم این موضوع را نشان می‌دهد؛ اما مساله این است که فاصله بسیار زیادی تا نقطه مطلوب داریم.

وی اضافه کرد: بر اساس پژوهش میدانی که انجام دادیم؛ بسیاری از اساتید و دانشجویان ما اعلام کردند که نشاط و آرامش بیشتری نسبت به گذشته دارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نباید میان نشاط و مباحث سیاسی خلط بحث به وجود بیاید، گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم که نشاط با اوج‌گیری و کشمکش جناحی و سیاسی هم‌معنی تلقی می‌شود؛ در حالی که نشاط به این معنا نیست.

سلیمی بیان کرد: به طور مثال روز گذشته در جمع کانون خیریه دانشجویان دانشگاه علامه حضور داشتم و در آنجا بیشتر از ۴۰۰ دانشجو جمع شده بودند و این افراد بدون کمک از دانشگاه ده‌ها میلیون کمک‌های خیریه در طول یک سال به مناطق محروم کرده‌اند و دانشجویان زیادی را تحت پوشش قرار دادند.

وی افزود: این مراسم آنقدر پرشور و نشاط و پرامید بود که مسئولان دانشگاه هم احساس نشاط می‌کردند و ما این را یک نشانه نشاط در دانشگاه می‌دانیم؛ البته قبول داریم که این‌ها اصلا کافی نیست و ما در حوزه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیازمند تحرک و پویایی بیشتری هستیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه این دانشگاه بالا‌ترین تعداد برگزاری کرسی آزاداندیشی را دارد، عنوان کرد: البته ما با این شرایط باز هم با مطالبه مقام معظم رهبری خیلی فاصله داریم و در این راستا همکاران من تمام تلاش‌شان را بسیج کرده‌اند.

سلیمی ادامه داد: ما در طول دو سال گذشته در بسیاری از زمینه‌ها تلاش کردیم تا ارتباط نزدیکی بین استادان و دانشجویان و مسئولان حوزه اجرای دانشگاه برقرار کنیم و در بسیاری از زمینه‌ها موثر واقع شدیم. به طور مثال در حوزه آموزش و پرورش، مسکن، طراحی اقتصادی برای خروج از رکود تورمی، سیاست خارجی، تعاون و رفاه و تربیت بدنی ارتباطات بسیاری خوبی را برقرار کردیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته بالا‌ترین مقامات کشور به جمع استادان ما آمدند و از افکار و دانش آن‌ها استفاده کردیم، گفت: ما ارتباطات خودمان را به لحاظ پژوهش‌های کاربردی نسبت به گذشته به بیش از سه برابر افزایش دادیم؛ اما آنقدر مسائل، نیاز‌ها و پتانسیل‌های موجود در دانشگاه‌ها زیاد است که شاید اتفاقاتی که افتاده با نقطه مطلوب فرسنگ‌ها فاصله دارد. بنابراین برای اینکه ما از یک دانشگاه آموزش محور به سمت دانشگاه پژوهش محور و کارآفرین تبدیل شویم، فاصله زیادی داریم.

سلیمی با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای ما با کشورهای اسپانیا، ‌آلمان، فرانسه، روسیه و... پروتکل‌های معینی را امضا کردیم، تصریح کرد: اجرای این پروتکل‌ها در حال حاضر در حال انجام است و تبادل استاد، تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و پروژه‌های پژوهشی مشترک و برگزاری سمینار مشترک از جمله عناوین این پروتکل‌ها به شمار می‌رود.

کد خبر : ۳۱۱۲۶۸