خبرگزاری کار ایران

فانی در نشست خبری اعلام کرد:

تربیت سیاسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده/ عدم‌ توانایی سرباز معلمان از عوامل مردودی دانش‌آموزان ابتدایی

asdasd
کد خبر : ۳۰۴۹۷۱

وزیر آموزش و پرورش درباره مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی درسال تحصیلی ۹۱-۹۲ گفت: سرباز معلمانی که وارد آموزش و پرورش شده بودند، از توانایی کافی برای آموزش دانش‌آموزان برخوردار نبودند که این مسئله منجر به مردودی دانش‌آموزان اول ابتدایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری علی‌اصغر فانی (وزیر آموزش و پرورش) دقایقی پیش با حضور تمامی معاونان وی در دبستان شهدای معلم منطقه ۵ آغاز شد.

وزیر آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه در سال تحصیلی ۹۴ـ۹۵ در ادامه فعالیت‌های قبلی آموزش و پرورش ۵ سیاستی که قبلا اعلام شده با قوت ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: به استناد آخرین آمار ثبت‌نامی، دانش‌آموزان تا پایان ۲۲ شهریور بدون بزرگسالان ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار نفر هستند، در حالی که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۶۱ هزار نفر بود.

فانی با بیان اینکه برای مهر ۹۴ هزار و ۳۰۰ مدرسه با قریب به ۸ هزار کلاس با زیربنای یک میلیون و ۱۵۰ هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش داده شده است، گفت: در این فضای آموزشی ۲۵۰ هزار دانش‌آموز به تحصیل خواهند پرداخت. همچنین علاوه بر این هزار و ۳۰۰ مدرسه حداقل ۷۰۰ مدرسه دیگر تا پایان سال ۹۴ تحویل آموزش و پرورش داده می‌شود.

خداحافظی ۴۰ هزار کلاس درس با بخاری نفتی

وی با اشاره به اینکه در مهر ۹۴ حداقل ۴۰ هزار کلاس درس در کشور با بخاری نفتی خداحافظی خواهند کرد به بحث توسعه مدارس غیر دولتی اشاره کرد و گفت: درصد دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی در سال ۹۴-۹۵ به بیش از .۸ ۱۱ درصد خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی این وزارت‌خانه در ۲۷ شهریور امسال گفت: این آزمون برای پذیرش ۵ هزار نفر برگزار می‌شود و دانشگاه فرهنگیان یک دوره آموزشی یکساله را برای این ۵ هزار نفر برگزار خواهد کرد و شرط پذیرش در آموزش و پرورش کسب صلاحیت‌های معلمی در پایان یکسال دوره آموزشی است.

وی با بیان این مطلب که برای مهر ۹۴، ۱۰۶ مدرسه در ۷۶ کشور خارجی بازگشایی می‌شود، خاطر نشان کرد: در داخل کشور نیز ما میزبان اتباع بیگانه از جمله افغانی‌ها و عراقی‌ها هستیم و بیش از ۴۰۸ هزار دانش‌اموز اتباع بیگانه در مدارس داخل کشور مشغول به تحصیل هستند و امسال به دستور رهبری بیش از ۴۸ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس داخل کشور تا امروز ثبت‌نام شده‌اند.

فانی با اشاره به سیاست استقرار مدیریت یکپارچه پیش‌دبستانی ادامه داد: پیش‌دبستانی متولیان مختلفی داشته و با اظهار نظر معاونت حقوقی رئیس جمهور مدیریت یکپارچه پیش‌دبستانی به استناد سیاست کلی رهبر انقلاب به آموزش و پرورش محول شد.

آخرین جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان

در ادامه این نشست خبرنگاری در خصوص طرح رتبه‌بندی و جزئیات آن سوال پرسید که بطحائی معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش پاسخ داد: مصوبه هیات وزیران مکلف کرده که از اول مهر براساس ضوابط شورای توسعه مدیریت طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا شود. این مصوبه هفته گذشته به تصویب رسید و به آموزش و پرورش ابلاغ شد و چند روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

بطحائی ادامه داد: تدوین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان نیاز به زمان طولانی دارد، بنابراین نمی‌توانستیم، آن را برای مهر امسال تهیه کنیم و تصمیم گرفته شد تا نظام رتبه‌بندی را به شکل فعلی اجرا کنیم و به تدریج کار را برای تدوین نظام سنجش صلاحیت‌ها آغاز کنیم.

معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: افرادی که بیش از شش سال سابقه کار در آموزش و پرورش داشته باشند، مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند و میزان افزایش حقوق معلمان در این طرح متفاوت است. همچنین براساس مصوبه هیات وزیران بازنشستگانی که از ۳۱ شهریور یا یک مهرماه سال جاری بازنشسته می‌شوند؛ مشمول طرح رتبه‌بندی خواهند شد و از مزایای طرح بهره‌مند می‌شوند.

وی همچنین از صدور حکم تعهد به خدمت دانشجویان ورودی۹۳ دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: قبل از مهرماه احکام دانشجویان را صادر خواهیم کرد.

معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین در خصوص وضعیت توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی آینده گفت: خوشبختانه قراردادی منعقد کرده‌ایم و در سال تحصیلی پیش‌رو توزیع شیر مدارس را در هر سه دوره تحصیلی در مدارس دولتی و غیر دولتی در ۷۰ نوبت خواهیم داشت.

وی درباره اینکه چه معلمانی مشمول رتبه‌بندی خواهند بود، افزود: این طرح شامل مربیان، معلمان و مدیران مدارس است و این افراد می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند. آنچه که تصویب شده، این است که افراد را براساس شایستگی‌هایی که معین شده بررسی و به آن‌ها امتیازاتی می‌دهند که براین اساس در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه‌بندی می‌شوند و به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد حق شغل بهره‌مند می‌شوند.

برخی معلمان از سواد کافی برخوردار نبودند

دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی مردودی ۴۷ هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی درسال تحصیلی ۹۱-۹۲ گفت: نکته مهمی که در خصوص این آمار وجود دارد، این است که نشان داده آنطور که گفته می‌شود؛ نظام ارزشیابی توصیفی، بی‌سوادی پنهان ایجاد می‌کند، نیست و کماکان امکان تکرار پایه وجود دارد. سال گذشته ۳۲ هزار دانش‌آموز دیرآموز داشتیم و در مقابل نیز معلمان از سواد کافی برخوردار نبودند به خصوص در مناطق دو زبانه و ما به این جهت یک دوره آمادگی یک ماهه را در سراسر کشور برای معلمان برگزار خواهیم کرد. از سوی دیگر نیز سرباز معلمانی که وارد آموزش و پرورش شده بودند از توانایی کافی برای آموزش دانش‌آموزان برخوردار نبودند و این علل باعث مردودی دانش‌آموزان اول ابتدایی شد که البته این روند به کاهش است و ما برنامه‌هایی برای کنترل این وضعیت و کاهش آمار در آموزش و پرورش در نظر گرفته‌ایم، البته باید توجه داشت که هرچه به پایه‌های بالا‌تر می‌رویم؛ تکرار پایه کمتر می‌شود به طوری که در ششم ابتدایی سه‌دهم تکرار پایه داشتیم.

توجه به زبان فارسی در مناطق دو زبانه

فانی در ادامه با اشاره به اینکه توجه به زبان فارسی در مناطق دو زبانه و تقویت پیش‌دبستانی‌ها در مناطق محروم از جمله سیاست‌های مهم آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر بیش از ۱۴ درصد پوشش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی را داشتیم و توانستیم از ۳۸ درصد به ۵۳ درصد پوشش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی برسیم. البته ما طبق اصل ۱۵ قانون اساسی مطالعاتی را در خصوص آموزش‌های غیر زبان فارسی در مدارس آغاز کردیم و این مطالعات هر زمانی که به نتیجه برسد، مسیر خود را طی می‌کند و در مدارس اجرایی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که برنامه تعالی مدیریت مدرسه سال گذشته در ۵۷۰۰ مدرسه به طور آزمایشی برگزار شد، تصریح کرد: امسال افزایش تعداد مدارس را در برنامه تعالی مدیریت مدرسه دنبال خواهیم کرد.

فانی همچنین حفظ موضوعی قرآن، توسعه تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده، توسعه و تنوع مجله تربیت را از جمله برنامه‌های حوزه پرورشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و این فرصت خوبی برای آموزش و پرورش است تا اولویت‌های خودش را در حوزه تعلیم و تربیت به خصوص اجرایی کردن سند تحول در این برنامه پیش‌بینی کند.

وی ادامه داد: نقشه راه سند تحول امسال رونمایی شد و این نقشه راه مبنای تدوین برنامه ششم توسعه خواهد بود و ما امیدواریم با اجرای سند تحول بتوانیم به ساحت‌های شش‌گانه تربیت نائل شویم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی براینکه چرا باید برای هزینه‌های اجباری مدارس از اولیا وجهی دریافت شود، اظهار داشت: بار‌ها تاکید کردم که دریافت وجه از والدین نباید شرط ثبت‌نام در مدرسه باشد اما خانواده‌ها در حدی که به اختیار خودشان باشد در جهت کیفیت بهتر مدارس می‌توانند کمک کنند. امسال دولت قریب به ۲۵ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش بودجه در نظر گرفته و بیش از ۲ میلیون تومان سرانه هر دانش‌آموز در نظر گرفته شده است که ما البته این مقدار را کافی نمی‌دانیم.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت منحل شدن برخی از مجتمع‌های آموزشی تصریح کرد: مجتمع‌های آموزشی که براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده به قوت خود باقی است اما سایر مراکزی که تحت عنوان مجتمع آموزشی فعالیت می‌کردند، امسال منحل خواهند شد.

افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در دوره متوسطه

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که سال تحصیلی گذشته در دوره متوسطه دوم پوشش تحصیلی دانش‌آموزان را از ۷۶ درصد به ۸۳ درصد افزایش دادیم، گفت: این موضوع نشان‌دهنده توجه دولت به توسعه عدالت آموزشی است.

فانی همچنین با اشاره به طرح‌های ورزشی مدارس گفت: المپیاد درون مدرسه‌ای ۵ .۳ میلیون دانش‌آموز را در مدارس تحت پوشش قرار داد و با این اقدام صاحب ایجاد تحرک و شادی در محیط مدارس بودیم.

فانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست ساماندهی نیروی انسانی و کاهش جمعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش از یک میلیون به ۷۰۰ هزار نفر و تبعات آن در کاهش کیفیت آموزشی در مدارس خاطرنشان کرد: در بخش دولتی به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک نیرو داریم و در حقیقت نیاز واقعی آموزش و پرورش وجود ۷۵۰ هزار نیروی انسانی است، اما هم‌اکنون ۹۷۰ هزار نیروی انسانی داریم. این موضوع یک پیام دارد و این است که نیروی انسانی آموزش و پرورش اصولی توزیع نشده و با توجه به رشته‌، جنسیت و منطقه جغرافیایی نبوده است.

فانی ادامه داد: هم اکنون آموزش و پرورش با اجرای سیاست ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی به دنبال توزیع صحیح نیروی انسانی با توجه به رشته، جنس و منطقه جغرافیایی هم اکنون در برخی مناطق با تورم و در برخی مناطق دیگر با کمبود نیرو مواجه هستیم. آموزش و پرورش در ذیل ساماندهی نیروی انسانی به دنبال بهبود وضعیت است و راه‌های ورود به آموزش و پرورش بسته نشده چرا که از طریق فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و سایر روش‌ها نیروی مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز