خبرگزاری کار ایران

جدیدی:

۸۵ درصد آلاینده‌های هوای تهران از منابع متحرک هستند

asdasd
کد خبر : ۳۰۹۰۳۳

عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به بروز آلودگی هوا در آستانه فصل سرما هشدار داد و گفت: ۸۵ درصد آلاینده‌های هوای تهران مربوط به منابع متحرک هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس جدیدی در نطق پیش از دستور خود در صد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: سالانه سه میلیون نفر در دنیا در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: از سال ۷۹ برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای شهر تهران طراحی و تصویب شد تا ظرف ده سال هوای تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.

وی با اشاره به برخی محورهای این برنامه جامع اظهار کرد: استاندارد سازی خودروهای تولید داخل از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت سوخت و... از جمله محورهای این برنامه بود اما متاسفانه بی‌برنامگی و اعتقاد نداشتن به برنامه‌ها در سال‌های گذشته موجب به وجود آمدن وضعیت غیرقابل قبولی در تهران شده است.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: منابع آلاینده تهران به دو د سته منابع متحرک و منابع ساکن تقسیم می‌شود که سهم منابع متحرک از تولید ۵ آلاینده هوا یعنی مونواکسید کربن، اکسید‌های نیتروژن، اکسید‌های گوگرد، ترکیبات آلی و فرار و ذرات معلق در سال ۹۳ برابر با ۶۱ هزار تن یعنی ۸۵ درصد کل آلاینده‌های هوا بوده است.

جدیدی با بیان اینکه ۲۸۰ هزار خودروی کاربراتوری سبب تولید بیش از ۴۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت نفت و شهرداری باید به طور اضطراری نسبت به تامین بودجه لازم برای از بین بردن این مبدا‌ آلودگی اقدام نماید که البته حدود هزار میلیارد تومان برای این امر نیاز است.

جدیدی گفت: وزارت کشور و دستگاه قضا نیز باید نسبت به تعطیلی و ساماندهی مراکز فروش برگه معاینه فنی در حاشیه شهر تهران و شهرهای اقماری اقدام کند و از طرف دیگر ستاد شورایاری‌ها و روابط عمومی شهرداری تهران با همکاری شرکت کنترل کیفیت‌هوا نسبت به آموزش عمومی و اطلاع رسانی به شهروندان اقدام کند معاونت حمل و نقل و ترافیک به ویژه شرکت واحد اتوبوس‌رانی وشرکت‌های خصوصی اتوبوس‌رانی نیز موظفند تا در ساعات غیر سرویس نسبت به خاموش‌کردن موتورهای اتوبوس ‌ها اقدام نمایند تا عملا ۵۰ درصد آلودگی ناشی از اتوبوس‌ها حذف شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز