خبرگزاری کار ایران

نماینده خوزستان در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

خرمشهر هنوز شبیه شهرهای جنگ‌زده‌است/ احمدی‌نژاد فقط وعده‌ داد

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی توسعه خوزستان ۲۰ سال از استانهای همطرازش عقب افتاد، اظهار کرد: متاسفانه هنوز زمانی که به خرمشهر وارد می‌شوید؛ احساس می‌کنید که این شهر هنوز جنگ زده‌است.

سیدشکرخدا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت استان خوزستان پس از گذشت ۲۷ سال از پایان جنگ تحمیلی گفت: استان خوزستان بیشترین خسارات را در دوران دفاع مقدس نسبت به دیگر استان‌ها دید که علت آن وقوع ۸۰ درصد جنگ در خوزستان بود.

 نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جنگ تحمیلی سبب شد که زیرساخت‌هایی مانند پالایشگاه آبادان، لوله‌های نفت و خانه‌های مردم در خرمشهر و سوسنگرد و بستان در این منطقه از بین برود و علاوه بر همه این‌ها ۶۰۰ الی ۷۰۰ روستا نیز در این استان از بین رفت.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی خسارات جبران‌ناپذیر روحی نیز به مردم خوزستان وارد شده است، افزود: مردم این استان به طور مرتب در طی این ۸ سال زیر بمب و موشک بودند و حتی نه تنها رزمندگان این استان در خط مقدم ‌جنگیدند، بلکه خانواده‌شان نیز زیر بمب و موشک قرار داشتند، بنابراین بار سنگینی بر روی دوش مردم خوزستان قرار داشت.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه اکنون شاهدیم که آنطور که باید و شاید خرابی‌های جنگ در خوزستان جبران نشده است، البته این گونه نیست که کاری نشده باشد، اما هنوز زمانی که وارد خرمشهر، اهواز یا آبادان می‌شوید، برداشت‌تان این است که وارد شهرهای جنگ‌زده شده‌اید، یعنی آنقدر خرابی‌ها باقی مانده که این مساله به خوبی مشهود است.

موسوی افزود: به نظر من نظام جمهوری اسلامی و نه دولت‌ها که تنها چند سالی بر سر کار هستند، باید فکر اساسی به حال خوزستان بکنند و حداقل خرابی‌های به بار آمده را جبران کنند. خوزستان به دلیل  جنگ ۲۰ سال از غافله توسعه استان‌های هم‌طراز خود مانند اصفهان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی عقب ماند.

وی توضیح داد: در زمان جنگ استان‌های هم‌طراز خوزستان از خطرات دور بودند و مسئولان توانستند که در آن‌ها سازندگی کنند، اما امکان هیچ سازندگی در آن زمان در خوزستان نبود و بعد از جنگ هم در دوران سازندگی تنها خانه‌هایی که تخریب شده بودند، مجددا ساخته شد و هیچ کار جدیدی در این استان رخ نداد، بنابراین مسئولان کشور باید هزینه ویژه‌ای را برای توسعه خوزستان در نظر بگیرند.

نماینده مردم خوزستان با اشاره به وعده‌های رئیس جمهور پیشین در خصوص آباد کردن خرمشهر و حل مشکلات این شهر که خسارات زیادی را در دوران دفاع مقدس متحمل شد، گفت: در دولت قبل رئیس جمهور وعده‌های مختلفی داد، اما هیچ اتفاقی رخ نداد و خرمشهر باز هم آباد نشد و‌‌ همان خراب‌شهر ماند. نه تنها خرمشهر بلکه شهرهای دیگر همچون آبادان، سوسنگرد و اهواز نیز همین وضعیت را دارند و عقب ماندند، بنابراین امیدواریم که در آینده مشکلات این شهر‌ها که خسارات زیادی را در آن دوران متحمل شده‌اند، هر چه سریع‌تر برطرف شود.

کد خبر : ۳۰۶۹۸۲