خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

تراز تجاری سازی دارو در ایران منفی است

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۸۷۹

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سهم هزینه‌های دارویی نسبت به کل هزینه‌های سلامت کشور ۱۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول دیناروند در اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت گفت: بازار دارویی در جهان بازاری نسبتا قابل توجه است و اقتصاد بازار آن سال گذشته از مرز هزار میلیارد دلار عبور کرد که کشور ما نیز ۴دهم درصد از این بازار را در اختیار داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران ۱۵ درصد کل هزینه‌های سلامت مربوط به هزینه‌های دارویی است که نشان می‌دهد در مقایسه با سایر کشور‌ها جایگاه مطلوبی داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هر چه این عدد بالا باشد نشان می‌دهد که یک کشور وضعیت مناسبی ندارد و در حوزه سلامت کشور خود سرمایه‌گذاری نکرده است ادامه داد: در کشورهایی که به لحاظ سلامت جایگاه خوبی دارند هزینه دارو در سلامت حدود ۱۰ درصد است اما در برخی کشورهای فقیر این عدد به ۷۰ درصد می‌رسد یعنی ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری بخش سلامت به دارو اختصاص دارد.

دیناروند با تاکید براینکه عدد ۱۵ درصد در کشورما نشان دهنده جایگاه مناسبی است خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم این رقم را کاهش دهیم و نباید این عدد افزایش یابد.

وی تاکید کرد: وضعیت ما از نظر شاخص‌های وضعیتی به درآمد ناخالص ملی می‌خورد و جایگاه مطلوبی دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه دارو را می‌توان به عنوان موتور محرکه توسعه علمی مطرح کرد گفت: برخی کشور‌ها تولید ملی و اقتصادشان متکی بر صنعت داروسازی است و برخی کشور‌ها اولین رقم صادراتشان مربوط به دارو است در برخی کشور‌ها نیز این موضوع برعکس بوده و عامل آسیب آن‌ها است.

دیناروند ادامه داد: سعی می‌کنیم تراز دارویی ما در سال ۱۴۰۴ مثبت شود یعنی اهتمام خواهیم داشت حوزه علم و فناوری داروسازی توسعه یابد که این موضوع به آن معناست که کشور ما برای تجاری سازی در این حوزه نیاز به تجارت دارد.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر تراز ما در تجاری‌سازی دارو منفی است و باید سعی کنیم در ۱۴۰۴ مثبت شود اظهار کرد: یعنی اگر واردات دارو یک میلیون دلار است باید صادراتمان بیش از این رقم باشد.

دیناروند خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم سهم بازار دارویی و تولید داخلی ۷۵ درصد کل بازار باشد تصریح کرد: این عدد در سال ۹۳، ۶۷ درصد بود بدین معنا که دو سوم اقتصاد دارویی ما وابسته به صادرات و یک سوم وابسته به واردات است که سعی می‌کنیم سهم صادرات سه چهارم و سهم واردات یک چهارم شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: آنچه در سیاست‌های کلان وزارت بهداشت و در سند LCD دیده شده است بحث دسترسی عادلانه به داور است که جزء سیاست‌های کلان وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه برای برخی دارو‌ها دسترسی عمده فراهم نیست تاکید کرد: باید دولت حمایت خود را افزایش دهد که این موضوع در طرح تحول سلامت پیش‌بینی شده یا باید قیمت‌ها را در این راستا منطقی‌تر کنیم یا مصرف غیر منطقی دارو را کنترل کنیم.

دیناروند خاطر نشان کرد: در چارچوب سیاست‌های کلی و آموزه‌های سازمان جهانی بهداشت بحث دسترسی عادلانه به دارو در اولویت قرار دارد و ما باید به این مهم برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز