خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس بین‌الملل ایران:

در انتظار حکم دستگیری خاوری از سوی دادگستری کانادا هستیم

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۲۸۱

رئیس پلیس بین‌الملل ایران درباره استرداد خاوری به ایران گفت: با فشار پلیس ایران، پرونده خاوری از اینترپل به وزارت دادگستری کانادا ارجاع شده است و ما در انتظار صدور حکم دستگیری خاوری از سوی دادگستری کانادا هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مسعود رضوانی در حاشیه چهارمین نشست تخصصی پلیس بین‌الملل ناجا با قضات و کار‌شناسان قضایی در جمع خبرنگاران درباره دستگیری قاچاقچیان دلار که به استامبول گریخته‌اند، گفت: هنوز این افراد ردیابی نشده‌اند. بلکه سیستم قضایی با تحقیقات پلیسی متوجه خروج این افراد شده، اما هنوز بررسی این موضوع به ما اعلام نشده است.

وی درباره بازجویی پلیس از همدستان این متهمان نیز گفت: این بازجویی‌ها انجام می‌شود تا اطلاعات پلیس تکمیل شود و در زمان لزوم بتوان از آن استفاده کرد.

رئیس پلیس بین‌الملل ایران همچنین درباره پرونده خاوری گفت: ده‌ها مورد پیگیری از پلیس اینترپل اتاق کانادا داشته‌ایم و چندین مورد دیدار با مقامات پلیس این کشور انجام داده‌ایم. ما پیگیری، شناسایی و دستگیری خاوری را وظیفه خود می‌دانیم.

رضوانی درباره استرداد خاوری به ایران گفت: با فشار پلیس ایران پرونده خاوری از اینترپل به وزارت دادگستری کانادا ارجاع شده است و ما در انتظار صدور حکم دستگیری خاوری از سوی دادگستری کانادا هستیم.

وی افزود: ما آمادگی این را داریم که تیمی را بفرستیم تا از مقامات قضایی کانادا موضوع پرونده خاوری را پیگیری کند.

وی گفت: در ابتدا مقامات کانادا رسیدگی به پرونده خاوری را قبول نمی‌کردند و حتی نمی‌پذیرفتند که وی در کاناداست، در ‌‌نهایت که این موضوع را پذیرفتند؛ اعلام کردند که باید براساس قوانین کانادا کار انجام شود.

رضوانی با اشاره به اینکه اعلان قرمز از سوی اینترپل ایران به منزله بازداشت افراد نیست، گفت: این اعلان به این خاطر صادر می‌شود که پلیس بین‌الملل کشور‌ها دستورات لازم را برای حکم دستگیری متخلف بدهند و ما در مورد پرونده خاوری نیز به دنبال اخذ دستور حکم بازداشت وی هستیم، اما در این مسیر به روابط دیپلماتیک و قضایی نیازمندیم.

وی اعلام کرد: عدم استرداد مجرمانی که اعلان قرمز درباره آن‌ها صورت می‌گیرد، در ‌‌نهایت به ضرر کشور پناهنده خواهد بود، چرا که این افراد در آن کشور‌ها نیز تخلفات خود را ادامه می‌دهند.

رئیس پلیس بین‌الملل اعلام کرد: خاوری به دلیل پیگیری‌های ما نتوانسته، تابعیت کانادا را دریافت کند بلکه فقط اقامت این کشور را دارد.

وی درباره ارتباط ایران با پلیس بین‌الملل سایر کشور‌ها گفت: ما ارتباط مناسبی با سایر کشور‌ها داریم به طور مثال چندین تبعه افغانی به کشور آمده بودند که کشور افغانستان اعلام کرد، این افراد پرونده قتل دارند. موضوع در دستور کار قرار گرفت این افراد دستگیر و به کشور افغانستان تحویل داده شدند، چرا که ما نمی‌خواهیم مجرمان در کشور ما حضور داشته باشند و به تخلفات خود ادامه دهند.

رضوانی درباره پیگیری پرونده برادر مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی گفت: این موضوع نیز به کانادا اعلام شده و ما پیگیر این مسئله هستیم.

وی با اشاره به اعلان طلایی پلیس بین‌الملل گفت: اعلان طلایی برای استرداد اموال افرادی که تخلف بزرگ مالی دارند صورت می‌گیرد، وقتی این اعلان را به دیگر کشور‌ها می‌کنیم سیستم قضایی کشور‌ها متهم را‌‌ رها نمی‌کند و حتی به مرحله مصادره اموال نیز می‌رسد.

وی با اشاره به پرونده علی عیاشی گفت: اعلان طلایی ما در مورد این فرد موجب شده که وی در هیچ کشوری توانایی اقامت و اخذ تابعیت نداشته باشد و تاکنون هزینه‌های زیادی برای ورود به کشورهای مختلف انجام داده است.

سردار رضوانی درباره پیگیری وضعیت برادر ریگی رئیس گروه جندالشیطان گفت: پاکستان به ما اعلام کرده است که این فرد به دلیل برخی جرائم زیر نظر مراجع قضایی پاکستان قرار دارد و ما در انتظار پایان دوران محکومیت وی در پاکستان هستیم تا رایزنی‌های لازم را با پلیس این کشور انجام دهیم.

وی در پایان درباره متهم اختلاس از سیستم بانکی که به اسپانیا گریخته است گفت: این فرد ۱۰۰ نفر شاکی خصوصی دراد و اختلاس میلیاردی انجام داده با همکاری پلیس اسپانیایی فرد دستگیر شده و ما در پی استرداد وی به کشور هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز