خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

کشف ۶۵ لاشه کل‌ و بز مبتلا به بیماری طاعون در زنجان

asdasd
کد خبر : ۳۰۴۶۴۱

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از کشف ۶۵ لاشه کل و بز که در اثر طاعون نشخوار کنندگان کوچک تلف شده‌اند، خبر داد.

ناصر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در استان زنجان گفت: از تاریخ ۸ شهریورماه تا ا مروز ۲۲ شهریور، لاشه ۶۵ راس کل بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم پیدا شده‌است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بلافاصله دام‌های اهلی با همکاری اداره منابع طبیعی از منطقه خارج شده‌اند، گفت: پس از اطلاع از موضوع، در شامگاه هشتم شهریور ماه که محیطبانان از منطقه برگشتند و لاشه‌های مشکوک را مشاهده کرده و یکی از آن‌ها را نیز به مرکز استان انتقال داده بودند، در روز نهم جلسه‌ای اولیه تشکیل و تصمیمات لازم گرفته شد، محیطبانان نیز در همین روز به منطقه اعزام شدند، پس از مشخص شدن نتیجه آزمایشات صورت گرفته بر روی لاشه که وجود ppr را تایید می‌کرد، روز دهم جلسه اضطراری کمیته مخاطرات زیست محیطی استان برگزار و راهکارهای لازم برای کنترل این بیماری تبیین و وظیفه هر دستگاه مشخص شد.

جعفری ادامه داد: در این جلسه منابع طبیعی موظف به خروج دام‌های اهلی تا شعاع ده کیلومتری از این منطقه شد، اداره دامپزشکی نیز نظارت بر منطقه و واکسینه کردن دام‌های اهلی را بر عهده گرفت که همه این اقدامات با همکاری محیط‌بانان در حال انجام است. اکیپ‌های کار‌شناسی ما نیز برای پایش روزانه کل مناطق اعزام شده‌اند، علاوه بر آن همکاران ما تمام آبشخورهارا ضدعفونی کردند و در مسیر‌ها نیز آهک پاشی شده است که تا حد امکان از ابتلا دام‌های جدید جلوگیری شود.

وی توضیح داد: به دلیل آنکه منطقه شیوع بیماری دربندی و صخره‌ای است، نمی‌توانیم؛ لاشه‌ها را دفن کنیم، بنابراین لاشه‌ها سوزانده می‌شوند و محلی که لاشه در آن بوده، ضدعفونی می‌شود تا مشکلی برای دیگر دام‌ها که از این منطقه عبور می‌کنند، پیش نیاید.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان زنجان در مورد علت شیوع این بیماری و احتمال انتقال این بیماری از استان مرکزی به زنجان اظهار کرد: قطعا این بیماری از یک منطقه دیگر آمده، اما کل و بز‌های این منطقه تا یک وسعتی گذار می‌کنند و بعید است؛ به سمت اراک رفته باشند، بنابراین می‌توانیم بگوییم که کانون این بیماری هنوز مشخص نیست؛ اما این امکان نیز وجود دارد که دام‌های اهلی این بیماری را از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل کرده باشند.

جعفری هشدار داد: دامداران نباید در زمینه انتقال دام‌ها و واکسینه کردنشان کوتاهی کنند، زیرا در ابتدا خودشان ضرر می‌بینند و از طرف دیگر کل و بز نیز گونه شاخص منطقه و مورد نیاز محیط زیست است که برای آن هزینه بسیار شده است، اکنون ۱۲۰۰ راس در منطقه وجود دارد که به راحتی به این تعداد نرسیده‌اند، بلکه محیط‌بانان شب و روز برای حفاظت از آن‌ها تلاش کردند، از صخره افتادند و مورد تهدید شکارچیان قرار گرفتند تا به این مرحله رسیده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز