خبرگزاری کار ایران

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

داروی سلسپت ممنوعیت واردات ندارد/ داروهای موجود نیاز بیماران را برطرف می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۰۷۵۳۵

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در رابطه با برخی از اظهارات درباره کمبود داروی سلسپت که مورد استفاده بیماران پیوند کلیه است، گفت: داروی سلسپت ممنوعیت واردات ندارد.

به گزارش ایلنا، مهدی پیرصالحی با اشاره به برخی اظهارات درباره داروی «سلسپت» گفت: مطالبی که در مورد سلسپت مطرح می‌شود، تبلیغات منفی‌ای است که عده‌ای برای حمایت از این برند انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: سلسپت دارویی است که در ایران تولید می‌شد و مورد حمایت سازمان غذا و دارو بوده است و از زمانی که تولید این دارو در ایران متوقف شد، وارداتش آغاز شده و همانند داروهای وارداتی دیگر مشمول محدودیت شد، لذا با توجه به وجود برندهای دیگر در بازار دارویی داخلی، هیچگونه نگرانی کمبود در این خصوص وجود ندارد. پس وقتی می‌شود از داروهای برند دیگر نیز استفاده شود، نیازی به ورود در بحث تجاری شرکت‌ها وجود ندارد.

پیرصالحی اظهار داشت: داروی سلسپت ممنوعیت واردات ندارد، اما به دلیل اینکه از تولید به سمت واردات سوق یافته است، دچار محدودیت‌هایی شده است. هم اکنون نیزسازمان غذا و دارو با توجه به حجم بازار مقداری از بازار را در اختیار سلسپت قرار داده است.

وی گفت: امیدواریم با عنایت به تلاش‌های صورت گرفته ظرف چند ماه آینده فعالیت‌های تولید در داخل کشور و در بسته بندی اولیه شروع شود تا پیرو آن بتوانیم محدودیت‌ها را رفع کنیم.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو افزود: اگر بخواهم با بیماران نیز صحبتی داشته باشم قاطعانه به آن‌ها می‌گویم که داروهای موجود در بازار نیاز آن‌ها را برطرف می‌کند، زیرا هم از نظر بالینی آزمایش پس داده‌اند و هم پزشکان زیادی رضایت کامل از آن‌ها دارند. ضمن اینکه هیچ گزارشی نیز از عوارض و عدم کارایی این قبیل دارو‌ها به سازمان غذا و دارو ارسال نشده است که موجبات نگرانی را فراهم کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، پیرصالحی خاطر نشان کرد: اگر گزارشی نیز در فرم‌های زردی که در اختیار پزشکان قرار دارد، ارسال شود در کمیته ADR که عوارض جانبی دارو‌ها را بررسی می‌کند، مطرح شده و آزمایش‌های لازم از لحاظ تاثیرگذاری بر آن‌ها انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: هر دارویی که کیفیت لازم و تاثیر‌گذاری خوبی نداشته باشد قطعا وارد بازار نمی‌شود و اگر هم در بازار باشد مانند سایر نقاط جهان فراخوان ریکال صورت می‌گیرد و موارد مشکوک سریع جمع آوری می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز