خبرگزاری کار ایران

دانشور:

مشکلات فرهنگی بزرگ‌ترین مانع حضور زنان در اقتصاد است

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۳۵۶

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بزرگ‌ترین مانع حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی مشکلات فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه دانشور در افتتاحیه نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی است تا زنان بتوانند داشته‌های علمی خودشان را ارزیابی کنند. در سال‌های اخیر زنان موفقیت بیشتری داشته‌اند و توانسته‌اند؛ قدرت تفکر و مدیریت خود را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه نوآوری در فضای مردانه صنعت ماست گفت: دین اسلام نقش زنان در تجارت را به رسمیت شناخته است، از جمله آنکه حضرت خدیجه چنین نقشی داشتند و توانستند در ترویج اسلام فعالیت زیادی داشته باشند. از طرف دیگر خداوند در سوره حضرت سلیمان شرحی از بلقیس را ارائه می‌کند بنابراین تصور می‌کنم که حکمرانی زن نیز به رسمیت شناخته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با اینکه زنان تعداد زیادی از نیروی کار را شامل می‌شوند، اما چرا سهم آن‌ها از اقتصاد ملی کم است؟

وی در ارتباط با مطالبات زنان در حوزه کارآفرینی اظهار کرد: تجارت و فعالیت اقتصادی زنانه و مردانه ندارد اما چرا زنان سهم حداقلی در اقتصاد کشور دارند. زنان بیشتر کرسی‌های دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند اما آن‌ها حضور در دانشگاه را به حضور در عرصه کسب و کار ترجیح می‌دهند و کمتر جرات می‌کنند وارد بازار کسب و کار شوند. بنابراین مهم‌ترین مشکل زنان در این زمینه مشکلات فرهنگی و اجتماعی است.

دانشور افزود: ما از‌‌ همان دوران کودکی و در خانواده این مشکلات فرهنگی را به دخترانمان القا می‌کنیم. از‌‌ همان زمان که قالب‌های زبانی در خانواده اینگونه شکل می‌گیرد که: «پسر زرنگم، دختر قشنگم» و اینگونه کم‌کم جرات خطر کردن را از دخترانمان می‌گیریم.

وی افزود: در دانشگاه هم شاهد این مسئله هستیم که پسرانی که با معدل‌های کمتر از دختران فارغ‌التحصیل می‌شوند پست‌های مدیریتی را اشغال می‌کنند در حالی که چنین شرایطی برای دختران وجود ندارد.

نایب رئیس کمیته صنعت و معدن اتاق بازرگانی در ارتباط با محدودیت‌های زنان در حوزه صنعت گفت: بسیاری از جا‌ها به دلیل آنکه زن بودم مرا راه ندادند. ۹ بار به فولاد مبارکه برای خرید رفتم اما گفتند که زن را راه نمی‌دهیم که همه اینگونه موارد یک نوع محدودیت است.

وی با اشاره به توانایی‌های چند وجهی زنان گفت: شاهدیم که یک زن کارآفرین که در یک صنعت مردانه کار می‌کند می‌تواند یک فعالیت اجتماعی یا سیاسی را نیز بپرخاند. زنان قهرمانان حوزه صنعتند زیرا باید بدوند و از روی موانع بپرند و برای این تلاش‌ها با سوالات چرا و چگونه جامعه روبرو می‌شوند. در حالی که مردان بدون مانع می‌دوند و به آن‌ها آفرین نیز گفته می‌شود. بنابراین زنان دیر‌تر از مردان به مقصد می‌رسند.

این عضو شورای شهر گفت: در سال ۸۱، ۵۴۶ زن از اتاق بازرگانی کارت دریافت کرده بودند که این عدد در سال ۸۹ به ۲۲۳۲ نفر رسید و دلیل عمده آن به غیر از افزایش تحصیلات، نهادسازی‌ها و NGOهایی بود که تشکیل شد و زنان در آن عضو شدند.

دانشور گفت: درخواست من این است که بر روی کارهای فرهنگی تمرکز شود تا زنان جرات بیشتری برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند. علاوه بر آن شناسایی زنان توانمند برای مدیریت‌ها و جایگاه‌های تصمیم‌ساز کمک به راه‌اندازی اتاق مدیران زن و مجمع زنان تصمیم‌ساز می‌تواند در قرار گرفتن زنان به عنوان وزیر و مدیر کارساز باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز